Avatar billede shylle Nybegynder
16. juli 2007 - 20:14 Der er 8 kommentarer

Dansk Vista på tysk PC

Hej

Jeg er tæt på at købe en PC, som jeg synes er billig i Tyskland. PC'en er født med Vista Home Premium, men det er selvfølgelig en tysk version.

Mit spørgsmål er om jeg blot kan købe en dansk eller engelsk Windows Vista Home Premium OEM version og uden problemer installere denne?

Hvis ja, hvor dan bærer jeg mig så ad? Jeg går ud fra at når PC'en tændes første gang, så installeres den medfølgende tyske Vista. Skal jeg lade den installation køre færdig og så installere den danske eller engelske Vista eller kan jeg i stedet første gang PC'en tændes boote op fra en dansk eller engelsk Vista og installere fra den?
Avatar billede rebecca Novice
16. juli 2007 - 23:35 #1
For at tage det bagfra, ja du kan godt første gang du starter pc'en boote på en dansk version, om du uden problemer kan installere denne afhænger  af hardwaren i pc'en da man til en del hardware er nødt til at besøge produkcentens side for at få en opdateret driver.

Jeg tvivler på at pc'en vil begynde at installere vista enten er den installeret når du køber pc'en eller du skal selv installere den hvis vista'en er installer skal du dog være opmærksom på om softwaren følger med på dvd eller den er præinstalleret på harddisken, hvis den er præinstalleret på harddisken vil en mindre del af harddisken være optaget af installationsfilerne.
Avatar billede heltfin Nybegynder
17. juli 2007 - 09:06 #2
du kan godt første gang du starter pc'en bare installere en dansk version
smæk den i drevet ,start computeren tryk på en vilkårligt tast når det står foroven på skærmen ,så køre det hele automatisk alle driver er der så bare sig ja til at opgardere den kun
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juli 2007 - 20:01 #3
Alternativt kan du via Windows Anytime Upgrade opdatere til en tysk Ultimate, og smide en dansk sprogpakke på.
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. juli 2007 - 21:54 #4
man kunne også anskue det på en anden måde ...
hvor mange penge sparer du på, at købe den maskine i tyskland? 2000,- ?
hvor lang tid forventer du, at skulle bruge på at reinstallere? og hvor mange penge koster den OEM-licens du skal købe på dansk.

jeg kan sige, at jeg som IT-konsulent på 6 år på fuld tid, NEMT bruger 4-8 timer på, at reinstallere en maskine grundlæggende.

så mit spørgsmål til dig er egentlig bare, om du selv syntes det kan betale sig, at spare de penge??

med mindre du selvf har fundet en maskine i Tyskland der bare SLET ikke kan findes i Danmark ....

håber du tilgiver mit noget alternative svar :)
Avatar billede shylle Nybegynder
18. juli 2007 - 00:39 #5
Computeren er nu købt og en Windows Vista Ultimate er bestilt. Så vidt jeg kan forstå skal jeg altså ikke være bange for at det bliver noget bøvl at lægge på, så derfor bestemte jeg mig for at købe PC'en i Tyskland.

Juleulven kan have ret i, at der måske alligevel så ikke er så meget sparet, men jeg fik en Acer Aspire E700 med 2,13 GHz Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo processor, 2 GB RAM, 640 GB HD (2x320 GB) samt Geforce 8600 GT grafikkort og to CD/DVD drev i midi tower til 999 Euro. Sammen med en Windows Vista Ultimate OEM til 1300, bliver det så ca. kr. 8800,-

Jeg har ikke kunne finde netop denne konfiguration i Danmark og da slet ikke til prisen. Computercity har noget der ligner, men er lidt mere gejlet og koster så også 10.000,-

Alt i alt synes jeg det er en god handel (Jeg ved godt Aldi sælger en KÆMPE Medion PC til kr. 4999,- i morgen, men jeg gider ikke det kæmpemæssige tower, da det skal bruges som medie center i stuen).

Smid nogle svar, så deler I points'ne
Avatar billede juleulven Nybegynder
18. juli 2007 - 00:51 #6
ingen points til mig ... man kan vist ikke lige kalde min kommentar for et svar :-)
men hvis du vil købe en samlet maskine shylle, så kan jeg godt forstå dig... ellers ville jeg havde samlet den selv...  :-)

men held og lykke...
Avatar billede shylle Nybegynder
18. juli 2007 - 08:33 #7
enig, men jeg har hverken tid eller lyst til at samle en PC fra scratch ;-)
Avatar billede rebecca Novice
18. juli 2007 - 22:12 #8
behold du blot pointne selv mvh.Rebecca