Avatar billede pkpedersen Nybegynder
30. juli 2007 - 13:51 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Linux Server

Hej.

Jeg vil i gang med at lave mig en Linux-server. men ved ikke hvilken udgave jeg skal vælge.

Hvor kan man download Linux-server. ?

NB: Jeg køre nu med opensuse 10.2 som desktop-udgave.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2007 - 14:18 #1
Forskellen paa server og desktop er lidt flydende - du kan godt koere server apps
paa en desktop.

Klassiske server distroer er: Redhat, SUSE, Debian.

Jeg vil anbefale Centos (en RHEL klon).
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
30. juli 2007 - 14:32 #2
Hvor kan man downloade Centos-server, og evt: de andre Redhat, SUSE, Debian.

Jeg har hørt at debian-server skulle være meget stabil.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2007 - 15:25 #3
Avatar billede g00fy Nybegynder
30. juli 2007 - 22:28 #4
Brug debian(stable, hedder pt etch, den næste hedder lenny) hvis du skal lave en server. det er super let at arbejde med.

brug ubuntu hvis du skal have en desktop pc, det bygger på debian - nem pakkehåndtering, men de opdatere oftere end den rigtige debian dist.
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
30. juli 2007 - 23:10 #5
OK.

Jeg er naturligvis ude efter den bedste linux-server udgave. ?

Lige nu bruger jeg OpenSuse 10.2 som desktop pc.

Jeg har søgt på Debian som server, men jeg fandt ikke noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2007 - 00:33 #6
De to store kommercielle Linux distroer til server brug er RHEL (Redhat Enterprise Linux) og
SLES (SUSE Linux Enterprise Server). Det er normalt dem som IBM, Oracle etc. bruger.

Debian og FreeBSD (som teknisk set ikke er en Linux) er de mest brugte
ikke komemrcielle til server brug.
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
31. juli 2007 - 00:50 #7
arne_v.

Det er også fint nok med de kommercielle, dem har jeg ikke brug for.

Men mit problem er så hvordan downloader jeg så Debian til server brug. ??
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
31. juli 2007 - 00:52 #8
PS:

Jeg har hentet Centos-server ned, men vil også gerne lige have hentet Debian til server brug ned.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2007 - 00:56 #9
Centos er som sagt en gratis udgave af RHEL.

Jeg mener at Debian er Debia d.v.s. at der ikke er en speciel server version.

Du kan hente den mange steder fra bl.a. http://ftp.dk.debian.org/debian-cd/current/
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
31. juli 2007 - 01:05 #10
Nå ok.

Jeg troede at debian også var lavet som en serverudgave, og derfor ledte jeg efter den som server.

Centos er den mere Linux, end Debian er. ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2007 - 01:07 #11
Både Centos og Debian er ægte Linux.

Det er kun FreeBSD som er en Unix og ikke en  Linux.
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
31. juli 2007 - 01:37 #12
OK.

Hvad er så bedst af de 2, Centos eller Debian.
Er det Centos. ??
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2007 - 01:41 #13
Kan du bedst lide VW eller Toyota ?

Jeg mener ikke at man kan kalde en af dem bedst.

Du kan prøve dem begge og se hvad du bedst kan lide.
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
31. juli 2007 - 10:12 #14
Att: arne_v.

Nu har jeg installeret centos 5.

I dospromt står der nu.

Localhost Login: Hvad skal jeg skrive her. ????????
Password: Det har jeg tjek på
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2007 - 15:04 #15
Du har formentligt 2 usernames:
  root
  et andet du oprettede under installation
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
31. juli 2007 - 19:13 #16
arne_v:

Det mener jeg ikke jeg har gjort, den kom godt nok frem og skulle indtaste et password til root.

Men jeg prøver at lave en geninstallering på den.

NB: Er det rigtigt at den køre installationen i dospromt.?????
Avatar billede g00fy Nybegynder
31. juli 2007 - 20:28 #17
du burde kunne vælge hvor vidt om du vil kører med en grafisk installation eller via commandline (dosprompt)

når du bliver bedt om at taste root passwordet, så er det passwordet til bruger navnet: "root"
når den spørg om Localhost login: skriv root
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
31. juli 2007 - 20:51 #18
Det virker ikke helt rigtigt.

Nu laver jeg en ny installation.

Skærmbillede:
Hvilken drev vil du bruge til denne installation:

Hvilken skal jeg vælge: "hda" eller "hdb". ??
Der er stjerne ud for begge.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 22:45 #19
Det ser ud til at du har 2 harddiske. Hvis de begge skal fungere som en del af serveren, kan du vælge ud fra kriterier som hastighed og lagerplads. Det er sådan set op til dig. Hvis du har en Windows installation på den ene harddisk, som ikke må slettes, er det nu du skal holde tungen lige i munden :-) Jeg vil gætte på, at set fra en Windows-synsvinkel, svarer hda til C og hdb til et E-drev, forudsat at du har et dvd-drev med bogstavet D.
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
04. august 2007 - 08:18 #20
Nu har jeg prøvet flere gange, jeg kan ikke starte Linux-CentOs server op.

I Dos promt skriver den:
localhost login: Her skriver jeg "root"
Password: Her skriver jeg mit "Password"

Så skriver den:
[root@localhost ¨]#

Så sker der ikke mere

Hvad gørjeg for at starte CentOs server op. ?????
Avatar billede g00fy Nybegynder
04. august 2007 - 10:46 #21
hehe :)
så er du faktisk nået i mål.

nu kan du installere programmer, eller se hvad der af directories på din maskine ved at skrive ls
cd <mappe> for at komme ind i en mappe.

Det lyder til at du har installeret uden Xwindows (et grafiks interface til linux) også skal man lave alting i commandpromt.
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
05. august 2007 - 09:01 #22
OK.

Jeg har også installeret Debian-40r0 på en anden disk, men kan ikke se den køre som server.

Den installerer kun disk 1 ud af de 21. Hvad skal de 20 andre cd'er bruges til. ?

Det er fordi jeg lige vil teste CentOs mod Debian
Avatar billede g00fy Nybegynder
05. august 2007 - 16:15 #23
det lyder helt vildt, når jeg installere en debian bruger jeg kun en enkelt cd. (net-inst image) har du et link til det du har hentet?
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
05. august 2007 - 20:14 #24
Avatar billede pkpedersen Nybegynder
05. august 2007 - 20:17 #25
Men jeg er heller ikke klar over, hvordan Debian 40r0 kan køre som derver. ?
Avatar billede g00fy Nybegynder
05. august 2007 - 21:17 #26
vores tråd her kan blive meget lang, jeg vil råde dig til at finde en guide på nettet og støtte dig op af den, evt. køb en bog til 50 kroner.

prøv at læs her inde, http://www.debianguiden.dk/index.php/Forside

det er en dansk side, med danske guides. den er super