Avatar billede phrame Nybegynder
05. oktober 2007 - 15:28 Der er 3 kommentarer

StartX - StopX?

Hei,

Jeg har installeret Ubuntu Alternative ISO paa en gammel PC (P4, 1.7Ghz, 768MB, 20Gb), som jeg vil bruge som server to SlimServer to min SqueezeBox3.

Efter jeg har installeret Ubuntu i "grafisk mode", brugte jeg commandoen "sudo update-rc.d -f gdm remove" til at starte op i text mode i stedet for.

Naar jeg vil in to Gnome, kan jeg starte den ved at bruge startX, men hvordan kommer jeg ud af Gnome igen uden at genstarte?

Jeg overvejede at bruge "sudo /etc/init.d/gdm start" til at starte Gnome med, men det kraever at jeg skal logge in igen, naar jeg starter gnome.

Saa spaargsmaalet er>
1. Hvad er det modsatte af startX
2. Er det bedre at bruge "sudo /etc/init.d/gdm start/stop" til at skaffe adgang til gnome?

/Peter
Avatar billede raverdk Nybegynder
05. oktober 2007 - 17:48 #1
Du kan stoppe X-serveren vha. at trykke Crtl+Alt+backspace ned på dit tastatur, dette dræber simpelthen processen der er dit grafiske interface.
hvis ikke du har en login manager kørende(XDM,GDM,KDM), skulle du nu være tilbage i din konsol.

Håber du får det til at virke som ønsket.

Mvh Hans K Nielsen
Avatar billede raverdk Nybegynder
05. oktober 2007 - 17:50 #2
Desuden kan du her se hvordan du kan lave et lille "script" som du kan have liggende som ikon på dit skrivebord:
http://www.cyberciti.biz/tips/linux-desktop-how-to-shutdown-restart-or-logoff-gnome-via-commandlauncher.html
Der logger din ud af Gnome ved dobbeltklik.
Avatar billede langbein Nybegynder
07. oktober 2007 - 03:18 #3
1. Hvad er det modsatte af startX

På noen distroer: init 3 (Og init 5 for å komme tilbake til X)

Husker ikke om det virker på Ubuntu.