Avatar billede cyfer Nybegynder
14. august 2007 - 23:04 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Job hos IBM i Dublin Irland: "Contract basis" hvad betyder det

Hey. Jeg er blevet headhuntet af IBM til et job i Dublin, Irland af IBM som teknisk supporter for danske kunder. Lønnen er ikke overvældende - ca. €1600 om måneden efter skat. Jobbet er på kontrakt. Så efter 11 måneder hvis man vælger at blive i endnu et år får man en bonus på €4000 oven i hatten. Hvis man ser bort fra bonussen er det så til at leve i dublin for 1600 om måneden? Kan husleje.. mad.. o.l. udgifter blive dækket...?
Man kan sige at jeg søger lidt generel info omkring at leve i Dublin rent økonomisk.

Derudover har jeg endnu et spørgsmål. Jobbet bliver beskrevet således:
"You will be working on an 11-month contract basis and after finishing it you will get a bonus and your contract will be renewed for another 12 months."

Jeg aner ikke hvad det vil sige at være ansat "på kontrakt". Hvilke ting skal man være opmærksom på? Er der nogle ulemper? I så fald hvilke. Eller er det bare en fordel for mig?

På forhånd tak til dem der har lidt erfaring på dette emne :)
Avatar billede AnyFellow Mester
14. august 2007 - 23:41 #1
Jeg vil anbefale dig at benytte din fagforening, såfremt du er medlem af en sådan.

De kan læse din kontakt igennem, og fortælle dig præcis hvad det er du skriver under på.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2007 - 04:09 #2
Kontrakt er formentlig bare en ansættelses kontrakt.

Boliger i Dublin er blevet sindsygt dyre i de senere år.

http://www.finfacts.com/irelandbusinessnews/publish/article_10009395.shtml
http://www.citymayors.com/economics/expensive_cities2.html
etc.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
15. august 2007 - 06:29 #3
Nu ved jeg ikke hvad du lægger i headhuntet, men jeg ville ikke arbejde for 1600euro om måneden, hvis jeg var blevet headhuntet. Har selv arbejdet for Microsoft support i Sveg, Sverige. Det var et virkelig shitty job med alt for mange arbejdstimer og alt for lidt udfordringer til en alt for ringe løn. Jeg tog jobbet fordi jeg var ung og naiv. Tænk sig at arbejde for Microsoft som 19 årig. Jeg blev klogere...

Umiddelbart tror jeg godt du kan leve i Dublin for det beløb du nævner, men du kommer ikke til at vælte dig i penge.
Avatar billede cyfer Nybegynder
15. august 2007 - 09:38 #4
Hey roscoe27. Tak for din kritik - det er virkelig brugbart.
Når jeg siger headhuntet så mener jeg det på den måde at jeg i virkeligheden er igang med at søge job her i danmark - også bare som supporter bare for at bruge et år eller to på at tjene lidt penge og finde ud af hvad jeg vil med livet. I den forbindelse har IBM i Irland åbentbart set mit CV via Manpower hvor jeg havde lagt det ud i forbindelse med en jobsamtale jeg skulle til på telia. Så blev ringet op af en engelsk gut igår der synes mit cv så interessant ud. Jeg er udemærket klar over at det ikke er nogen god løn. Men hvis man sagtens kan leve for den og stadig have penge i overskud så ser jeg det som en super mulighed og oplevelse at bo i Irland et års tid eller mere.

Derfor spørger jeg her. For hvis man kommer til at bo i en ussel lejlighed og dårligt nok har nok til mad så er det jo ikke oplevelsen værd!!
Avatar billede inglenook Praktikant
15. august 2007 - 11:07 #5
De to mest almindelige ansaettelsesformer i UK er: Permanent og Contract.
Permanent ligner mest en 'almindelig' ansaettelse i DK. Arbejdsgiveren fratraekker og indbetaler skat og National Insurance ('sygesikring'), muligvis ogsaa pensionsopsparing m.m.
Paa Contract faar du udbetalt bruttobeloebet og skal selv soerge for indbetaling af skat, NI, evt. pensionsopsparing etc.
Avatar billede cyfer Nybegynder
15. august 2007 - 11:16 #6
Okay.. Det lyder lidt besværligt ?
Avatar billede inglenook Praktikant
15. august 2007 - 11:24 #7
Korrekt, det er mere besvaerligt. Til gengaeld har du stoerre mulighed for at fratraekke reelle udgifter til feks. transport, telefon, PC osv. Som kontraktansat (Contractor) bliver du anset som en selvstaendig erhvervsdrivende. Jeg er sikker paa IBM's personale afdeling kan hjaelpe dig med det.
Avatar billede inglenook Praktikant
15. august 2007 - 11:33 #8
burde vel ogsaa naevne at som Contractor bliver du ikke betalt for sygedage, ferie m.m.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. august 2007 - 12:24 #9
Jeg arbejdede for IBM i Tskland til 2200 Euro om måneden men Tyskland er også en del dyrere end Irland (dublin).

