Avatar billede jan2001 Nybegynder
31. august 2007 - 23:21 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

DSI system

Når jeg husker tilbage til 80erne og starten af 90erne kan jeg huske at jeg brugte DSI system eller DSI tekst. Hvor kan man få fat på dette program. Er der et sted på nettet, hvor det kan downloades?
Avatar billede jacla Nybegynder
01. september 2007 - 02:19 #1
DSI er det samme som "De Samvirkende Invalideorganisationer". Måske er det et program for handicappet.

VH  JACLA
Avatar billede enya Nybegynder
01. september 2007 - 02:30 #2
DSI tekst er vist noget helt andet.. :) En søgning viser f.eks. flg.: http://www.emu.dk/gym/fag/dl/forening/bladet/nr37/softanm.htm
Avatar billede enya Nybegynder
01. september 2007 - 02:40 #3
Sorry.. :( fandt ikke noget link til et sted at downloade det. Håber andre kan hjælpe her..!
Avatar billede jacla Nybegynder
01. september 2007 - 06:46 #4
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. september 2007 - 13:34 #5
DSI tekst og efterfølgeren DSY system blev brugt i forsvaret fra midt firserne og en årrække frem. Politiet bruger (jeg er ret sikker på at de stadig gør) POL sys der er en DSI Clon. Så vidt jeg husker var det firmaet DDE i Herlev der producerede og solgte det.
Avatar billede jan2001 Nybegynder
02. september 2007 - 20:18 #6
Dansk system industri. Det var et populært system med tekstbehandling og database.
Avatar billede jacla Nybegynder
23. september 2007 - 21:07 #7
Tak for point C",)

jacla
Avatar billede xhal99104 Nybegynder
26. marts 2009 - 18:34 #8
Dans System Industri ligger i kokkedal på adressen Kokkedal Industripark 2, 2980 Kokkedal. Tlf 49184918

Mvh Michael
Avatar billede wi45 Praktikant
14. marts 2014 - 10:03 #9
DSI var på 3 eller 4 af de gamle discetter på 1,44 MB

Jeg har det fortsat liggende.

Hvis du kender nogle, der har det installeret, så kan man blot kopiere mappen, og så placere den på et drev med samme bogstav.

Problemet er, at det er til DOS (Jeg tror, der fantes en windows-version), og det kører meget dårligt på Win. 7 (og formentlig 8)

Så den sidste version jeg jeg har fået det til at køre på er XP.

Derefter kan det kun vises på ca. 1/4 af skærmen, og alle bogstaver efter z bliver til alt muligt. Allerede med XP blev ø og Ø til henholdsvis et cent tegn, og et yentegn, men det kom rigtigt ud på papir, men f. eks København Ø så meget morsomt ud.

Jeg konverterede nogle ret store registreringer (8000 kort) til ACCISS. Det gav også problemer med æøå og alle bogstaver, der ikke var a-z (f. eks é è ê, a¨etc.), men det kunne dog løses, men det bliver en lang historie.
Avatar billede cg1970 Praktikant
04. marts 2018 - 17:44 #10
Der fandtes 2 verdioner

Dsi tekst som kun var til almindeligt tekst behandling

Og så dsi system

Dsi system va og er efter min mening det absolut bedste og simpleste system jeg har set og arbejdet med

Eksempelvis kunne du lave din egen system til eksembelvis vare med alle mulige muligheder fir selv at skrue data baser sammen med priser  varenumre osv osv sammen

Det var dejligt simpelt at arbejde med og til at få til at virke i nutidens it programmer er jeg ikke stødt på noget der når dsi system til sokkeholderne overhovedet - faktisk har det ALDRIG lykkedes mig at finde noget der er lige så nemt at lave de samme ting i uden at du nærmest skal være uddannet programør eller andet

Desvære bliver dsi programmerne ikke lavet mere det blev lsvet af det danske firma dansk system industri ( deraf forkortelsen dsi)

Jeg ved dog ikke om dansksystem industri stadig eksistere
Avatar billede Thomas Hejlsberg Praktikant
13. april 2018 - 23:10 #11
Lidt sjovt at læse alt dette. Jeg lavede DSI-TEKST (første version tilbage i 1983) og efterfølgeren DSI-SYSTEM kom i 1990.

Jeg ejede DSI sammen med Anne Grethe Pind som stod for salg/marketing og jeg var ansvarlig for produktet.

Jeg solgte DSI i 1994, og resterne af DSI er i dag under navnet dsinext fusioneret med andre firmaer.

Thomas
Avatar billede cg1970 Praktikant
19. februar 2019 - 11:13 #12
Jeg husker udenmærket begge versioner

Både DSI tekst og DSI system

Har mest brugt system da det var den bedste version

Det er efter min mening synd at det gik i stå i takt med Windows 95 og senere udbredelse

Jeg husker at jeg for sjov byggede diverse databaser med navn og adresse og varelagre osv.. til det var DSi system dejligt nemt og arbejde med når man lige fandt ud af hvordan og hvorledes man skulle arbejde med det

Jeg har ALDRIG siden fundet noget der er lige så nemt og lave de samme ting som jeg før omtalte..

