Avatar billede -sofus- Nybegynder
17. august 2007 - 13:27 Der er 9 kommentarer

Bundle ADSL forbindelse

Vi sidder i et mindre LAN, hvor vi har en ADSL2 forbindelse fra Fullrate.dk, men syntes sq det går for langsomt.

Derfor tænkte jeg, at jeg ville købe en ekstra forbindelse, og så lade halvdelen bruge den ene linie, og halvdelen den anden.

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan kører med 2 routere, hvis man giver dem hver sin IP, og så bare sætter gateway forskelligt på de 2 grupper af computere.

Vil de stadig kunne lade sig gøre ? og vil computerne stadig være i net, eller hvad skal der til ?
Avatar billede morhan Novice
17. august 2007 - 13:55 #1
Mere skal der ikke til.

Alle computerne ligger i samme subnet, f.eks. 192.168.0.x,
og så længe de snakker indbyders, er der ingen routere involveret.

først når en ip, der ligger uden for dette subnet, bliver forsøgt kontaktet, bliver gateway adressen benyttet.
Avatar billede -sofus- Nybegynder
17. august 2007 - 14:25 #2
Ok, der kan ikke opstå nogle problemer med at de 2 routere konflikter ?
Avatar billede kenp Novice
17. august 2007 - 17:44 #3
går for langsomt? hvilken forbindelse har i da fra fullrate... kan du da ikke få 20 mbit fra dem?
Avatar billede -sofus- Nybegynder
20. august 2007 - 09:52 #4
Det er en Fullrate forbindelse vi har, og det er da sandt, de sælger 20 mbit linier, men tror sq kun de kører den hastighed, hvis man bor på centralen (;

Vi kan fysisk se centralen ud af vinduet, og der er under 2 km til den, men vi kan ikke køre mere end 5 mbit, og hvad værre er, så hvis der sidder 1 eller 2 og downloader, så kan resten stort set ikke bruge nettet.
Avatar billede kenp Novice
20. august 2007 - 10:31 #5
hummm nu bor dem jeg kender hhv. kun 300 og 900 m fra central de har de 20 mbit.

Men når du skriver downloader, er det så enkel fil eller via P2P. for de har ingen problemer hos dem hvis det bare er alm. filer som bliver hentet. Men routere kan ikke klare p2p trafik (kan ikke håndter antallet af forbindelser)
Avatar billede -sofus- Nybegynder
20. august 2007 - 11:27 #6
Det er netop for mange forbindelser, som er problemet (; de sætter 4-5 downloads igang samtidig (;
Avatar billede kenp Novice
20. august 2007 - 16:44 #7
Det er ikke forbindelsen som er problemet... men nærmere routeren som ikke kan klare det. men kan ikke huske om ma i den router kan sætte antallet af forbindelser op. som man kan i nogle af zyxels produkter. du må nærmere igang med det pædagogiske opgave
Avatar billede canzer Nybegynder
23. august 2007 - 11:56 #8
Du kunne overveje en linux server til at bundle dine linjer.. Det burde ikke være det største problem at sætte op... prøv at google dig lidt frem, fx en debian server vil kunne gøre dette uden større opsætning.
Avatar billede -sofus- Nybegynder
23. august 2007 - 12:25 #9
Vi starter bare med 2 gateways, og vil så senere lave en linux firewall, der kan lave noget loadbalacing.