Jeg må se mig enig med roscoe27 du arbejder temmelig meget til en rimelig dårlig løn (min var så ok til at leve for).

Jeg har besøgt IBM i Dublin da jeg har en ven derovre som sidder med salg og marketing men hun er så ret glad for.

Mit råd er, at hvis det ikke er penege du er ude efter så tag jobbet (hvis du forlader Irland inden for de 11 måneder kan du og få din skat tilbage iIrland !) s¨tag jobbet så har du noget på dit CV.

mvh
Mads
Avatar billede cyfer Nybegynder
15. august 2007 - 12:37 #10
foxmulder58 - Kom igen... Den med skatten den fattede jeg ikke helt... Hvis jeg forlader Irland og tager hjem til danmark efter de 11 måneder får jeg så de penge tilbage som jeg har betalt i skat derovre??? Skal jeg så ikke bare betale dem til den danske stat - eller er det bare skattefrit?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. august 2007 - 16:31 #11
Cyfer --> hvis du forlader Irland inden for 11 måneder får du din idkomstskat tilbage.

mvh
Mads
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
15. august 2007 - 17:21 #12
Godt ord igen Cyfer....Det var ikke ment som kritik, men snarre en fortælling om min egen oplevelse som supporter. Du skal være indstillet på nogle meget lange dage. Nu var fritiden i Sverige heller noget at råbe hurra for, idet vi var placeret på Lars Ryndskids Mark. Sikker på, at Dublin er noget bedre efter arbejdtid. Enig med Mads m.h.t. at få noget på CV'et.
Avatar billede cyfer Nybegynder
15. august 2007 - 17:59 #13
foxmulder ->> Det lyder vildt. Har du nogen nærmere forklaring på hvorfor man gør det. Og får man så bare pengene uden at den danske stat sætter deres griske klør i dem? Og har du evt. et link til et sted hvor det står på skrift

roscoe27 ->> Det var ikke ment ironisk da jeg sagde at din kommentar var brugbar :) Arbejdstiden hos IBM i dublin er 40 timer om ugen på 8 timers vagter. Så det er såmen ikke så sindsygt slemt. Og jeg tror helt sikkert det er en god post at have på sit CV at have arbejdet for IBM selvom det kun er som teknisk support.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. august 2007 - 20:54 #14
Cyfer --> Hvordan og hvorledes det danske skattevæsen vil kigge på den "ekstra" indkomst at få skatte penge tilbage fra et andet EU land. Dette bør du undersøge med det skat.

I det hele taget mener jeg ikke man betaler meget skat i Irland (derfor fungerer deres offentlige instanser heller ikke så godt ).

Men hvis jeg dig ville jeg prøve undersøge tykland som land idet det er nemmere at leve for sine penge, bolig, mad og bil.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. august 2007 - 20:58 #15
hov det sidste skulle ikke vær et svar du kan blot afvise det hvis du mener.

PS! kig på adecco`s hjemmeside samt jobnet.dk der er masser af aleternativer til Irland hvis det skulle være.

mvh
Mads
Avatar billede cyfer Nybegynder
15. august 2007 - 21:58 #16
Tyskland har ingen interesse. Det skal være et engelsktalende land hvis det skal være.

Du har ganske ret i at skatten er lav i Irland. Men det løber jo alligevel op i nogle basseører hvis man vælger at tage hjem igen efter 11 måneder hvis da din påstand passer.
Jeg har ikke kunnet finde nogen information om det via google.. Sikker på det ikke er en and?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. august 2007 - 22:29 #17
Ja jeg er sikker på at der er noge om snakken.

Jeg ved også at dem der abejder for IBM i irland og har langt til arbejde for taxi non`er som de blot kan aflevere og køre gratis med taxi til go fra arbejde.

Men jeg kan lige tjekke de.

Prøv eventuelt at emaile addecco eller manpower de må helt sikkert vide det idet de rekrutterer mange danskerere til irland.

mvh
mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. august 2007 - 22:32 #18
Det med kontrakten betder iøvirgt at de kan fyre dig i helt op til 11 måneder hvis ikke de er tilfreds med din indsats. Herefter for du en "rigtig<" kontrakt med IBM.

Jeg vil dog fortælle dig at IBM er en nærig virksomhed. (personlig erfaring).

mvh
Mads
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
16. august 2007 - 01:36 #19
Jeg vil forstå Contract som en tidsbegrænset stilling. Og hvordan det er i UK kan du ikke bruge til noget i den her sammenhæng.
Avatar billede cyfer Nybegynder
17. august 2007 - 16:01 #20
Tror jeg har fået det jeg skal bruge her.
foxmulder58 :: Lidt ærgerligt at du ikke kan understøtte din påstand om skat tilbage...

Alle der mener de er berigtiget til point, læg et svar.
Avatar billede inglenook Praktikant
17. august 2007 - 17:05 #21
Jeg springer over. God weekend !
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2007 - 02:17 #22
For link om Dublin cost of living.
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. august 2007 - 14:27 #23
roscoe?
Avatar billede cyfer Nybegynder
27. august 2007 - 12:44 #24
Lukker.