Avatar billede tweak Nybegynder
08. oktober 2007 - 09:27 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Domæne navn

Ganske enkelt, hvad er bedst i forhold til google hvis vi siger at profil er søgeordet.?

jlprofil eller jl-profil

og vil det ha nogen betydning?
Avatar billede leif Seniormester
08. oktober 2007 - 09:51 #1
Aner det ikke, men hvad med at registrere begge ?
Avatar billede tweak Nybegynder
08. oktober 2007 - 09:56 #2
leif, Nja den holder ikke rigtigt. Hvilken skal jeg så lægge mit indhold på ;-)
Avatar billede leif Seniormester
08. oktober 2007 - 09:58 #3
Begge 2  :)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2007 - 09:58 #4
Min erfaring siger mig, at de er lige gode.
Jeg har selv discountdomains.dk - og med en søgning på 'discount domæner' - vil google vise discount med fed i søgeresultatet, som jo tyder på at selve ordet discount har haft en form for vægt i søgningen.

Jeg skal så ikke kunne sige om det vil have en højere vægt hvis ordet står for sig selv - altså adskilt med en bindestreg, men det er altså ikke min opfattelse.
Avatar billede tweak Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:04 #5
leif, nej

thomasso, det har du ret i, men laver man en søgning på allinurl:profil (dette er fiktivt) jeg har et søgeord at holde det op på, så vægter jlprofil.dk/profil.php højere end jlprofil.dk

Så var det jeg tænkte om bindestreg fik google til at se anderledes på ordet.
Avatar billede madx Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:33 #6
det er et plus at søgeordet indgår i url'en, men ikke afgørende for dine rankings

andre faktorer betyder ligesåmeget og du kan som regel sagens slå url'er der kun indholder søgeordet

bindestreg er uden betydning

hvis jeg kan, vil jeg normalt forsøge at få søgeordet med, men der kan være et varemærke at tage hensyn til - og så skal det indgå som en vigtig prioritering aht branding-værdien
Avatar billede tweak Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:33 #7
Noget andet er, har man en side som /skærm.php hvad gør man der i forhold til allinurl?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2007 - 10:34 #8
Ja, men i det eksempel du nævner indgår ordet profil jo også 2 steder. Jeg vil mene at google dermed vægter højere da ordet er to steder i url'en og dermed vægtes som mere relevant.

Men i det eksempel jeg kom med i mit tidligere indlæg, hvor spørgsmålet var om det var bedst med eller uden bindestregen, viser det sig, at google godt kan udtrække specifikke dele af ordet fra et domæne/url.

Prøv evt. at søge på billge domæner. Kig på det første hit efter adwords reklamerne :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2007 - 10:36 #9
Og det var selvfølgelig ikke billige domæner, men discount domæner du skulle søge på :-)
Avatar billede madx Nybegynder
08. oktober 2007 - 11:52 #10
-> thomasso, du kan fint mene at google vægter ord højere fordi det indgår 2 steder i en url, men du skal ikke forvente at det sker

i bedste fald skal du forvente, at der ikke er noget at hente - og i værste fald giver det et minus på kontoen fordi det ligner spam. prøv at søge på ordet profil og se hvor mange på side 1 som har den opbygning i URL'en som du peger på
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2007 - 12:01 #11
madx, fordi der ikke er nogen på i toppen af søgningen, der fremkommer med både profil i domænet og i dokumentnavnet betyder det jo ikke, at det er bedre at lade være med at bruge det to steder.

Dem, der ligger højest i søgningerne på brede søgeord, er jo dem der har en høj rangering i forvejen, enten fordi de har eksisteret længe og mange linker til dem, og/ eller fordi de har optimeret deres sider godt, og/eller, der ikke er særlig mange sider med netop dette søgeord - altså, hvor søgningen er bred i den forstand, at man bruger et enkelt søgeord i stedet for at snævre sin søgning ind med flere søgeord eller en sammenhængende sætning.

Nå, men tilbage til det andet.
Jeg sagde heller ikke partou, at det var derfor, men skrev at det MÅSKE var derfor. Det var mit bedste bud, da det var taget ud af et tænkt eksempel.
Jeg vil dog stadig mene, at to sider med nøjagtig samme antal indgående links og med den samme keyword density på det givne søgeord og med samme url (tænkt eksempel), her vil side to, hvor selve sidenavnet ud over domænenavnet også indeholder nøgleordet, få en smule ekstra vægt.

Ellers er der i mine øjne ikke meget logik i googles algoritmer :-)
Og spam, hmm, måske. Men hvis der ikke skal mere til at blive stemplet for spam, så tror jeg at halvdelen af siderne ville blive fjernet fra google snarest...
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2007 - 12:24 #12
Hmm, jeg synes ellers mit tidligere indlæg giver mening, men jeg kan godt se hvad du mener madx.

Eksempel:

Søgning på ordet 'discount' viser http://www.discountdomains.dk/ som nummer 6 - dette selvom ordet discount aldrig har været forsøgt optimeret, mens jeg umiddelbart ville mene, at en side som http://www.discountdomains.dk/discountdomains.aspx skulle komme frem (om nogen af de to i hvert fald) i stedet for selve forsiden.
Både fordi ordet discount går igen i både sidens title og flere gange på selve siden og selvfølgelig to gange i selve sidens url.

Til gengæld kommer discountdomains.dk/discountdomains.aspx frem på en søgning på 'billige domæner', hvor forsiden burde komme frem (kommer så frem lige under men alligevel), da forsiden er forsøgt optimeret til netop denne søgefrase.

Any idea?
Avatar billede tweak Nybegynder
09. oktober 2007 - 16:04 #13
Tak for hjælpen,

thomasso vil du ikke smide et svar.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2007 - 11:26 #14
Jo da.
Tak for point :-)
Avatar billede tweak Nybegynder
11. oktober 2007 - 11:56 #15
Det er mig som siger tak.
Avatar billede madx Nybegynder
11. oktober 2007 - 12:42 #16
takker ærbødigst

thomasso, er sikker på at du rammer hovedet på sømmet vedr. google logik og algoritmer.... google er ikke længere strengt logisk, men er blevet blødere og blødere i sine vægtninger, hvis man forsøger at kigge den udfra standard logik. er overbevidst om at de tager flere og flere parametre i brug - og det skal jo gøre billedet mudret

håber du kommer vel videre, tweak :-)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
13. oktober 2007 - 23:50 #17
Du skal bruge underscore, jf. Matt Cuts fra Google - http://www.news.com/8301-10784_3-9748779-7.html