Avatar billede phrame Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Intel Onboard Lydkort problem i Ubuntu 7.04

Hej...

Eftersom Ubuntu eget forum ikke er meget hjaelp, maaske nogen her kan hjaelpe mig.

Mit problem er fuldt beskrevet paa linket nedenfor plus har en hel del extra info.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=570047

Jeg har selv proevet at rode med det et par dage nu, men jeg ved ikke laengere hvad jeg kan proeve til at faa det til at virke.

Help... Winner gets 200...

/Peter
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:11 #1
kan du give mig et output af: lspci | grep Audio
? :)
Avatar billede phrame Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:32 #2
Jo selvfoelgelig...

her er det:
lspci | grep Audio
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801BA/BAM AC'97 Audio (rev 12)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:37 #3
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:42 #4
og hvad siger versionen af alsa?

i en terminal, kør alsamixer  versionsnummeret vil vises i toppen af terminalen fx Alsamixer v1.0.0.14 ... :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:43 #5
btw, hvad siger den af chiptype? (står i samme vindue (alsamixer)) :)
Avatar billede phrame Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:50 #6
-bartfreak: jeg kunne ikke faa Linux kernel download'en til at virke, saa jeg proevede "other", men det som man downloader lader til kun at vaere en tarball med ALSA.

-Psycosoft: Den siger version 1.0.13, card er Intel 82801BA-ICH2 og chip er Analog Devices AD1885
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:58 #7
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto følg det stykke af guiden hvor du kan opdatere alsa til 1.0.0.14 og se om det hjælper :)
Avatar billede phrame Nybegynder
08. oktober 2007 - 23:33 #8
Hi Psycosoft,

Faktisk havde jeg allerede proevet den guide, men kun dele af den eftersom Ubuntu Feisty Fawn's Starter Guide (http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty) henviser til den i dens sektion on Onboard Intel lydkort.

Faktisk, saa lader det til at bruge AlsaMixeren i stedet for den default i Ubuntu loeste problemet. Alsamixeren havde nemlig en ekstra kanal til "Master Mono", efter jeg muted den, havde jeg ingen music gennem pc hoejtaleren, men stadig error beeps. Plus det meste af det stoej som var i hovedtelefon front jacken var vaek, alt sammen paa samme tid. Jeg checked stereo jacken paa bagsiden, ingenting, men den var ogsaa muted i AlsaMixeren. I Ubuntu's default mixer (Preferences > Sound) er aabenbart ikke saa god ide. Jeg brugte Ubuntu's "Add/Remove" til at tilfoeje "Gnome Alsa Mixer", som gav mig det samme justerings muligheder som Terminalens AlsaMixer.

Super, nu virker det...

Psyco, eftersom du satte mig paa sporet, vanker der 100 point (drop et svar). 100 mere, hvis du kan fortaelle mig hvordan jeg aendre default mixer til "Gnome Alsa Mixer"
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. oktober 2007 - 23:44 #9
når du åbner ubuntus egen volume control har du så prøvet og klikke Edit -> preferences og set om Master Mono gemmer sig der? :)
Avatar billede phrame Nybegynder
08. oktober 2007 - 23:52 #10
Den proevede jeg ogsaa foer... Men faktisk i dit link https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto er det en sektion kaldet "Wrong mixer in use:" faktisk var det saa simpelt. Jeg skulle bare have aendre default mixeren til gnome-alsamixer i stedet for, saa ville jeg have haft muligheden for at justere det som skulle justeres
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. oktober 2007 - 23:58 #11
hehe :) det var da godt det kom til at virke :)

kan supplere med at jeg sidder her med en bærbar der også har intel lydkort, det drillede mig med at det ikke ville lade mig afspille flere lyde på een gang, fandt dog et script der kunne klare dette:

dette skal gemmes i din hjemmemappe som .asoundrc

pcm.hda-intel {
type hw
card 0
}

ctl.hda-intel {
type hw
card 0
}

pcm.dmixer {
type dmix
ipc_key 1024
ipc_key_add_uid false
ipc_perm 0666 # mixing for all users
slave {
pcm "hw:0,0"
period_time 0
period_size 1280
buffer_size 16384
rate 44100
}
bindings {
0 0
1 1
}

pcm.dsp0 {
type plug
slave.pcm "duplex"
}

pcm.!default {
type plug
slave.pcm "duplex"
}

pcm.default {
type plug
slave.pcm "dmixer"
}

ctl.mixer0 {
type hw
card 0
}

håber at det kan bruges til noget :)
Avatar billede phrame Nybegynder
09. oktober 2007 - 00:33 #12
tak for script... jeg ved ikke om jeg kommer til at bruge det endnu, men alt er velkommen.

Saa, jeg beslutted mig for at vaere lidt modig... dumme mig... saa jeg vill loebe gennem at opdatere til 1.0.14 fra Alsa. Halvvejs gennem det naar man til "cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec" som vil bestemme hvilket lydkort at loaded. Men bash'en fortaeller mig at jeg ikke har den fil og det har jeg heller ikke. Saa jeg proever til frem og tilbage. Men nu har jeg INGEN lyd... hahhhaaahhaa

Okay eftersom jeg er stadig paa lege stadiet, smider jeg ubuntu ind igen i morgen aften og starter frisk igen, eftersom nu er det let at faa lyden til at virke.. tak psyco (drop lige et svar saa jeg kan give dig dine points)

Godnat folkens
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
09. oktober 2007 - 18:34 #13
det eneste du behøver at følge er disse trin for at opgradere alsa, mere skal der ikke til :) (har lige gjort det samme med min egen maskine og det fungere ganske upåklageligt :) )

Update to the Latest Version of ALSA

{i} These instructions do not interfere with the Ubuntu package structure or other kernel modules - in other words, the changes seem drastic however they are simply adding greater functionality to an existing kernel module

    *

      Install the required tools

sudo apt-get install build-essential ncurses-dev gettext

    *

      Install your kernel headers

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`

    *

      Download the latest version of alsa from [WWW] Alsa project (driver, lib, and utils) to a directory (eg. ~/downloads). In the following we assume that the latest version is 1.0.14. Please change this in accordance with the one you downloaded from the Alsa project site.
          o

            [WWW] alsa-driver
          o

            [WWW] alsa-lib
          o

            [WWW] alsa-utils
    *

      Setup installation directories

sudo mkdir -p /usr/src/alsa
cd /usr/src/alsa
sudo cp ~/downloads/alsa* .
sudo tar xjf alsa-driver*.bz2
sudo tar xjf alsa-lib*.tar.bz2
sudo tar xjf alsa-utils*.tar.bz2

    *

      Compile and install alsa-driver

cd alsa-driver-1.0.14
sudo ./configure --with-cards=hda-intel
sudo make
sudo make install

    *

      Compile and install alsa-lib

cd ../alsa-lib-1.0.14a
sudo ./configure
sudo make
sudo make install

    *

      Compile and install alsa-utils

cd ../alsa-utils-1.0.14
sudo ./configure
sudo make
sudo make install

Note that you must have the curses library installed to be able to compile alsa-utils. You can install it with this command from a terminal: sudo apt-get install libncurses5-dev

    *

      Reboot
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
13. oktober 2007 - 00:01 #14
nogle updates? :)
Avatar billede phrame Nybegynder
13. oktober 2007 - 10:00 #15
sorry psyco, jeg blev saa opslugt i andre ting omkring maskinen at jeg helt glemte denne traad.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
13. oktober 2007 - 17:16 #16
det er helt i orden :)  det er også sket for mig selv et par gange xD
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
13. oktober 2007 - 17:17 #17
jeg takker for point :)