Avatar billede spiritusanta Nybegynder
05. oktober 2007 - 22:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Protokol 47 hvad og hvordan

Hej

Jeg har læst flere steder, at for at benytte vpn, skal man have åbnet protokol 47.
Men hvad er det?
Hvordan finder man ud af om den er åben?

På forhånd mange tak
Jonas B
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2007 - 23:38 #1
Det er ikke helt utænkeligt at protokol 47, der hedder General Routing Encapsulation (GRE) og er en router protokol. Det kommer helt an på hvilken VPN løsning vi taler om. Hvis vi f.eks. taler om VPN med IPSec så er det protokol 50 og 51 samt port 500 der skal åbnes.

Protokollen er åben hvis der er en enhed der lytter eefter den, f.eks. din router og din firewall ikke har lukket for denne.

Hvis jeg skal hjælpe dig specifikt, så er jeg nøst til at vide meget mere. Hvilket udstyr taler vi om, er der firewalls involveret og hvilke typoer taler vi om. Hvilke krypteringsalgoritmer ønsker du at bruge osv osv

Med de oplysninger du giver kan jeg ikke svare præcist
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
06. oktober 2007 - 15:14 #2
Hej

Jeg har WinXP, hvor jeg har slået alle firewalls fra(også windows firewall)
Jeg kan godt komme på VPN fra skolen, dermed kan vi muligvis godt udelukke at min computer er problemet.

Jeg vil derfor antage at problemet ligger på routeren.
Der har jeg åbnet port 1723.

var der mere du ville vide?

På forhånd tak
Jonas B
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2007 - 17:10 #3
så er det PPTP protokollen der bruges. Det er en gammel standard microsoft VPN protokol der normalt er ret let at sætte på, jeg vil tro at din windows maskine har indbygget support for PPTP om du også skal have gang i GRE afhænger af routeren og den VPN gateway/VPN router der sidder i den anden ende
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
06. oktober 2007 - 19:29 #4
Hvad gør jeg så nu? :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2007 - 20:05 #5
hvis du har alle de nødvendige oplysninger, som password, brugernavne, IP adresse og den slags, så kan du bruge guiden netværk til at forbinde med. Jeg husker ikke helt hvordan den startes på XP, men du har vist et netværks menupunkt når du trykker på start, hver vil du på et tidspunkt få mulighed for at opsætte en virtuel privat forbindelse. Her skal du så vælge pptp protokollen og angive de rigtige passwords/nøgler/pre shared secrets alt efter hvad netværket bruger
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
06. oktober 2007 - 20:39 #6
Mener jeg har prøvet med den guide, hvad med at bruge cmd->Telnet, har hørt denne kan bruges.

Men jeg kan ikke oprette forbindelse til vpn.xxxxx.com 1723 igennem Telnet, kan det have en betydning?
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2007 - 21:10 #7
du bør bestemt ikke kinne telnette via internettet til routeren, da det ville udgøre en masiv sikkerhedsrisiko, normalt åbnes telnet kun fra helt specifikke IP adresser på det interne netvlrk og kun tilk administration af routeren.

Du skal ikke oprette forbindelse til vpn.xxxxx.com 1723. Du skal oprette forbindelse til VPN Gatewayens IP adresse og bruge pptp, så tilgår den automatisk på port 1732. når du laver opsætningen skal du naturligvis have de oplysninger der skal til at danne fobindelsen samt til at lave krypteringsnøglerne, normalt et password eller en pre shared key
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
07. oktober 2007 - 11:50 #8
"Du skal oprette forbindelse til VPN Gatewayens IP adresse og bruge pptp, så tilgår den automatisk på port 1732."

Kan det testes via CMD?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2007 - 13:12 #9
Det bør det ikke kunne over Internettet, kun over interne forbindelser eller via et com kabel, men jeg tvivler på at det kan selv her, da PPTP protokoller jo kræver kryptering og ikke er så ganske enkel ligesom telnet, smtp og den slags
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
07. oktober 2007 - 13:50 #10
Hvad kan jeg ellers gøre, for at få det til at virke?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2007 - 16:33 #11
Normalt sættes den slags bedst op hvis man er i telefonisk kontakt med administratoren i den anden ende, han vil også vide om derer sat spærring op i hans ende og kende passwords og nøgle tekster
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
07. oktober 2007 - 16:54 #12
Jeg må lige prøve at spørge på arbejdet :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
01. november 2007 - 21:01 #13
Ny router,, problem løst,, men mange tak for hjælpen alle sammen :)