Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 22:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Indskannet billede - størrelse

Jeg har indskannet et dokument, som jeg vil bruge til at medsende andre tekstdokumenter via mail - alle som pdf-filer. Tekstdokumenterne har jeg lavet om til pdf-filer via mit teksbehandlingssystem, og de fylder ikke meget (10-15 KB). Men dette dokument er ikke hjemmelavet og skal derfor indskannes, og det fylder enormt meget, når jeg har indskannet det - selv når jeg har reduceret størrelsen, så meget jeg kan, uden at det går udover kvaliteten af dokumentet. Det fylder stadig over en MB, og hvis jeg reducerer størrelsen mere, så begynder det at knibe med at læse teksten i dokumentet.

Hvad gør jeg?
Avatar billede perj Nybegynder
03. oktober 2007 - 22:58 #1
Har du anvendt "Reduce File Size" som ligger under Document i Acrobat?
Avatar billede perj Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:03 #2
Du har vel scannet til en pdf-fil. Typisk er 200-300 dpi rigeligt til at kunne læse.
Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:17 #3
Jeg har indskannet dokumentet og lavet det om til pdf, men når jeg åbner det, er der ikke noget "reduce file size" under "document".

dpi - hvor indstiller man det?
Avatar billede perj Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:18 #4
Hvilket prg. anvender du til at scanne med?
Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:21 #5
HP Director
Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:33 #6
Okay, jeg har fundet dpi i skannerprogrammet - men når den står på 200 dpi og jeg gemmer det, fylder det 10 MB. Der må være et andet sted, man kan få det til at fylde mindre.
Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:34 #7
Det er bare et stykke A4-papir med tekst på. Det burde vel være muligt at få det til at fylde betragteligt mindre.
Avatar billede perj Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:35 #8
Jeg smutter i kassen nu. Håber det vil lykkes for dig:-)

PS: "Reduce File Size" findes i Acrobat 8 Standart, og ikke i Acrobat 6.0.
Avatar billede perj Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:37 #9
Et stk. A4 - det kan ikke passe. Kan umuligt fylde 10 MB. Et eller andet er helt galt.
Avatar billede perj Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:39 #10
Er du sikker på du ikke har scannet til Jpg-fil.
Avatar billede perj Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:40 #11
Jpg-fil.= JPEG-fil.
Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:42 #12
Har skannet til pdf
Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:56 #13
Næ, den skanner vist bare som alm. fil - når man skal indskanne, kan man vælge mellem imaging, hurtige projekter, printer, e-mail, galleri, kopier til udklipsholder, paint og gem til fil. Plejer at vælge gem til fil.
Avatar billede madsmoller Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:58 #14
Jeg går i seng nu. Måske der er en, der kan hjælpe i morgen.
Avatar billede perj Nybegynder
04. oktober 2007 - 00:02 #15
Du har ikke fortalt mig hvilket program du anvender til scanning, og evt hvilken scanner. Jeg er helt sikker på du IKKE scanner til en Pdf-fil.
Sov godt:-)
Avatar billede madsmoller Nybegynder
04. oktober 2007 - 00:03 #16
Jeg har en HP psc 1210 og bruger det program, der fulgte med. Det hedder HP Director eller HP Photo & Imaging.
Avatar billede madsmoller Nybegynder
04. oktober 2007 - 08:10 #17
Jeg skal på arbejde nu, men hvis jeg nu beskriver hvad jeg gør, er der måske en der kan fortælle mig, hvad jeg gør galt. Der er sikkert et eller andet helt enkelt, jeg overser.

Jeg lægger dokumentet på glaspladen, scanner dokumentet, tilpasser det og gemmer det. Det fylder 10 MB. (Jeg har prøvet at gemme det med 256 farver i stedet for millioner, og så fylder det "kun" 3½ MB.) Når det indskannede dokument er gemt, åbner billedbehandlingsprogrammet og den står til 200 dpi - jeg kan reducere størrelsen ned til ca. 1½ MB, men derefter begynder det at blive svært at læse teksten. Som sagt er det et stykke papir med tekst, og så et meget lille logo oppe i det ene hjørne. Den slagt bør vel ikke fylde så meget.
Avatar billede perj Nybegynder
04. oktober 2007 - 09:36 #18
Som jeg forstår det, har du ikke Acrobat installeret. http://help.adobe.com/da_DK/Acrobat/8.0/Standard/WS58a04a822e3e50102bd615109794195ff-7f71.html
Du kan hente et gratis program her til at lave pdf dokumenter med. http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/
Avatar billede perj Nybegynder
04. oktober 2007 - 09:40 #19
Avatar billede kfz Nybegynder
04. oktober 2007 - 16:21 #20
hvis dokumentet du scanner er ren tekst, skal du ikke scanne det som et billede(hvilket jeg tror du har gjort ud fra beskrivelsen), enten hedder muligheden i programmet "scan som tekst", eller noget med "OCR".
Avatar billede vejmand Juniormester
04. oktober 2007 - 16:29 #21
Alternativ løsning:

Hent og installer dette gratis program (Free Download og Free Converter ude i venstre side)
Den installeres som en ekstra "printer"
http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp

Åbn den indscannede fil i dit billedbehandlingsprogram -> Filer -> Udskriv/print -> Vælg CutepdfWriter som printer, og der fremstilles en PDF-fil af dit dokument.

Nu vil jeg mene du har en PDF-fil i en fornuftig størrelse.
Avatar billede madsmoller Nybegynder
04. oktober 2007 - 21:19 #22
Tak for de gode forslag - jeg troede lige, at vejmand havde fundet de vises sten, men det bragte kun filen ned på 1½ MB.

Efter at ha' prøvet mig lidt frem, har jeg fundet et brugbart resultat. Jeg scannede dokumentet ind som "tekst som billede" (Jeg HAVDE tidligere prøvet at scanne det ind både som tekst og som redigerbar tekst, hvilket stadig blev alt for stort) og gemte det som pdf, hvor det fylder 196 KB. At "tekst som billede" er meget mindre end "tekst som tekst" giver ikke den store mening, men pyt - det virker. Det kunne sikkert godt, ha' været gjort mindre på en eller anden genial måde, men det her er fint nok, for jeg skal bruge det i aften.

perj, du gjorde en ihærdig indsats, så hvis du vil ha' points, så skriv lige et svar her i aften.
Avatar billede perj Nybegynder
05. oktober 2007 - 07:44 #23
.
Avatar billede perj Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:31 #24
Hvis du kan gemme det som pdf - som du skriver, må du også have mulighed for at skanne det direkte som pdf i f.eks. 200 dpi. Det vil give dig det bedste resultat, og få dit dokument til at under 200 Kb.
Tak for point.