Avatar billede bikerbirk Nybegynder
04. september 2007 - 22:35 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Installation på bærbar UDEN CD-ROM-drev

CD-rom-drevet i min bærbare er desværre kaputski, men jeg har lige købt en ny harddisk. Først prøvede jeg at boote med mit eksterne USB-CD-drev, men den vil slet ikke boote fra USB - dybt suk. Så prøvede jeg at sætte min harddisk over i min mors gamle bærbare og boote derfra. Det gik fint, og jeg installerede kun liige XP, hvorefter jeg smed harddisken tilbage i min egen bærbare. Jeg startede op og PANG! - BSOD! Nitte. Tilbage med harddisken til min mors, igen startede det hele fint op.

Prøvede så kun at installere første del af Windows (altså, den del hvor det hele ser ret primitivt ud) for derefter at ville lade installationen køre færdig på min egen med mit eksterne drev, men samme resultat. Pt prøver jeg at formatere harddisken igen fra min mors, for at smide den over på min egen bærbar for at se, hvad den overhovedet siger til det.

Så nu kommer mine muligheder:
- Enten skal boote via LAN (har hørt det er praktisk taget umuligt?)
- Ellers skal jeg prøve at smide harddisken over på min stationære comp. og boote derfra, min bærbares og min stationæres hardware minder en del om hinanden.

Min teori er, at jeg får BSOD pga. det store spring i hardware, hvorfor XP tror der er sket noget katastrofalt - men jeg synes selv, at det lyder lidt mærkeligt.

Nogle der kan hjælpe? Det er min skolecomputer, så jeg er i stor nød!!
Avatar billede monsterdk Novice
04. september 2007 - 23:11 #1
Kan du ikke ændre boot device i bios? Hvad er det for en bærbar du har?
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
04. september 2007 - 23:18 #2
Det er en HP Pavilion ZV5499EA eller noget i den dur. Mine bootdevices er:
CD-ROM
HDD
Floppy
Netværk

Og nyeste BIOS installeret. Self laver de sådan noget gøglerlort uden Start from USB..

Jeg har læst lidt frem og tilbage, og kom til at tænke på: Ville det være en mulighed, at kopiere XP-cd'en over på en lille partition af min nye HDD, for derefter at boote derfra? Dette kræver self at jeg får fat i et 2,5"->3,5" kabel, for at kunne smide skidtet i min stationære, men det havde jeg jo allerede tænkt mig at købe..
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
04. september 2007 - 23:20 #3
Btw, har fået formateret min HDD vha. min mors spand, har smidt den over i min egen igen og den spørger nu bare efter NTLDR, så det er jo fint nok. Men den nægter stadig at kigge på mit USB-CD-ROM drev.
Avatar billede monsterdk Novice
04. september 2007 - 23:22 #4
Her er der en rimelig udførlig guide på engelsk. ved ikke om det kan hjælpe men den viser hvordan du skal gøre med en 2.5 til 3.5. men som han selv skriver: Udføres med forsigtighed! :-)

http://www.syschat.com/install-windows-xp-without-floppy-cd-463.html
Avatar billede langbein Nybegynder
04. september 2007 - 23:25 #5
Jeg vet ikke sikkert om dette fungerer på Windows XP, men jeg har i alle fall gjort det på en eldre utgave av Windows. (For flere år siden og husker sånn sett ikke om det var Millenium eller XP jeg brukte, tror egentlig det var Millenium.)

Først så satte jeg harddisken over i en alminnelig stasjonær PC vha en adapter. Så delte jeg vel harddisken opp i to partisjoner og formaterte disse. Deretter så la jeg inn windows installasjonsfilene på den ene partisjon. Tror jeg formaterte den fra Millenium (eller windows 98 ?) slik at den ble bootbar (noe slikt: format D: /s)

Så satte jeg inn HD i den opprinnelige PC og fikk den bootet opp. Installerte så Windows på den motsatte partisjon av den som hadde installasjonsfilene.

Jeg tror at grunnen til at windows krasjer på din maskin er forskjellig hardware slik at driverene ikke passer. Men jeg vil tro at du stadig kan komme ut i dos mode ?

Mon det skulle være mulig å få til en modernisert utgave av denne metoden ved å legge til en ekstra partisjon som inneholder windows instlasjonsfiler.

(Selv om den krasjer under oppstart så vil du måske kunne gå over via dos i den partisjonen som inneholder installajonsfilene og installere på nytt der i fra.)

Kan som nevnt ikke garanter på noen måte at dette vil virke, men det kan vel tenkes ?
Avatar billede langbein Nybegynder
04. september 2007 - 23:33 #6
Foreste .. mitt aller første forsøk ville være å forsøke å starte opp Windows i safe mode. Tror sjansen for at den dfa vil krasje er betydelig mindre.

Forsøk først med å taste F8 under booting, og se om den ikke da er i stand til å autodetekte driverene. Det kan tenkes at disse uansett må hentes fra installasjons CD eller installasjonsfiler.

For å løse dette sansynlige behov, kopier over Windows installsjonsfilene i en directory mens hd fremdeles er i din mors PC.

Sett den så over og tast F8 under oppstart.

HVis den da ikke krasjer, la den autodetekte driverne (dev vil være mange) og la den så hente dem fra den directorien du har opprettet for XP installasjonsfilene.

Forutsatt at F8 trikset fungere, så lar dette seg muligvis gjennomføre.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
25. juli 2008 - 18:56 #7
Tja, det lykkedes aldrig for mig og jeg endte med at købe et nyt DVD-drev. Luk