Avatar billede filia Juniormester
01. august 2007 - 18:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

alt-tag på tekst?

Jeg vil gerne have, at der dukker en lille besked op ved rollover på et tekstlink, men jeg kan ikke få det til at virke.
Alt-tagget plejer jo også at være noget, der kan tilføres billeder. Men kan det virkelig passe, at man ikke kan gøre det med et tekstlink også?
Det skal ikke være en pop-up-ting, bare en lille besked om linket.

?:-)
filia
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
01. august 2007 - 18:22 #1
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
01. august 2007 - 18:25 #2
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
01. august 2007 - 18:27 #3
tjek det her:
http://simplythebest.net/scripts/DHTML_scripts/dhtml_script_58.html

Denne her skulle du for kunne bruge *gg*
Avatar billede keysersoze Guru
01. august 2007 - 18:33 #4
<a href="link.html" title="noget tekst til at poppe op">tekstlink</a>
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
01. august 2007 - 18:35 #5
Avatar billede filia Juniormester
01. august 2007 - 20:39 #6
Perfekt, lige hvad jeg manglede!
Tak for det!
:-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. august 2007 - 14:43 #7
<ole>

At IE viser et tooltip med alt-attributten's indhold er en bug. Det, der må vises er - som keysersoze helt rigtig viser - title-attributten.

Alt-attributten skal f.eks. blinde bruge, så deres højtlæsere kan få mening ud af et billede - og så skal teksten iøvrigt vises af browseren, dersom billedet ikke kan loades

/mvh
</bole>
Avatar billede filia Juniormester
02. august 2007 - 15:43 #8
Tak for kommentaren, olebole, - ja, jeg ved godt, at alt står for 'alternative' og er tekstsubstitut for billede, herunder til oplæsning. Jeg vidste bare ikke lige, hvad jeg skulle kalde det, jeg manglede.
Men hvad mener du med 'bug'? En bug er jo en fejl - ?

Og forresten tak til hacicambaz for kommentarer - har dog ikke kigget links, da jeg jo fik svaret serveret.

:-)
Avatar billede filia Juniormester
02. august 2007 - 15:57 #9
. . . nu ved jeg vist, hvad du mener med 'bug'- ? Det er selvfølgelig dumt, hvis der vises en billedbeskrivelse hver gang, man roller-over på et link, når denne beskrivelse netop er en ekstra/alternativ attribut og ellers ikke nødvendig at vise.
Den bør jo kun dukke op/bruges, hvis billedet enten ikke vises, eller hvis der er tekstlæser på. - - ?
Så title-tagget kan/skal/bør også bruges til et billede?
. . . prøver lige, om jeg kan hitte ud af det.
Avatar billede filia Juniormester
02. august 2007 - 16:22 #10
Det var jo nemt nok . . . !
Tak for en meget lærerig kommentar!

Så det er altså en fejl, når IE altid viser 'alt'-beskeden, når der er lavet sådan en.
Til gengæld vises (kun) 'title'-beskeden, når der både er 'alt' og 'title'-tag på.
Så hvis man gerne vil yde 'alt'-servicen på alle billeder på sitet, så er man altså tvunget til at lave en 'title' også, hvis 'alt'-beskeden/beskrivelsen skal holdes usynlig for almindelige brugere. Det er jo lidt dumt.

Gad vide hvordan, der prioriteres, hvis man har alternative indstillinger. Eller rettere: I så fald bruges jo 'alt', - men 'title', som er en anden besked, vises/høres ikke?
Ja, der er meget at tænke over her i verden.
Er det rimelig rigtigt tænkt, det her - ?

:-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. august 2007 - 22:22 #11
Du kan rolig bruge en tom title-attribut for at 'lamme' IE's alt-visning. Alt prioriteres over title i en højtlæser.

En bug i forhold til standarden, var det, jeg mente - og ja, den er irriterende:
    http://www.w3.org/TR/html401/struct/objects.html#adef-alt
    http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#adef-title

- der er tydelig forskel på idéen med de to  ;o)