Avatar billede nipu Nybegynder
18. august 2007 - 15:18 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

AMD vs. Intel

Jeg skal til at samle en computer, men jeg kan ikke helt finde ud af hvilken CPU det skal være. Så i må meget gerne komme med nogle forslag.
For det meste vil den blive brugt til at spille på, der kommer til at sidde et vandkølingssystem på den så om den bliver varm er ikke det største problem.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 15:26 #1
Intel er i øjeblikket de stærkeste, men AMD kommer snart med et nyt udspil, så hvis du kan vente ca. 1 måned...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. august 2007 - 16:11 #2
100% Intel lige i øjeblikket!
Deres Core 2 Duo og Quad serie er bare for gode og billige til at AMD kan følge med.
Jeg tror personligt ikke at AMD har så meget tilbage, for Core 2 duo CPU'erne er for det første de hurtigste lige PT, og med prisnedsættelsen der kom for ca. et måned siden er de blevet yderst interresante.

Især E6850 og Q6600 er værd at kigge på. De nakker AMD's tilsvarende 6000+ til hver en tid!
Avatar billede nipu Nybegynder
18. august 2007 - 16:16 #3
E6850 var også den jeg havde tænkt på, men den samlignede med Q6600, hvad for en er så bedst?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. august 2007 - 16:25 #4
Altså e6850 har to kerner (derfor den hedder core 2 duo) á hver 3.0GHZ, hvilket er en del!

Q6600 har fire kerner (quad = fire) på hver 2,4Ghz, som i teorien giver 9,6Ghz, men..... Det lyder lidt for godt til at være sandt, og det er det sådan set også, for langt fra alle programmer kan udnytte alle fire kerner. Men i fremtiden er der sikkert nogle spil som vil blive lavet netop til disse quad-core cpu'er.

Jeg ville vælge e6850, da du for brug for to hurtige kerner, i stedet for fire langsommere, i de fleste programmer.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. august 2007 - 16:27 #5
Du kan se hvilke programmer de to CPU'er er bedst i her:
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=872&model2=871&chart=424
Avatar billede nipu Nybegynder
18. august 2007 - 16:34 #6
ok, mange tak for hjælpen. Kunne du måske så anbefale et bundkort?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. august 2007 - 16:37 #7
kan jeg i hvert fald. Igen er intel fremme i skoene, og har for nylig lanceret deres P35 chipset. Dette chipset er meget stabilt, selv under overclocking, i forhold til Nvidias 680i.

Jeg har selv dette, og er meget tilfreds med det:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380743

er du villig til at ofre lidt flere penge er der DQ6 modellen:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380584
Avatar billede nipu Nybegynder
18. august 2007 - 16:43 #8
mange tak for hjælpen, hvis du har nogle for slag til noget vandkøling nu når vi er i gang ville også være fedt :D
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 16:45 #9
Intels processorer er nu stadig dyrere end AMD's i pris/ydelse forhold.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. august 2007 - 18:26 #10
vandkøling har jeg prøvet masser af, men jeg må sige at mit generelle indtryk er, at vandkøling er besværligt, og ikke specielt effektivt.

Men Zalman reserator serien er rigtigt godt, lydløst og giver en god køling.
Det er bare meget dyrt i forhold til en standard køler som stortset køler ligeså godt, og som er forholdsvis stille.

Men Zalman reserator 2 er et fedt sæt, ingen blæsere overhovedet, 100% lydløst!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. august 2007 - 18:50 #11
du skal tænke på, at normalt har vandkølingsættene en radiator med en blæser ovenpå, til at nedkøle det vand som senere skal nedkøle cpu'en.

Og denne radiator med blæser larmer jo ligeså meget som en normal køler med blæser på, derfor forstår jeg ikke hvorfor folk går og siger at det er lydløst.

Det eneste vandkølingssæt som jeg kender, der er lydløst er zalman reserator, fordi der simpelthen ikke er nogen blæsere. Hvis du tænder sættet uden vand i, åbner vandbeholderen, og lytter godt efter, kan man lige ane en summen fra pumpen, and thats it!

En anden god ting ved dette reserator sæt er at selve vandbeholderen/resevoiret er placeret uden for kabinettet, og hermed også nedsætter risikoen ved en evt lækage.

Det største minus ved alle vandkølingssæt er prisen! Det er dyrt, og det køler ikke bedre end de bedste normale kølere der er på markedet.

Men der er jo også blæringseffekten ved det, og det er nogle gange nok til at folk smider en masse penge efter et sæt
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. august 2007 - 15:52 #12
øhh egr en quad core er ikke 9.6ghz i teorien, det er 4*2.4ghz, den vil aldrig yde højere end 2.4 (uden OC) det der er fordelen er, at 4 opgaver kan få en hel 2.4ghz cpu hver ;)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
19. august 2007 - 16:22 #13
ja, samlet performance er 9.6Ghz... Det kan ikke bruges på en gang, men alligevel er den maximale performance da 9.6ghz ? Hvis vi nu forestiller os et program der der kan udnytte alle fire kerner på 2.4Ghz må CPU'en da yde 9.6Ghz ? rigth?
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. august 2007 - 18:37 #14
wrong, sådan kan man ikke se på det. Et program der kan udnytte alle 4 kerner, vil i praksis gøre det ved at fordele opgaverne ud på de 4 kerner, så du igen har 1 kerne pr opgave. Så samlet performance er 2.4ghz pr kerne. Man kan ikke bare ligge tallene sammen på den måde.. En 9.6ghz CPU ville jo klaske en 2.4 for hårdt i single threaded appz, sikkert også i nogle multi threaded appz pga den væsentligt højere frekvens.

Havde på et tidspunkt en com med 2 stk celeron 510mhz CPU sat i, ja ja, den var vild.. De ydede ikke som en 1020mhz CPU. Skulle man sammenligne dem i ydelse med en single cpu var det nok mere en 733mhz. Fordelen ligger i, at alle de små ting som dit OS kører i baggrunden, kan køres på 1 CPU, mens det program der afvikles så har en 100% ledig CPU, hvilket klart forbedrer ydelsen.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
19. august 2007 - 22:16 #15
sorry, der er tydeligvis noget jeg har misforstået. Tak fordi fordi rettede mig!
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. august 2007 - 22:24 #16
der overraskede du mig sku ;)