Avatar billede sniperdot Nybegynder
16. august 2007 - 20:02 Der er 3 kommentarer

Hvor lang kan jeg sende med en FM transmitter?

Hejsa folkens, nu har da jeg har fået mit studio på Færøerne har jeg tænkt lidt på at starte en Radio station. Jeg har bixet med radio lige siden jeg var lille, og har prøvet at morse og Amatør radio teknik.
Men nu snakker vi om en seriøs Radio kanal med en fast MHz Kanal som kan sende langt!
Nu har jeg kigget lidt på internettet og der står kun hvor mange Watt transmitterne kører på, og jeg har ikke så meget forstand på det område.
Lad os Sige at den skal kunne sende cirka 50 Kilometer Radius. Hvor mange Watt skal jeg så have? Og Hvor mange kilometer er det Per watt en sender kan sende?

-Harald
Avatar billede bubbaa Nybegynder
16. august 2007 - 20:29 #1
Jeg aner desværre ikke noget om det område, men her kan du se hvor langt en 160w sender kan sende :)
http://www.folketinget.dk/Samling/19972/spor_sv/S524.htm
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. august 2007 - 21:25 #2
Det er ikke til at afgøre for det afhænger bl.a. af:

Antennen, herunder dennes udformning, kvalitet og især placering.
Atmosfæriske forhold herunder også vejret
terræn forhold
Jordbundsforhold

Hvis du f.eks. sender med 10 Watt vil du den ene dag kunne række en halv kilometer og ugen efter fra Danmark til Italien
Avatar billede Beach Mester
17. august 2007 - 02:06 #3
Nu er jeg ikke 110% sikker, men mener at telestyrrelsen KUN uddeler sendetilladelser til folk der har gennemgået div. kurser i radioteknik.
Derfor bliver du uanset hvad nød til at kontakte dem og forklare dem lidt omkring dine planer.
Kan garanter dig for at så længe du ikke via. telestyrrelsen i DK har fået en sendetilladelse, så lukker de biksen meget hurtigt uanset hvorfra i venden du sender og uanset hvilke offentlige frekvenser du bruger!

Af praktiske oplysninger så virker dit ? lidt som om at du har "leget" med radioteknik, men aldrig har sat dig ind i den egentlige teknink og hvad der til følger.

Du kommer derfor ikke uden om egentlig kurser der sætter dig i stand til både at styre udbrede men også begrænse dine signaler på det offentlige sendenet, så du ikke overskrider andres tilladelser og i almhed overholder de regler der er.

Så........... Første skridt for dig må under alle omstendigheder være et kursus i radioteknink (som med garanti vil give dig svar på hvad du spør om her!!!) og derefter en ansøgning hos telestyrrelsen om at få lov til at sende på en given frekkvens og....

//Beach