Avatar billede nacl Nybegynder
01. august 2007 - 21:39 Der er 10 kommentarer

Beskadiget fil - osaio.sys

Hej...

Under opstart, typisk efter en forkert nedlukning, brokker min PC sig over at osaio.sys er beskadiget?

Hvordan skal jeg forholde mig?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. august 2007 - 21:45 #1
Gør først følgende:
1. Læg Windows Cd'en i drevet, og luk den ned hvis den starter automatisk.
2. Tryk på Start > Kør > skriv  SFC /SCANNOW  (husk mellemrummet) og tryk på "Enter" tasten.
(scanningen tager et kvarters tid og kontrollerer/reparerer manglende eller ødelagte systemfiler. Der kommer ingen meddelser eller forklaringer, når scanningen er slut.)
3. Tag Cd'en ud af drevet igen og genstart computeren.

Checkdisk:
1. Tryk på Start > Kør > skriv  CMD  og tryk på "Enter" tasten.
2. I vinduet skiver du  CHKDSK /F  (husk mellemrummet) og trykker "Enter".
3. Skriv  J  og tryk "Enter".
4. Skriv  EXIT  og tryk "Enter".
5. Genstart computeren.

Første gang computeren startes op efter gennemførelse ovenstående, kan det godt vare længere tid end sædvanligt. Derefter burde det hele køre normalt igen.
Avatar billede nacl Nybegynder
01. august 2007 - 21:56 #2
Jeg har ikke nogen Wincd. mener at mine installs og sådan ligger på et skjult drev?
Avatar billede hcma Novice
01. august 2007 - 21:59 #3
eller prøv dette:
Indsæt din XP-cd i dit drev.
Gå i Start -> Kør
Skriv: sfc /scannow
(husk mellemrum mellem sfc og /scannow)
OK

Er der nogle systemfiler, som ikke har det så godt, så bliver de repareret og mangler der nogle, så bliver de gendannet.

Hent denne fil, pak den ud og dobbeltklik på iereg.bat:
http://www.fbeej.ctrlaltdel.dk/Programmer/iereg.zip
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. august 2007 - 22:05 #4
@hcma
Det var det samme som den første del af mit indlæg. ;o)

@nacl
Den var værre... Har du ikke mulighed for, at lave en Cd med filerne på den skjulte partition? Den option findes på flere Pc'er, men skal muligvis gennemføres når computeren startes første gang.
Avatar billede nacl Nybegynder
01. august 2007 - 22:07 #5
@victor-1

det er ikke noget der er tilgængeligt i så fald.
Jeg ved ikke lige?

@hcma

det med filen duede ikk
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. august 2007 - 22:12 #6
Har du prøvet SFC kommandoen UDEN Cd?
Ellers prøv det - måske virker det uden.

Virker det ikke er du lidt på den, og så ignorerer du bare mit svar.
Avatar billede hcma Novice
01. august 2007 - 23:03 #7
victor-1 >>  sorry, fik ikke klippet det om sfc-scanningen væk.

nacl >> kan du komme ind på pc'en ?  hvis du kan, ligger der så en måske skjult mappe som hedder i386 ?  Hvis der gør, kan du køre scanningen derfra
se her:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22
Avatar billede Jensen DK Novice
02. august 2007 - 07:43 #8
Prøv klik start derefter denne komputer højre klik på c drev derefter egenskaber så funktioner så undersøg nu,flueben i de to firkanter ,start, ja i næste billed,og ok derefter genstart så må intet røres før chkdsk er færdig.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
02. august 2007 - 15:23 #9
@silbidor

Dit forslag er ok, men det er det samme jeg foreslog i første indlæg - blot på en anden måde. ;o)
Avatar billede Jensen DK Novice
03. august 2007 - 06:31 #10
victor-1 det ved jeg godt, men det kunne være at det var nemmere for spørgeren på min måde, og det var jo kun en kommentar.