Avatar billede kapsel Nybegynder
13. juli 2007 - 14:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Indkøb af nyt SAN med store krav til throughput

Hej,

Vi går p.t. og funderer over hvilken SAN løsning vi skal vælge, som opfylder vores krav. Da vi har brug for ret høj performance i forhold til hvad man måske typisk ser, har vi haft lidt problemer med at finde leverandørere der tør love noget som helst, og derfor står vi lidt på bar bund.

En leverandør vil lave en løsning hvor vi får noget udstyr til test, og hvis det ikke lever op til vores krav, kan vi blot returnere det indenfor 30 dage. Det lyder fornuftigt nok, men da vi i dag ikke helt har systemer nok til at teste performance (vi vil gerne fremtidssikre vores løsning en smule), bliver det ret svært at bruge de tests til særligt meget.

Kravene til SAN løsningen er som følger:

- Tre samtidige videostreams (der bliver læst sekventielt) á 300MB/s (megabytes!), altså totalt omkring 900-1000MB/s
eller/og:
- En eller to samtidige videostreams (der stadig bliver læst sekventielt) á 300MB/s, og samtidig mulighed for at skrive en videostream ved 300MB/s.

Det er til et video post-production hus hvor vi arbejder med materiale i HD, 2K og indenfor et års tid, også 4K. Se evt. http://www.tiger-technology.com/article.php?story=VideoDataRates for en tabel med videorates.

Vi har behov for miniumum 3x 2K 16bit streams i 4:4:4 (311MB/S).

Hvilken type løsning skal vi kigge efter? Jeg har kig på Sanbolics MelioFS (og deres lascala) samt Tiger Technology MetaSAN. Hvordan kunne man komme op i de hastigheder? En sekventielt læst datastrøm på 1-2GB/s (gigabytes) er ikke det store problem ved fx 2x dual FC 4Gbit, men så snart det bliver flere streams kunne jeg forestille mig at man RET hurtigt løber ind i en mur.

Kom med nogle gode bud og ideer,

mvh., Kasper
Avatar billede kapsel Nybegynder
13. juli 2007 - 14:58 #1
Det skal iøvrigt nævnes at det ikke er muligt at opdele de 3 streams på forskellige storage volumes, det ville ødelægge hele vores workflow og arbejdsgang.

Vi skal bruge i omegnen af 18-20TB storage.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
13. juli 2007 - 15:15 #2
Hej Kasper!

De leverandører du nævner der er ikke umiddelbart nogen jeg ville kigge på! Men det kommer jo også an på økonomien i jeres løsning! Hvad er jeres holdning til service og support? Mig bekendt har de nævnte leverandører ikke nogen danske forhandlere!!!

Selv arbejder jeg til daglig med at rådgive omkring og designe SAN løsninger til daglig fra alle de store leverandører.

Mht. opdelingen på forsk. volumes, vil det ikke være nødvendigt - der skal her fokuseres på antallet af diske og nok båndbredde i storage-controlleren!!!

Mvh
Jan
Avatar billede canzer Nybegynder
16. juli 2007 - 14:00 #3
Nu er jeg ikke såå meget inde i SAN løsninger, men hvad er din deffinition på "flere streams" det er jo nok godt at få sat på plads...?

Alternativt kunne du kigge på noget dual port 10Gbit FC kort?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
16. juli 2007 - 14:16 #4
-> Canzer...

Det nytter jo ikke nødvendigvis noget at have 10 GB FC HBA'ere, for det første skal diskene og controllerne kunne følge med og her tror jeg at antallet af diske vil være kritisk.

Desuden vil 10 GB HBA'ere kræve helt ny (og dermed meget dyr) FibreChannel infrastruktur. Det er både nye FC-switche, SFP'er og kabler...

Såeeehhh... ja - vi venter på Kapsel!!!!!
Avatar billede kapsel Nybegynder
16. juli 2007 - 14:27 #5
10Gb er ikke udelukket, vi skal alligevel ud og købe nyt udstyr. Omend jeg tror at dual 4Gb controllere er væsentligt billigere, og vi med dem, ville komme op i de hastigheder vi gerne vil.

Spørgsmålet er bare hvor mange arrays/diske vi skal op i for at få nok I/O til rådighed for den mængde streams vi er ude efter.
Avatar billede canzer Nybegynder
16. juli 2007 - 14:28 #6
Det er fuldstændig rigtigt, men det var ikke hans spørgsmål - jeg svarede på det han spørger/nævner mht. det netværks mæssige..

Diske skal jo givetvis være noget SAS diske for det ngoensinde kan komme op i den hastighed kapsel nævner... Controller ved jeg ikke, igen er denne slags systemer ikke lige min stærke side.
Avatar billede canzer Nybegynder
16. juli 2007 - 14:39 #7
kapsel, det er ret vigtigt at du definere hvad "flere streams" er ... Ellers kan det være alt fra 100 SAS diske til ... 20 ?
Avatar billede kapsel Nybegynder
16. juli 2007 - 14:41 #8
Fremgår det ikke _RET_ tydeligt fra mit spørgsmål?

<klip>
- Tre samtidige videostreams (der bliver læst sekventielt) á 300MB/s (megabytes!), altså totalt omkring 900-1000MB/s
eller/og:
- En eller to samtidige videostreams (der stadig bliver læst sekventielt) á 300MB/s, og samtidig mulighed for at skrive en videostream ved 300MB/s.
</klip>
Avatar billede canzer Nybegynder
16. juli 2007 - 14:55 #9
Okay, min fejl..

Dvs ca 2000MB/s for at være på den sikre side.. Dette svarer til ca 25 diske hvis man regner med hver disk kan smide omkring 85 MB/s.. Dette holder så ikke helt når du kommer op i antal
Avatar billede snabeljan Nybegynder
16. juli 2007 - 15:03 #10
-> Canzer Diskene bør nok være FibreChannel diske. Man kan forvente ca. 150 til 160 I/O's per FC disk. Hvor stor blokstørrelsen så er kan man jo konfigurere sig ud af (inden for visse grænser ihvertfald).

Desuden er spørgsmålet også hvilket OS der skal trække disse data. windows filsystem vil have svært ved at give så meget performance. Taler vi derimod Linux / Unix er det en anden snak. Der er bare SÅ mange forskellige parametre, der spiller ind her, så det er svært at komme med et bud med de forhåndenværende informationer...

Mvh
Jan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
15. august 2007 - 14:16 #11
Hi Kapsel!

Er I kommet videre med problemstillingen...

/snabeljan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:54 #12
Skal vi få lukket denne tråd?
Avatar billede kapsel Nybegynder
22. oktober 2007 - 11:08 #13
Hej, ja vi endte med at købe noget EMC udstyr, svar hvis du/I vil have points (jeg har alligevel så mange som jeg aldrig får brugt :-)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:13 #14
Tillykke med det - EMC er en af de bedste leverandører på markedet med en ganske suveræn supportorganisation (I min virksomhed har vi 5-6 kunder, der har EMC SAN - så jeg kender deres organisation ganske godt). Når bare I ikke har købt det gennem Dell, så er det rigtig godt.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:36 #15
Tak for point :)