Avatar billede cronck Nybegynder
25. august 2007 - 15:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Pixelfejl & returret?

Hej eksperter.

Jeg var tidligere inde på Multimedia World på Falkoner Allé og købe mig en Samsung 226BW 22" widescreen til min PC.
Den var ikke bestilt på forhånd, men blot købt i butikken.

Nu sidder jeg her og ser at der er en pixel-fejl i venstre side af skærmen, hvor at det pixel forbliver grønt, uanset hvad jeg gør.
Udover dét er skærmen ret lys i bunden hvis jeg for eks. sætter en DVD-film på.

En kammerat har en skærm magen til hvor dette er langt fra nær' så slemt.

Duer' min garanti eller er der en form for returret/ombytningsordning som jeg kan benytte mig af?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2007 - 15:39 #1
Hvis forretningen har en returret/ombytningsordning, så kan du bruge den. Det behøver de ikke. "Industristandarden" siger noget om at der godt må være et mindre antal livløse pixels - og du burde være blevet orienteret om det. Om det så holder i byretten er en anden sag.

Men det med lyset forneden kunne være en god grund til at sende den retur.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. august 2007 - 15:47 #2
Ifølge EU's regler, skal der vist være minimum 8 pixelfejl, f.eks. på et lille område, eller et bestemt sted på skærmen (f.eks. i midten af skærmen).

Jeg har desværre ikke links til at dokumentere overstående, men det kan vel findes via søgemaskiner.

Visse producenter, vistnok Philips og LG, har noget der hedder "zero-pixel policy" (eller noget i den stil), hvilket betyder at producenten ombytter skærmen, hvis der er pixelfejl. Jeg kan ikke huske om Samsung er med bl.a. disse producenter.

Smut forbi en søgemaskine, og se om du/I kan finde noget via ovenstående oplysninger..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. august 2007 - 15:51 #3
PS:
"Garanti" og "returret" eksisterer ikke. Det er bare en ekstra service som forhandleren/producenten står for.

Loven giver forbrugeren 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er en "formodningsperiode". Hvis der går noget galt med et apparat indenfor de første 6 måneder, går man ud fra ("formoder man"), at fejlen har været der fra starten. I de resterende 18 måneder, kigger man på om forbrugeren er skyld i fejlen.

Det kan godt være, at politikerne har lavet om på loven siden jeg sidst "kiggede".. bastardos.. :-)
Avatar billede cronck Nybegynder
25. august 2007 - 15:56 #4
http://www.samsung.com/dk/support/guarantee/pdf/tft_pixelspec.pdf

Hvis man for eks. køber en Laptop i Elgiganten, kan man levere den tilbage i "ny" stand inden for de første 30 dage, og få sine penge.
Dette er så bare en ekstra service som de yder?

Der er kun 1 grøn pixel fejl, men den gå mig virkelig på... :)
Avatar billede carstengp Nybegynder
25. august 2007 - 16:01 #5
Jeg mener da at Samsung indførte nul-tolerance overfor lysende pixels tilbage i 2005.
Så hvis din skærm er under 14 dage gammel, så prøv at kontakte Samsung (70 70 19 70)
Avatar billede carstengp Nybegynder
25. august 2007 - 16:02 #6
- Men det gælder så åbenbart kun for et fåtal af skærme så...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. august 2007 - 16:08 #7
cronck> Ja, 30 dages fuld returret hos Elgiganten, er bare en ekstra service fra Elgiganten.

Andre forhandlere giver typisk 14 dages returret.. nogle giver kun returret hvis emballagen ikke er brudt..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. august 2007 - 16:15 #8
Hos nogle forhandlere, kan man købe ekstra forsikring mod pixelfejl. Forsikringen skulle vist dække en tilsvarende skærm, hvis der opstår pixelfejl.
Jeg mener at Electric City tilbød den slags forsikring.. Jeg kan se at Electric City blev overtaget/opkøbt af Elgiganten d. 01.03.2007 ( ifølge http://www.electriccity.dk/ )

Måske er der andre der tilbyder samme forsikring.. Hvis man kan lide sit legetøj, kan man vel godt forsikre det.. :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2007 - 16:29 #9
"30 dages fuld returret hos Elgiganten" - det er jo ikke ubetinget godt. Når man køber hos dem, skal man lige checke om man får en dims, der har været Nx30 dage ude hos andre kunder.
Avatar billede cronck Nybegynder
26. august 2007 - 12:45 #10
Problemet er faktisk blevet løst.

Jeg blev rimelig irriteret til sidst, da den ene pixel stod og blinkede grønt hele tiden.
Daskede blidt til skærmen på det punkt med en finger negl, og wupti!
Nu virker den helt normalt! :D

Thesurfer og erikjacobsen smider I et svar, så splitter jeg point'ne. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2007 - 12:53 #11
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. august 2007 - 00:30 #12
cronck> Ah, ja.. det gamle trick med at give døde pixels en omgang hjertemassage, med en fingernegl.. :-)

Jeg snupper gerne pointsne, så jeg kan udføre min plan, der en dag resulterer i overtagelse af verdensherrerdømmet..! :-)