Avatar billede ehlerz Nybegynder
10. oktober 2007 - 16:15 Der er 7 kommentarer

Udregning af gennemsnit med forskellig længde udfra en celle.

Hej
Jeg har en dataserie med 6000 observationer.
Jeg vil gerne beregne et glidende gennemsnit heraf udfra hvor mange observationer jeg ønsker(dynamisk)

Kan jeg eks på en eller anden måde, uden brug af VBA, taste eks 10 i celle A2, hvorefter et snit beregnes fra celle b2 til celle b11(altså 10 observationer) osv?
Avatar billede kabbak Professor
10. oktober 2007 - 16:28 #1
du kan med en formel

=MIDDEL(INDIREKTE("B2:B" &A2+1))
Avatar billede ehlerz Nybegynder
10. oktober 2007 - 16:29 #2
gennemsnittet udregnes i den række i eks. kolonne C hvor der er det angivne antal observationer ovenfor i kolonne A
Avatar billede ehlerz Nybegynder
10. oktober 2007 - 16:33 #3
Kabbak, du er en stjerne.... :-)
Avatar billede kabbak Professor
10. oktober 2007 - 16:58 #4
et svar ;-))
Avatar billede kabbak Professor
10. oktober 2007 - 23:19 #5
den kan også laves sådan, så kan du bare trække den ned i en kolonne, så er gennemsnittet til og med den række den står ud for
sættes i C2
=MIDDEL(INDIREKTE("B2:B"&RÆKKE()))
Avatar billede ehlerz Nybegynder
11. oktober 2007 - 09:18 #6
Hej Igen
Kan ikke få det til at virke efter hensigten
Det sidste du foreslår er næsten nok men i og med det er et glidende gennemsnit skal den KUN tage de sidste X antal observationer med. Dvs når du trækker dit snit ned skal b2 blive til b3 fordi der forsvinder en observation i toppen og medtages en ny obs.
Avatar billede ehlerz Nybegynder
11. oktober 2007 - 09:55 #7
Fandt selv følgende løsning;

MIDDEL(INDIREKTE("C"&RÆKKE()):INDIREKTE("c"&RÆKKE()-($C$5-1))), hvor c5 er antallet af observationer i mit gennemsnit.

Mange tak for hjælpen :-)