Avatar billede prof2 Nybegynder
06. august 2007 - 20:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bærbar med HDMI

Hej

Jeg er på udkig efter en bærbar. Den skal have HDMI, da den skal tilsluttes mit TV. Desuden skal den have digital lydudgang til anlægget.
Det må max være 15,4", da det ellers ikke er til at slæbe den til studiet hver dag.

Alle tips har interesse. Jeg synes selv det er svært at finde bærbare med HDMI. Der er ikke en side man kan søge efter det eller lignende?

- Prof2
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 20:45 #1
Om der findes bærbare med fuld HDMI (audio+video) udgang ved jeg ikke, det er jo rimeligt nyt for gfx kort selv til stationære, mener faktisk HD2900XT var første kort med fuld HDMI.

Jeg vil råde dig til at spørge i forummet her http://www.laptopworld.dk/forum/ de er rimeligt specialiserede indenfor laptops.

Det er selvfølgelig ikke at sige du ikke får det perfekte svar her :)
Avatar billede prof2 Nybegynder
06. august 2007 - 22:14 #2
Jeg mener ikke HDMI med lyd. Bare billed. Og så evt. en optisk udgang til lyden. Nogen forslag anyone?
Avatar billede gurly Praktikant
07. august 2007 - 00:04 #3
et hdmi signal uden lyd, svare faktisk til et DVI signal
et HDMI signal er bare et DVI billed + SPDIF Digital lyd
så du får intet ud af et HDMI stik, som et DVI stik ikke kan give dig
du kan jo tilslutte et DVI signal, til HDMI indgangen på tv´et
Avatar billede gurly Praktikant
07. august 2007 - 00:13 #4
og for at slippe for at bruge adapter, så kan du bruge kabel med hdmi i den ene ende og dvi i den anden
http://avconnection.dk/?SPage=HDMI-DVI_Kabler
Avatar billede heltfin Nybegynder
07. august 2007 - 08:44 #5
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. august 2007 - 11:54 #6
Helt enig med Gurly, skal du ikke have lyden med, er det fløjtende om det er DVI eller HDMI

De fleste bærbare af nogenlunde kvali har SPDIF digital lyd out
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. august 2007 - 12:00 #7
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. august 2007 - 12:02 #8
Avatar billede heltfin Nybegynder
07. august 2007 - 13:21 #9
De 2 stk jeg heviser til har HDMI stik
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. august 2007 - 13:57 #10
har de 2 jeg foreslår nu også :)
Avatar billede gurly Praktikant
07. august 2007 - 15:40 #11
drgonzo > ja fordelen kunne selfølgelig være at stikket fylder noget mindre
Avatar billede prof2 Nybegynder
07. august 2007 - 16:09 #12
Ja. HDMI er DVI med lyd, men er det ikke kun hvis det er digitalt DVI. Ellers er det jo VGA :O

Men i har nok ret i at det kan være lige meget om det er HDMI eller DVI, når jeg alligevel skal have lyden digitalt ned i forstærkeren, og denne ikke har HDMI gennemløb.

gurly og drgonzo smid svar for points..
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. august 2007 - 16:47 #13
Er du nået frem til en bærbar, eller har du flere spm? Bare spørg løs :)
Avatar billede prof2 Nybegynder
08. august 2007 - 19:38 #14
Jeg tror det bliver en MSI M673 med en passende CPU og 2 GB ram. Den har DVI og optisk udgang. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. august 2007 - 20:46 #15
hov gurly skulle jo også have point.

Gurly se her http://www.eksperten.dk/spm/790846
Avatar billede gurly Praktikant
08. august 2007 - 23:33 #16
prof 2, dvi er ALTID digital, i modsætning til VGA som er analog.
så når et grafikkort har DVI udgang er den digital.
og den er nøjagtiog samme kvalitet som i et HDMI signal
et hdmi signal er blot et billed DVI signal, plus et spdif lydsignal.

du kan lase en grundig beskrivelse at DVI standarden her
http://avconnection.dk/?CPage=Tech-DVI

og ligeledes om hdmi standarden her
http://www.hdmi.dk/?Page=Om-HDMI

takker for point drgonzo  c",)

og i øvrigt jo beskrevet øverst på denne side DVI / HDMI
http://avconnection.dk/?SPage=HDMI-DVI_Kabler