Avatar billede brije Nybegynder
03. september 2007 - 14:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CSS valideringsfejl

Når jeg validere følgende via W3C CSS Validator:

BODY
{
scrollbar-face-color: white;
scrollbar-arrow-color: black;
scrollbar-track-color: #EEEEEE;
scrollbar-shadow-color: no;
scrollbar-highlight-color: white;
scrollbar-3dlight-color: black;
scrollbar-darkshadow-color: black;
}

får jeg følgende fejl:

3 BODY Property scrollbar-face-color doesn't exist : #ffffff
4 BODY Property scrollbar-arrow-color doesn't exist : #000000
5 BODY Property scrollbar-track-color doesn't exist : #eeeeee
6 BODY Property scrollbar-shadow-color doesn't exist : no
7 BODY Property scrollbar-highlight-color doesn't exist : #ffffff
8 BODY Property scrollbar-3dlight-color doesn't exist : #000000
9 BODY Property scrollbar-darkshadow-color doesn't exist : #ffffff

Mit spørgsmål er så, hvordan får jeg det programmeret således at det kan valideres til at være fejlfri CSS?

(CSS koden er til at lave om på udseendet af scrollbaren)
Avatar billede w13 Novice
03. september 2007 - 14:24 #1
Jeg mener umiddelbart ikke, at arbejde med scrollbars er valid. Jeg er dog ikke helt sikker..
Avatar billede fennec Nybegynder
03. september 2007 - 14:28 #2
Nej, scrollbars er ikke valid CSS. Det er en MS extension.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. september 2007 - 14:30 #3
Det er det ikke - propertyen er ikke en del af CSS-standarden (og jeg tror heller ikke den bliver det lige foreløbig). Du må med andre ord enten droppe det, eller leve med at validatoren brokker sig.

For at citere W3:
Why don't my scrollbar properties, filters, etc. validate?
The CSS Validator validates your style sheet against some profile, e.g. CSS Level 1 or CSS Level 2. Some browser Vendors however extend these profiles by new properties like Microsoft did with the scrollbar-base-color or filter property or Mozilla with the -moz-opacity property. The Validator is not aware of these properties and using them makes your style sheet invalid in terms of the CSS specifications. Either get rid of those properties or live with the fact, that your style sheets don't validate. You cannot have both.
Avatar billede olebole Juniormester
03. september 2007 - 14:31 #4
<ole>

- men der er intet i vejen for at bruge dem. I følge CSS skal en klient blot overse CSS-properties, den ikke kender. Firefox indeholder således 160 ganske proprietære CSS-properties  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede brije Nybegynder
03. september 2007 - 14:43 #5
Okay jeg tror bare at jeg sletter den egenskab....,
Så hvis i alle lige lægger et svar, så kan i få pointene... :-)
Avatar billede fennec Nybegynder
03. september 2007 - 14:52 #6
Jeg behøver ingen point.
.o) <-- One Eyed Jack.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. september 2007 - 14:55 #7
Jeg springer ligeledes over.
Avatar billede olebole Juniormester
03. september 2007 - 14:55 #8
Jeg gør også som Richard Møller: I spring over and screw the balls  :D
Avatar billede olebole Juniormester
03. september 2007 - 14:57 #9
- men du skal vide, at din kode ikke bliver spor bedre. Den overholder CSS-standarden præcis lige godt, hvad enten du bruger den eller ej.
Den eneste, der brokker sig, er validatoren - og den er jo blot et tilfældigt stykke software.
    Kod efter standarden ... ikke efter validatoren
Avatar billede olebole Juniormester
03. september 2007 - 15:00 #10
- og skån endelig dig selv for W3C's tåbelige 'Valid CSS' banner. De viser kun, at du ikke er professionel - og at du iøvrigt er i stand til at læse en manual  ;o)
Avatar billede brije Nybegynder
03. september 2007 - 15:06 #11
okay så lukker jeg spørgsmålet ned. Jeg har fjernet farven på baren. Kan desuden se, at den kun virker i IE. Så det er ikke det store tab. ;-)
Jeg takker mange gange for hjælpen!