Avatar billede mimmer Nybegynder
16. september 2007 - 15:35 Der er 13 kommentarer

OEM versionen?

Jeg læser at man kan få OEM versionen hvis man køber hardware eller andet. Altså at den kun sælges i forbindelse med køb af andet.

Men så forstår jeg ikke hvorfor jeg sagtens kan finde OEM versionen diverse steder og umiddelbart ser det ud til at jeg bare kan købe den og that´s it?!

Hvorfor så ikke gøre det og spare nogle penge i stedet for at købe den "fulde version"?

Hvor er finden?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. september 2007 - 16:18 #1
Der er visse begrænsninger med en OEM licens.

Den tilhører én pc og kun den pc. Dvs. du fx ikke må installere den på både din bærbare og din stationære, selvom det kun er dig, der er bruger. Og heller ikke overføre licensen, hvis du får ny pc.

Læs lidt mere om OEM for M$ her:

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2007 - 17:34 #2
"Dvs. du fx ikke må installere den på både din bærbare og din stationære, selvom det kun er dig, der er bruger."

Det kan/må man heller ikke med den "almindelige" version :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. september 2007 - 18:09 #3
->: john, det har du da helt ret i. Tak for det :)
Avatar billede miss-g Seniormester
16. september 2007 - 19:57 #4
Tak - men det som bekymrer mig ved OEM versionen som "lever og dør" med din computer.

Kan man så ikke få opdateringer til det via windows update?
Og kan man heller ikke formatere computeren og lægge det ind igen, og igen hvis man vil?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2007 - 20:06 #5
Kan man så ikke få opdateringer til det via windows update?
Ja da :)

Og kan man heller ikke formatere computeren og lægge det ind igen, og igen hvis man vil?
Jo da :) (men efter 5 gange skal du ringe ind til Microsoft og få aktiveringskode)
Avatar billede miss-g Seniormester
16. september 2007 - 20:35 #6
Ok - sidstenævnte er vel anderledes fra den fulde version? Nu har jeg kun haft min installeret 2 gange indtil videre...

Men så ser jeg ikke nogen hage ved at købe en OEM version fremfor en "fuld version" - da det jo er meget billigere. Gad vide hvorfor de så overhovedet også har en fuld version?

I må hellere lægge nogle svar.
Avatar billede miss-g Seniormester
16. september 2007 - 20:36 #7
Skal lige sige at mimmer er min kæreste (sidder på den anden computer) han ved bare ikke så meget om computer så jeg bistår ham lidt her ;-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. september 2007 - 20:40 #8
Ja, jeg var også forvirret et øjeblik, men der skal nu heller ikke så meget til :)

Den fulde version giver også ret til support - det gør OEM ikke.

Men ja, jeg plejer nu også at købe OEM og har aldrig haft problemer med udskiftning af HW eller formatering. M$ er faktisk til at tale med nogen gange :)
Avatar billede neoman Novice
16. september 2007 - 20:41 #9
Der er en hage mere - mig bekendt så brokker en OEM sig over upgrades - hvis du smækker større CPU/Motherboard,harddsik i, så er det vist nok slut - det kan en af de andre måske be-/afkræfte.
Avatar billede miss-g Seniormester
16. september 2007 - 20:51 #10
neoman - kan man så ikke bare formatere puteren?
Avatar billede neoman Novice
16. september 2007 - 20:53 #11
Til duer blå i hovedet - det har noget emd aktiveringen at gøre. Jeg ahr ikke oplevet det selv men "hørt". Inden du kaster dig ud i OEM skal du nok lige ha' bekræftet at jeg tager fejl. 16/09-2007 20:40:16 siger jo at han ikke havde probs med udskiftning af HW -  kunne være spændende at vide hvad der blev skiftet og hvor mange gange.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. september 2007 - 20:56 #12
Jeg har faktisk lige lavet en STOR upgrade (læs:alt).

Men til min overraskelse, brokkede Win sig ikke under reaktiveringen.

Men da opgraderingen bl.a. skyldtes et defekt MB, havde jeg forinden kontaktet M$. De sagde, at det ikke var noget problem, men at jeg evt. ville blive nødt til at ringe, for at aktivere (som john skriver).

Så du skal ikke frygte for fremtiden :)
Avatar billede hcma Novice
16. september 2007 - 22:56 #13
vrøvl med aktivering:  det er et spørgsmål om hvor meget, hvor ofte, hvad der udskiftes, eller en kombination deraf. Går normalt uden vrøvl. Har selv udskiftet al hardware uden brok. På en anden pc brokkede den sig ved udskiftning af bundkortet, men det er bare at tage knoglen og ringe til MS; forklare dem problemet (defekt hardware, sammenbrug o.s.v.) hvorefter de i 99,99% af tilfældene giver en en ny aktiveringskode.

klippet fra  http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no1
"Hvis du installerer Windows XP på den samme computer ved hjælp af den samme produktnøgle, er der ingen grænser for antallet af aktiveringer".
"MPA kan tolerere en vis udskiftning af hardwarekomponenter, da der tillades en vis forskel mellem den aktuelle hash-værdi og den hash-værdi, der oprindelig blev aktiveret. Brugerne kan udskifte hardwarekomponenter uden at skulle aktivere produktet igen. Hvis brugerne foretager markante udskiftninger af hardwarekomponenterne, måske over lang tid, skal de evt. aktivere produktet igen. I så fald skal brugerne evt. kontakte en Microsoft-kundeservicemedarbejder telefonisk for at udføre aktiveringen." - og der kommer bøvlet ind i billedet.

Iøvrigt er en OEM licens tilknyttet en bestemt maskine (Derfor ægthedsbevis til at klæbe på maskinen), så den begrænser nok mere i hardwareudskiftning - vil tro at den brokker sig hvis man skifter bundkort f.eks.
Hvis du ikke kan komme til at aktivere på "normal" vis, kan du prøve at ringe til Microsoft på dette tlf.nr.: 80701315

Her er en artikel fra Microsoft ang. aktivering: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;307890

Hvor mange komponenter kan der udskiftes før der kræves re-aktivering:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;302878#5f