Avatar billede woowii Nybegynder
14. september 2007 - 17:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Border på tekst

Hej,

Jeg er ved at lave en side med en ven hvor jeg står for programmering og han står for designet - han har lavet et pænt design som dog kræver billeder til hvert menu punkt pga. han har lavet en lille border rundt om hvert bogstav (en ting som han meget gerne vil fastholde). Jeg ønsker dog at menuen skal være så fleksibel så mulig, så derfor vil jeg helst undgå at bruge billeder - jeg har søgt rundt på nettet men jeg kan ikke rigtig finde nogen løsning.

Så mit spørgsmål er egentlig meget simpelt - er der nogen som helst måde man kan lave en border af en art rundt om hvert bogstav?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
14. september 2007 - 20:17 #1
<style>
p span { border: 1px solid #000000; }
</style>

<p><span>t</span><span>e</span><span>k</span><span>s</span><span>t</span></p>
Avatar billede woowii Nybegynder
14. september 2007 - 22:51 #2
Ja ok, fik måske ikke gjort det helt klart - med "border omkring bogstav" mente jeg virkelig "om bogstavet", ikke i en firkant rundt som en almindelig border jo laver. Jeg tror ikke det er muligt at lave det jeg søger, men man ved jo aldrig.
Avatar billede nielle Nybegynder
14. september 2007 - 22:55 #3
Det kan jo altid laves ved at du opretter en lille grafik-fil pr. bogstav - en for stopt og en for lille version af bogstavet. Dermed kan du sammensætte enhver overskrift.
Avatar billede woowii Nybegynder
14. september 2007 - 23:14 #4
Det var dog en irriterende simpel løsning. :P Jeg vender lige tilbage i morgen når jeg har taget det op med ham den anden - men umiddelbart tror jeg det kan klare tricket. Så vidt jeg kan se er det i hvert fald samme skrift han bruger på både mouseover og ikke-mouseover, så det er jo bare et spørgsmål om at ændre baggrundsfarven på div'en.
Avatar billede nielle Nybegynder
22. september 2007 - 22:00 #5
Har I fået løst jeres problem?
Avatar billede woowii Nybegynder
26. september 2007 - 23:18 #6
Havde helt glemt den her tråd ;)

Problemet er løst, ja - det endte dog med at blive ved at generere alle menu punkter vha GDlib. :) Din løsning var også god, dog blev vi enige om at det var pænere med et enkelt billede fremfor et per bogstav (ser ikke så pænt ud når siden bliver loadet og hvis folk ikke bruger cache) - men du skal ikke snydes for point alligevel, så smid et svar. :)
Avatar billede nielle Nybegynder
26. september 2007 - 23:21 #7
Det lyder som om at det er mig du skriver til? :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
26. september 2007 - 23:24 #8
Mht. performance for den løsning I har valgt: husk at der faktisk kun er grund til at lave de der menu-grafikker een gang.

Hvis den allerede er lavet er der ngen grund til at lave den igen. Dvs. at I skal have lavet noget logik som kan "opdage" når I opretter et nyt menupunkt (eller sletter et eksisterende).
Avatar billede woowii Nybegynder
26. september 2007 - 23:38 #9
Det var til dig, ja. :) Ang. performance så bliver punkterne oprettet og gemt automatisk hvis de ikke allerede findes - så den vil altid først tjekke om billedet findes. Hvis billedet ikke allerede findes vil almindelige brugere bare se almindelig tekst, indtil en person som er logget ind som admin ser punktet - det bør ikke ske, eftersom alle punkter bør blive oprettet automatisk. :)