Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. juli 2007 - 23:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan partitionerer jeg c-drevet (boot-drevet)?

Jeg har netop købt en ny pc, den fra Aldi i sidste uge, og til min store irritation er den efter min mening fuldstændig galt partitioneret (håber det er rigtigt skrevet). Harddisken er på 300 gb og den er delt op i to drev, drev c på 280 gb og drev d på 20 gb til backupfiler.
Hvordan kan jeg dele c-drevet op i én mere partition, mens styresystemet stadig ligger på c-drevet? Kan man overhovedet gøre det?
Avatar billede thov Forsker
26. juli 2007 - 00:08 #1
Det kan du med ParagonPartition Manager http://www.computeractive.co.uk/hdmanager8/index
Giv-væk tilbuddet udløb tilsyneladende 11. april, men det har man 'glemt', for det virker endnu.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juli 2007 - 03:28 #2
Æææe - lige en bemærkning: Det program der kan downloades fra link'et (jeg har gjort det + fået en code pr. email) er Harddisk Manager og IKKE Partition Manager!

Med Harddisk Manager kan man lave partitioner på en NY harddisk, samt lave backup (image) af en disk. Synes ikke det fremgår at man kan lave nye partitioner, når eller efter, der er lagt data og styresystem på den. Eller tager jeg fejl??

Læs om Harddisk Manager her (som altså er det program ver 8, man kan hente
http://paragon-software.com/hdm/corporate/business/

Avatar billede halifax Nybegynder
26. juli 2007 - 03:44 #3
Eller...  link til Harddisk Manager ver 8.5 Personal Edition
http://www.paragon-software.com/hdm/home/personal/

Link ovenfor er til Business version
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2007 - 06:26 #4
Avatar billede norbert_ Nybegynder
26. juli 2007 - 07:59 #5
Jeg prøvede programmet i nat på en ældre PC, hvor det ikke gjorde noget, hvis det gik galt, og det virker faktisk fremragende. Jeg fik en ekstra partition på c-drevet, hvor styresystemet ligger. Så før, hvor styresystemdrevet brugte 95 gb., er c-drevet nu kun 45 gb, og jeg fik en ny partition på 50 gb, som jeg kan bruge til back-up og andre ting. Så programmet virker. Så jeg vil lege lidt mere med det, inden jeg angriber min nye PC
Thov, læg et svar - Og tak for hjælpen. :-)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
26. juli 2007 - 08:00 #6
Ja, JA, det er ikke sådan når man ikke kan se noget :-)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
26. juli 2007 - 08:05 #7
Men halifax har ret i, at programmet hedder Paragon Hard Disk Manager 8 Special Edition. Men den kan altså godt bruges alligevel.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juli 2007 - 19:38 #8
nobert - tak for du deler dine erfaringer med programmet.

Undrer mig bare over, at det ikke står (bedre) beskrevet på programmets site at det kan bruges til at dele disken op, efter der er installeret styresystem og programmer på partitionen, uden tab af data. Samt at Paragon ved siden af har et særligt program til håndtering af partitioner, Partition Manager.
Men det er fint, at Hard Disk Manager også kan klare det.

Min bror har købt tilsvarende PC i Aldi. Jeg har ikke haft lejlighed for at besøge ham og se den an.
Er du iøvrigt tilfreds med den, og kører den uden problemer?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
26. juli 2007 - 22:45 #9
Jeg har ikke fået den sat op endnu. Jeg har kun lige set den igennem på min storskærm via hdmi-stikket for at se, hvordan den så ud. Det var der, jeg opdagede partitioneringen, som jeg synes er et  problem, hver gang man køber en ny PC. Det er som om de altid laver boot-drevet (C-drevet) større end backup-drevet, og jeg vil ikke have mine dokumenter liggende på c-drevet, da jeg mener, de ligger usikkert der. Men som sagt, programmet virker fint på min gamle PC, Jeg fik dog lavet partitionen lidt for lille, ca. 20 gb, men så prøver jeg bare igen, så jeg er mere sikker, når jeg går i gang på den nye PC.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
05. august 2007 - 16:58 #10
Hej igen. Nu har jeg forsøgt og forsøgt at få programmet til at virke i windows vista, men det vil ikke fungere. Men problemet ER løst. I Vista kan man faktisk gøre det i diskhåndtering, så jeg har fået et C-drev på 70 gb (BOOT), et D-drev på 20 gb (recover) og et H-drev på 207 gb. Så man behøver faktisk slet ikke et ekstra program til det. Et stort plus til Vista. :-)