Avatar billede mulan Nybegynder
21. august 2007 - 15:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Srv2003 genstarter efter restore!

Hej

Jeg har en HP ML360 server med 6 stk. SAS diske. Jeg tager backup via en anden server på netværket med Backup Exec 10d og remoteagent. Jeg medtager lokale diske og Shaddow components og alt ser ok ud.

Jeg har efterfølgende formatteret serveren, og installeret den op med rå srv2003 og en remoteagent. Det går også fint med at restore båndet, men når serveren så skal genstarte, så kommer den aldrig op igen. Den kommer med fejlen: PROCESS1_INITIALIZATION_FAILED - Den kan heller ikke starte i fejlsikret tilstand.

Jeg håber, at nogle kan hjælpe her, da det er lidt utrygt, at min backup ikke kan restores, som jeg havde forventet.
Avatar billede strych9 Praktikant
21. august 2007 - 19:51 #1
Prøv at lave en frisk reinstall med smartstart cd'er og det hele. Lav dernæst en restore til den bare af System State. Forhåbentlig har du taget backup af system state også...

Hvad lavede den her server før den røg i gulvet?
Avatar billede strych9 Praktikant
21. august 2007 - 19:52 #2
iøvrigt, hvis den fejler efter at du har lavet restore af system state, så skulle F8 + opstart i last known good tilstand benytte den sidste fungerende udgave af registreringsdatabasen.
Avatar billede mulan Nybegynder
21. august 2007 - 22:04 #3
Det er heldigvis en helt ny server, som snart skal i drift, så det er blot en "øvelse" - Serveren var helt ny installeret med smartstart mm. Der var ikke installeret yderligere applikationer på den, så den var helt basic.

Jeg har restoret både drev C og "shaddow components", som efter min viden er den nye betegnelse for "System state".

Så jeg ville så frygtelig gerne kunne restore som jeg gør det, da en "Last good known konfiguration" jo vil anvende den helt jomfruelige reg. db. En dag er det måske vores Exchange server som vælter!!

Den eneste ændring der er lavet på serveren efter backuptidspunktet er, at før havde den 3 stk. RAID1 disksystemer. Det er nu ændret til 1 stk. RAID1 og 1 stk. RAID5. De 2 der før var RAID1 som nu er blevet til RAID5 var drev D og E, som var aldeles tomme for data.
Avatar billede strych9 Praktikant
21. august 2007 - 22:33 #4
Må jeg allerførst tildele dig et skulderklap for at lave en disaster recovery øvelse før du sætter serveren i produktion. 98% gør det ikke, og 98% står med unødigt stress den dag ulykken sker...
For et par uger siden var jeg ude og lave en recovery for nogen som havde fået den lyse ide at begynde at kryptere deres backup bånd, uden at verificere at den rent faktisk kunne lave en restore.. Tjah, du kan vel gætte resultatet.

Om det er det ene eller det andet RAID skulle ingen betydning have.
I backup exec 10, 10d og 11d er system state med som en mulighed når du sætter backup jobbet op. Jeg satte det selv op så sent som i mandags, så det er helt friskt i hukommelsen. =)
Så husk at få det med, og husk både at tage backup af information store samt de individuelle postkasser. Hvis du ikke gør det kan du ikke lave restore af individuelle postkasser eller mails.
Avatar billede mulan Nybegynder
21. august 2007 - 22:50 #5
Tak - det er jo dejligt med et skulderklap. Jeg kiggede lige efter i BE10d - jeg har system state med i jobbet. Den ligger under Shaddow components - havde bare ikke foldet mappen ud :-)Så jeg er ikke i mål endnu :-( jeg har geninstalleret serveren 2 gange nu før restore - en hvor den var medlem af domainet og en gang uden - jeg er uforstående, men da også lidt bekymret for resten af serverflokken ...
Avatar billede strych9 Praktikant
21. august 2007 - 22:55 #6
hmm.. nu siger du serverflokken.
Hvis du har flere domain controllere, så behøver du jo strengt taget heller ikke at have muligheden for at lave en 100% restore af hele serveren. Det er mere information store som er væsentlig så.
Avatar billede mulan Nybegynder
24. august 2007 - 09:02 #7
Det er ikke en Exchange server den aktuelle server handler om - det var mere som tænkt i fremtiden, at det kunne være den! Det er en helt basic W2K3 server uden nogen applikationer, som jeg gerne vil have reetableret fra tape. Det burde jo være en nem opgave??
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 15:56 #8
har du nogle af systemfilerne excepted fra backup selections p.g.a. de altid er spærrede ?? der er nogle af filerne du kun kan få med på backup hvis du har AOFO installeret. (Advanced Open File Option)
Husk, hvis man skal lave en restore af exchange store direkte, må backup'en ikke være taget med AOFO, så er man nødt til at splitte sit backupjob op i 2.
Avatar billede mulan Nybegynder
30. august 2007 - 14:03 #9
Her er opskriften på løsningen af mit problem:

Test Punkter
1 - Sikre dig at BE server software er opdateret med alle de nødvendige hotfixes
2 - Sikre dig af remote server altid er opdateret med en BE Remote Agent svarende til BE Serverens HotFix nivaue
3 - Køre komplet backup af C:\ + SystemState/ShadowCopy Components

4 - Reinstaller test serveren med samme OS og opdatare dette til min. højste ServicePack
5 - Sikre dig at serveren hedder det samme som før og at de ønskede partion navne er tilstede med nok plads på dem
6 - Installere en BE Remote Agent på test serveren ved at pushe den fra BE Serveren (ens hotfix nivaue:-)

7 - Restore HELE system partitionen og SystemState i samme job, hvor Registry merges og alle filer overskrives !

Det jeg manglede var blot, at alle filer skulle overskrives. Default står BE til at bevare nyere filer. Så, så enkelt var det :-) Men dejligt at have prøvet ...