Avatar billede caroc Praktikant
09. oktober 2007 - 17:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kontrol af textbox

Hej Alle..

jeg bruger dette script på min side for at tjekke om der er indtastet noget i mine textbokse. Og det virker sådan set lige som det skal med alert og det hele. Men igår fik jeg så en bestillingsmail (scriptet tjekker boksene i en ordre) hvor tekstboksene var tomme????

Hvordan kan det gå til? Er der fejl i scriptet? Evt. nogle browsere der ikke kan forstå scriptet? Eller bare noget helt andet?

Her er scriptet:

<script type="text/javascript">
function tjeckDu() {
  var errorMsg = "";
    if (document.f1.Firmanavn.value == ""){
        errorMsg += "\n\tFeltet Firmanavn er tomt...\t- Indtast noget!";
    }
    if (document.f1.Leveringsadresse.value==""){
        errorMsg += "\n\tFeltet Leveringsadresse er tomt...\t- Indtast noget!";
    }
    if (document.f1.By.value==""){
        errorMsg += "\n\tFeltet By er tomt...\t- Indtast noget!";
    }
    if (document.f1.Telefon.value==""){
        errorMsg += "\n\tFeltet Telefon er tomt...\t- Indtast noget!";
    }
    if (document.f1.Email.value==""){
        errorMsg += "\n\tFeltet Email er tomt...\t- Indtast noget!";
    }
    if (errorMsg != ""){
        errorMsg += alert(errorMsg + "\n\n\n\n\n");
        return false;
    }
    return true;
}
</script>
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2007 - 17:37 #1
<ole>

Ser din onsubmit-handler sådan ud: onsubmit="return tjeckDu()"?

/mvh
</bole>
Avatar billede caroc Praktikant
09. oktober 2007 - 17:39 #2
ja:
<FORM name=f1 onSubmit="return tjeckDu()" method=post action="send.asp">
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2007 - 17:39 #3
Man kan i øvrigt altid ændre, hvad somhelst i dokumentet, når det ligger i browseren ... både form-elementer og scripts. Derfor bør man _kun_ bruge JS-validering med brugervenlighed for øje. Al seriøs validering _skal_ foretages på serveren  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2007 - 17:42 #4
Du kan f.eks. i adresselinjen skrive:
    java script:tjeckDu=function(){alert("Snydt!");return true};void(0)

- og så trykke 'Return'. Så er din validering sat helt ud af funktion  =)
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2007 - 17:44 #5
- og man kan jo også bare skrive et mellemrum i alle felter. Det æder din funktion jo med vældig appetit  ;o)
Avatar billede caroc Praktikant
09. oktober 2007 - 17:45 #6
Okay - hvordan gøres det??
Men der er ikke nogen umiddelbar fejl der kunne resultere i at tekstboksene blev sendt tomme?
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2007 - 17:46 #7
Hvordan du skal validere på servern, afhænger af dit serversprog. Spørg i den kategori, der svarer til det sprog, du bruger på serveren  :)
Avatar billede caroc Praktikant
09. oktober 2007 - 17:47 #8
Hehe. Så må vi hellere dæmpe den appetit lidt :D
Hvordan kan det ordnes på serveren??
Avatar billede caroc Praktikant
09. oktober 2007 - 17:47 #9
Bare i orden du :) Tak for hjælpen!
Avatar billede caroc Praktikant
09. oktober 2007 - 17:59 #10
lægger du et svar?
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2007 - 18:11 #11
Læg du bare selv et svar og accepter det. Så lukkes tråden og du kan bruge pointene til spørgsmålet i den anden kategori ... men tak for tilbudet  ;o)
Avatar billede caroc Praktikant
09. oktober 2007 - 18:23 #12
lukker..