Avatar billede trumf Nybegynder
04. september 2007 - 20:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

nedgrader Small Business Server

Hejsa E

Jeg har to Small Business Server, men kan jo kun bruge den ene.

Jeg vil sådanset gerne bare bruge den ene som en ren Win 2003 standard uden SBS delen, da maskinen bruger alt for mange ressourcer med SBS, og jeg har heller ikke brug for Exchange osv.

Der er vist noget med at SBS delen skal installeres efter at Win2003 er installeret, ellers vil den lukke ned...

Er det ikke muligt at installere kun den ene del, eller kan man installere en "almindelig" 2003 og bruge licensen fra SBS ?

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2007 - 21:36 #1
Nu har jeg aldrig haft en SBS i haanderne, men kan man ikke bare gaa ind i service
manager og saette de services til manual startup ?
Avatar billede strych9 Praktikant
04. september 2007 - 21:54 #2
> Der er vist noget med at SBS delen skal installeres efter at Win2003 er installeret
- Det er ikke korrekt. SBS er ikke en Win 2003 med noget klasket ovenpå, ligesom NT4 + en option pack var. Det er nærmere end bunke wizards der konfigurerer windows + exchange + active directory + (ISA og SQL i premium edition), og den gør det under installationen.

> Er det ikke muligt at installere kun den ene del
- Nej.

> eller kan man installere en "almindelig" 2003 og bruge licensen fra SBS ?
- Nej. Hvis du har behov for Win 2003 standard edition, så køb en Win 2003 standard edition.
Avatar billede trumf Nybegynder
05. september 2007 - 22:27 #3
arne> man skal virkelig vide hvad man gør for at lukke ned for de forskellige services, f.eks. har jeg prøvet at lukke ned for exchange og ad og så kunne jeg pludselig ikke lave backup mere, da mange services er afhængige af hinanden.....
Det er virkelig noget skidt software hvis man ikke lige har taget en mcsd eller noget i den stil.

strych9> Jeg læste ellers om det et eller andet sted og mener da også at jeg installerede serverdelen med første cd og derefter resten.... Jeg prøvede endda at undlade at installere det hele en gang, men den lukkede ned efter nogle dage og kunne derefter kun køre en time eller noget, hvis ikke jeg installerede resten.
Tænkte bare om man kunne omgå det.

Se evt her:
http://forums.windowsitpro.com/web/forum/messageview.aspx?catid=55&threadid=84577&enterthread=y
men jeg har måske misforstået noget!
Avatar billede strych9 Praktikant
05. september 2007 - 23:34 #4
Han formulerer sig noget uklart i det forum. Men nej, det kan ikke lade sig gøre. Det er Windows Server 2003 R2 hvor du installerer først en standard og så nogle add-ons fra en CD2.
SBS vil gerne bestemme det hele selv, så der er ikke frygtelig megen fleksibilitet i det produkt.
Avatar billede marky_dk Nybegynder
07. september 2007 - 07:29 #5
Det bør tilføjes at en SBS vil begynde at lukke ned hver time efter en uges drift når den ikke er sat korrekt op eller at der er 2 SBSere i samme domaine. Kan ikke anbefale at du prøver på det.
Som en kommentar til styrch9: Hvis du vil ha mere fleksibitet kan du "bare" vælge at købe en standard eller enterprise server, de kan det hele. Men du får IKKE en server 2003 m. exchange 2003 til 3500.- hvis du forks, er under 5 brugere. Tror ikke at man skal kalde en SBS for ufleksibel. Nok snarer begrænset PGA den ultra lave pris.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. september 2007 - 15:12 #6
Altså allerhelst så jeg jo at han benyttede BSD ;) Men ja, SBS er begrænset... begrænset i fleksibilitet. Der er jo ikke noget galt med den Exchange der er i den osv osv..
Avatar billede trumf Nybegynder
10. september 2007 - 22:30 #7
Faktisk købte jeg i sin tid to stk SBS efter at have talt med MS. Jeg skulle bruge en mere til backup. De fortalte mig bare ikke at der i licensreglerne står at man godt må installere på to servere, bare de ikke kører begge samtidig.
Føler mig noget snydt....
Er der ikke nogen der vil bytte en win2k3 med en SBS ??

Takker for svarene :)