Avatar billede snoopidoo Praktikant
09. august 2007 - 10:23 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan kopieres value fra valgt radio button

Jeg skal kopiere en value fra en valgt radio button over i et andet felt.
Hvis det var fra et text field, ville jeg bare skrive:
document.getElementById("product_102_#Field1#").value = document.getElementById(document.product_102_#Field5#).value;

Men gør jeg dette på en radiobutton, er det bare den første value den finder, som jeg får over og ikke den der er valgt.

Kunne også godt tænke mig at finde ud af hvordan det gøres med en dropdown.
Avatar billede kongknabe Nybegynder
09. august 2007 - 11:28 #1
Avatar billede nielle Nybegynder
09. august 2007 - 11:48 #2
Dette virker da:

<script type="text/javascript">
function DinFunction()
{
    value = document.getElementById("ditId").value;
    alert(value);
}
</script>

<form>

<select name="ditNavn" id="ditId" onChange="DinFunction()">
<option value="a">AAA</option>
<option value="b">BBB</option>
<option value="c">CCC</option>
</select>

</form>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. august 2007 - 12:16 #3
Jeg ville normalt have brugt en af disse her:

1) onChange="DinFunktion(this)"
function DinFuktion(sel)
{
alert(sel.value);
}

2) onChange="DinFunktion(this.value)"
function DinFuktion(val)
{
alert(val);
}

Hvis destinationen er et element i samme form, ville jeg også sende formen med:

onChange="DinFunction(this.form,this.value)"

Hvis det er samme destination hver gang, kan man lige så sende destinationen med..

onChange="DinFunction(this.value,this.form.destionationsfeltet)">

Så gør man bare sådan her:

function DinFunktion(val,felt)
{
felt.value = val;
}

osv.. :-)
Avatar billede snoopidoo Praktikant
09. august 2007 - 12:29 #4
ja det er rigtigt.
Det er også kun radiobuttons der er problemet.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. august 2007 - 12:30 #5
Problem? Hvilket problem? Jeg kan ikke se noget problem.. :-)

Hvad mener du? Jeg kan ikke se nogen radiobutton.. kun select.. :-)
Avatar billede nielle Nybegynder
09. august 2007 - 12:36 #6
Det er jo nok min skyld - kom til at forvirre billedet med select når  spørgsmplet siger radiobutton... :^|

Well, dette virker nu ogsp for mig:

<script type="text/javascript">
function OnClick(elm)
{
    alert(elm.value);
}
</script>

<form>

<input type="radio" name="radioName" value="a" onClick="OnClick(this)">AAA
<input type="radio" name="radioName" value="b" onClick="OnClick(this)">BBB
<input type="radio" name="radioName" value="c" onClick="OnClick(this)">CCC

</form>
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 12:39 #7
<ole>

Nu kan man jo aldrig vide, hvad fol kan finde på, men du har forhåbentlig ikke et element med # i ID'en? Hvis du har det, så er det sikkert derfor, det fejler  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 12:40 #8
- ellers er jeg helt enig ... det burde ikke kunne skabe problemer
Avatar billede snoopidoo Praktikant
09. august 2007 - 12:48 #9
jo det har jeg faktisk.
Systemet er bygget op, så det gemmer værdien under det navn der står imellem ##, så names og ID's hedder eksempelvis:
produkt102_#felt1#

og så felt2 i den næste, hvis der skal bruges flere informationer fra udfylderen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. august 2007 - 12:51 #10
snoopidoo> olebole fortæller dig, at "#" ikke er tilladt i ID.

Brug et andet tegn.
Avatar billede snoopidoo Praktikant
09. august 2007 - 15:05 #11
det er et større CMS jeg arbejder med, så det ville desværre ikke være muligt.

Selv hvis jeg kunne ændre systemet, ville jeg også skulle ændre flere tusinder radio buttons names og Id's.

Der er nok ikke noget at gøre så.
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 15:11 #12
Du er nødt til at lave det om. Det er et uheld, der skyldes browserbugs, hvis du overhovedet kan bruge de ID'er til noget somhelst fornuftigt.
Du kan ligeså godt lave det om nu, for problemet bliver bare større og større, jo flere ID'er du akkumulerer ... og du kan næsten ikke undgå at løbe ind i problemer i det lange løb.

Hvem finder dog på at proppe hashmarks ind i en ID? Er det CMS'et?  =)
Avatar billede snoopidoo Praktikant
09. august 2007 - 15:40 #13
Ikke sikker på om det er cms'et eller om eller udvikleren der har arbejdet på det siden starten.
Men det har kørt i 5 år, eller mere.
Administrationen er dog ved at se efter et nyt system, det hjælper mig dog ikke lige nu.
Men jeg må nok gøre det på den besværlige måde.

I må lige give et svar, så pointene kan blive givet ud.
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 15:43 #14
Det får du her  =)

Jeg skal dog lige for en ordens skyld nævne, at en name-attribut gerne må indeholde et # ... det er kun id-attributten, der ikke må  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 15:44 #15
næææhhhhh, men her kommer det!  :D
Avatar billede nielle Nybegynder
09. august 2007 - 15:47 #16
Svar :^)
Avatar billede olebole Juniormester
14. august 2007 - 13:04 #17
Tak for points  :)