Avatar billede qufel Nybegynder
27. august 2007 - 15:35 Der er 11 kommentarer

Stikkontakter med jord

Hej, jeg skal have skiftet mine stikkontakter her hjemme. De stik jeg har nu har ikke jord indbygget, og dem jeg skal have skiftet til har. Men kan det lade sig gøre at bruge nogle med jord når jeg ikke havde det før?
Avatar billede morhan Novice
27. august 2007 - 16:09 #1
Det kræver at der er ført jordledning ud til kontakten
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. august 2007 - 16:13 #2
Du skal have en elektriker til at installere jord i kontakterne - det er ikke en installation du selv må lave. Der skal trækkes en forbindelse fra et jordspyd og til det tredje ben i kontakterne.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. august 2007 - 16:14 #3
Nå, sorry morhan - jeg sad lige og kiggede på en anden side, uden at opdatere spørgsmålet, så jeg så ikke lige du havde svaret. Men, du har helt ret! ;-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 16:40 #4
Du kan godt få stikkontakter uden jord. Så er du fri for at trække ny jordleder.

Og du må også gerne selv udføre udskiftningen :)
Avatar billede qufel Nybegynder
27. august 2007 - 16:53 #5
tak:)
Morhan vil du smide et svar ind?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. august 2007 - 16:59 #6
Man kan vel godt sætte stikkontakten i, og undlade at bruge jorden. Det skulle man dermed gerne måtte gøre selv.
Eller er det ikke tilladt at have stikkontakter med jord, som ikke er i brug?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 17:27 #8
Ja man MÅ gerne, men det burde forbydes ved lov og er en rigtig dårlig idé!
Avatar billede kox Nybegynder
27. august 2007 - 22:10 #9
Dér lærte jeg så også noget nyt. Min første indskydelse var: Det er sgu da løgn!, det må man da ikke. Det må man åbenbart godt. Men anbefales kan det vel ikke?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. august 2007 - 08:20 #10
Nej. Som elektriker kunne jeg aldrig finde på at gøre det.

Jeg ved godt, at de fleste brugsgenstande i dag er dobbelt isolerede og derfor ikke bruger jord.

Men jeg synes det er en uskik at vise, at der er jord til stede, når det så ikke er tilfældet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2007 - 09:39 #11
Jeg er helt enig i, at hvis der er jord i stikkontakten, burde man også kunne forvente at den rent faktisk er tilsluttet.

Ydermere skal man jo forholde sig til udstyret der skal sluttes til - det kunne jo være et lovkrav med jord i netop dette udstyr (f.eks. vaskemaskine i et kælderlokale...)

Men er det oppe i dagligstuen ud for en standerlampe, ville jeg nok selv tage let på det...