Avatar billede naza Nybegynder
19. september 2007 - 19:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flytning af php domæne

Hej

Vi er et firma der har overtaget en hjemmeside fra et andet firma. Hjemmesiden er baseret på php og mySql.
Firmaet har ikke selv lavet siden men har udelukkende haft en programmør i Indien til at lave siden - faktum er derfor at de intet selv ved om løsningen :-(
Lige nu står jeg og skal flytte siden.
Jeg ved meget lidt om php og mySQL, men er rutinerede programmør i asp og asp.net samt MSSQL.

Mit spørgsmål går egentligt på 2 ting

1. Er der en nem måde jeg kan tage en kopi af MySQL databasen samt dataene i databasen?

2. Hvad skal jeg være opmærksom på ifht. når jeg flytter systemet til et andet webhotel?
Jeg ved at det nye webhotel skal kunne køre mysql og php, men kan der være andre ting? Så vidt jeg kan se i løsningen er der ikke brugt nogle special komponenter eller lign. - blot ren php med database opslag, ect.
3. Hvor henne plejer man normalt i en php app. at have en connectionstring til mysql databasen og hvordan ser syntaksten ud for denne?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig samt give mig nogle gode tips til hvad jeg skal være opmærksom på.

På forhånden tak

Jannik
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. september 2007 - 19:46 #1
1. De bør have PHPMyAdmin - log dig ind på databasen med det, så kan du lave en backup der.

2. Prøv så vidt muligt at undgå at det webhotel du flytter til kører med betydeligt ældre MySQL og PHP-udgaver end der hvor siden er nu - hvis de eksempelvis har MySQL 4.1.15 hvor det er nu kan du sagtens flytte til et der kører 4.1.13, men det kan godt risikere at give problemer hvis du flytter til et webhotel der kører 4.0.35.

3. Der er ikke noget der hedder connectionstrings som sådan - normalt kalder man den database-specifikke _connect-metode med en række parametre.
Der bør være en fil der hedder config.php el. lign., men ellers må du søge efter mysql_connect i kodefilerne for at finde det sted han kobler op til databasen.

Hvis der ikke er gjort noget for databaseabstraktion vil det sandsynligvis stå direkte i kaldet, eller i et par variable defineret umiddelbart før, men ellers kan du se hvor den fil der indeholder mysql_connect-kaldet bliver include()'t. Andet er lidt svært at sige uden at kende siden :)
Avatar billede naza Nybegynder
19. september 2007 - 21:40 #2
Mange tak for svaret, men kan det hjælpe lidt mere?

Fandt ud af at de har PHPMyAdmin. Men kan du guide mig lidt ifht. hvordan jeg tager backup af databasen? (Både sql scripts og selve dataene - så jeg kan genskabe dem på et nyt webhotel)
Jeg har været lidt inde under menupunktet export, men er lidt utryg omkring hvordan jeg skal gøre. Det skal nemlig lige siges, at det ikke er nogen backup og jeg vil helst ikke komme til at slette noget :-(

Pft - Jannik
Avatar billede naza Nybegynder
19. september 2007 - 21:54 #3
Hej igen - nej bare glem det. Det var jo pænt nemt.

Tak for hjælpen - jeg tildeler dig point
Avatar billede naza Nybegynder
19. september 2007 - 21:55 #4
hov du skal så lige smide et svar for at jeg kan give point ;-)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. september 2007 - 22:16 #5
Værsgo :)