Et stort stort tab at DSI ikke overlevede
Avatar billede Anders Christensen Praktikant
11. august 2019 - 00:14 #13
Hej Thomas, er det muligt at skaffe enten DSI-system eller DSI-tekst i dag?
Det kunne da være sjovt, at lege med på en gammel maskine. Jeg synes hverken man kan hente eller købe programmerne?
Avatar billede wi45 Praktikant
11. august 2019 - 10:46 #14
Hej Anders

Jeg har DSI-system liggende på 5 1/4 "" disketter.
Det kan ikke køre ordentligt på  højere højere værdi end Win. 7. Derefter bliver vinduet meget lille og alle danske bogstaver bliver "mærkelige".
Avatar billede Anders Christensen Praktikant
13. august 2019 - 14:33 #15
Hej igen,
Ja det med det 5 1/4 disketter er jo lidt af et problem. Dem kan jeg ikke læse - heller ikke de nyere:-) Gad vide om dataen på dem stadig "holder".
Dog har jeg en dos-maskine kørende, så det med win7 er ikke et problem.
Hvis nogen har en version på et moderne medie/online, vil jeg meget gerne købe.
Avatar billede C:\> Juniormester
24. marts 2020 - 23:05 #16
wi45 - jeg har indtil flere 5 1/4" diskettedrev liggende, og en pc med et 5 1/4" drev kørende. Hvis ikke Thomas Hejlsberg har noget i mod det, vil jeg gerne tilbyde at kopier disketten over på et andet medie.
- Leif
Avatar billede wi45 Praktikant
26. marts 2020 - 08:15 #17
Hej Leif

Jeg har lige ryddet op, og det ser ud som om, at mine DSI disketter er gået med i oprydningen.

Jeg har en installation på en gammel PC, som jeg vil kopiere ud, og så ved jeg, at den kan lægges direkte ind på et c-drev.

Det store problem er, at DSI kører meget dårligt under Win 9 (og W 10).

Alt hvad der ikke er a-z og tal bliver til "mærkværdigheder". Det gælder æøå og ä ö ü, og bogstaver med accenter. Ø er særlig slem, idet det bliver en tom plads og "æder" det næste bogstav, hvis ø'et er første bogstav i et ord.

Jeg har lagt de fleste af mine registre om til Access, og så taget det ca. 2 min at konvertere et bogstav til det rigtige. Dengang var der ca. 20.000 registreringer i en af baserne.

Så jeg tror jeg klarer mig, men tak for tilbuddet.
Hilsen
Finn
Avatar billede cht22 Professor
24. juli 2020 - 19:23 #18
Ja det er meget sjovt med de gamle programmer

Jeg fandt lige "DSI menu" i dag, jeg søgte efter den, for et par år siden, der kunne jeg ikke finde den.

DSI menu kan hentes her:

http://jamesoft.dk/?p=8

Den kører fint i "DOS box"

https://www.dosbox.com/download.php?main=1

Jeg ved dog ikke om det er muligt at finde "DSI tekst" igen
Avatar billede Merkaw Praktikant
17. januar 2021 - 13:37 #19
Jeg har hentet Dosbox til min Mac. Og har fået DSISYS til at åbne. Men jeg kan ikke lure stien frem til DSI underbiblioteket. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede Anders Christensen Praktikant
17. januar 2021 - 21:30 #20
Hej Markat,

Du skal lave en mappe på din rigtige maskine, der kan virke som c: drev og herefter "mounte" denne mappe som c:
DSI skal så ligge i den mappe også. Her er mountkoden

mount c c:\cdrev.

Hvis dsi i virkeligheden under c:\cdrev\dsi\ liger den i dosbox nu nu under c:\dsi

Jeg er meget interesseret i DSI-filerne, da det stadig ikke er lykkedes mig, at skaffe dem. Hvor har du dem fra?
Avatar billede donse.dk Praktikant
22. september 2021 - 18:27 #21
Hej alle sammen.
Jeg faldt lige over denne her gamle tråd men jeg har med lys og lygte søgt efter enten DSI-Tekst eller DSI-System dog helst DSI-System, jeg har en gammel dos maskine kørende og mangler med lys og lygte denne software, jeg vil gerne købe eller på anden måde modtage denne software hvis det bare er legalt og der ikke bliver ballade ;) Håber at der er nogle behjælplige nørder der ude.

Hilsen Johnny :)
Avatar billede C:\> Juniormester
22. september 2021 - 20:58 #22
Thomas Hejlsberg - har du stadig et kopi af DSI-Tekst eller DSI-System, og må vi evt. gerne købe/få/arve et kopi?

Hilsner, Leif
Avatar billede Anders Christensen Praktikant
12. oktober 2021 - 14:32 #23
Hej wi45
Så har du den på dit c-drev? Det kunne altså være fedt at se....
22. april 2022 - 11:24 #24
Jeg melder mig også til koret af håbløse nostalgikere, som synes at det kunne være super hyggeligt at gense denne gamle DOS perle!

Jeg har brugt mange virkelig gode timer i selskab med DSI-Tekst og DSI-System.

Jeg har ikke været i stand til at finde programmerne nogen steder.