Avatar billede spiritusanta Nybegynder
04. oktober 2007 - 23:52 Der er 10 kommentarer

LAN computer kan kun findes på IP ikke på navn

Hej

Jeg står med det lidt underlige problem.

Jeg kan kun komme ind på en computer på netværket ved at indtaste dens lokale IP addresse: //192.168.1.4
Men kan ikke komme ind på computeren ved at indtaste: //Stuen

Hvad kan det skyldes?

På forhånd tak
Jonas B
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. oktober 2007 - 02:27 #1
Prøv med \\Stuen... ;)
Avatar billede olemadsen82 Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:35 #2
Det kan der umildbart være mange grunde til.
Den nemmeste måde at fikse det på er at finde denne fil på de computere der skal have adgang til stuen.

C:\WINDOWS\system32\drivers\etc heri ligger filen "hosts" du kan redigere i den med notesblokken.
Skriv følgende i bunde af filen:

192.168.1.4          Stuen

Gem og så skulle det gerne funke
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
05. oktober 2007 - 20:07 #3
olemadsen82 >> Det virker, men hvorfor bliver denne liste ikke opdateret?
Avatar billede olemadsen82 Nybegynder
08. oktober 2007 - 07:58 #4
Det var godt, det kan umildbart være mange ting, muligvis noget firewall der spærer for DNS
Avatar billede zerocrash Nybegynder
08. oktober 2007 - 16:03 #5
Olemadsen82,
Nu vil jeg vove at påstå din kommentar (08/10-2007 07:58:58) ikke er helt korrekt. HOSTS filen bliver ikke opdateret mod en DNS-server.

Du kan læse mere om HOSTS-filen herunder:

Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Hosts_file (engelsk)

Hvordan man blokerer uønskede sites via HOSTS:
http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm (engelsk)

En hurtig gennemgang af HOSTS på dansk:
http://www.linuxbog.dk/admin/bog/etc-hosts-filen.html
Avatar billede gammelhat Nybegynder
08. oktober 2007 - 16:09 #6
Hvilken ip har din egen pc? Jeg fisker efter, om de er i samme subnet...
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
08. oktober 2007 - 16:23 #7
Hej gammelhat
De har allesammen samme subnet 255.255.255.0, denne bliver udstedt af DHCP på routeren.

Men måske har jeg en ide til hvad der galt,, jeg har Win2k3 på en af computerne?
Den har drillet lidt med DHCP, men er der andet der bør stilles på den :)
Avatar billede olemadsen82 Nybegynder
08. oktober 2007 - 18:32 #8
zerocrash>> Helt enig, tror jeg fik fejlforklaret mig, igen :-).
Jeg mente at der muligvis var noget der blande sig i hans DNS og en løsnning kunne så være og bruge host filen i stedet. Hvis han ikke ellers har nogle problemer med det og ikke har mere end et par maskiner på netværket, er det jo også en vudering om hvor lang tid han vil bruge på problemet.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. oktober 2007 - 08:41 #9
hehe, jeg er jo ved at være IT-ingeniør,, så tingene skal virke og hvis det tager tid, får jeg jo bare den erfaring med mig ;)

Men kunne problemet ikke være at min win2k3 server blokkere for dns?
Den havde jo blokket hele mit netværk på et tidspunkt, da den gerne ville overtage rollen som DHCP.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
09. oktober 2007 - 09:26 #10
Hvis det har haft 2 DHCP servere på netværket, så er det meget sansynligt at det er der fejlen ligger!! Jeg har også en win2k3 server kørende, og på den den har jeg deaktiveret DHCP, det lader jeg min router styre :-)