Avatar billede andorage Nybegynder
17. oktober 2007 - 16:53 Der er 14 kommentarer

Format C: gone wrong

Jeg blev for ca en uge siden bedt om at formatere en vens computer.
jeg lavede backups af alt data han ville beholde og forsøgte så at formatere hans drev.
hver gang formateringen nåede 100% kom der en besked op om at drevet ikke kunne formateres, for både C og F drevene.
jeg fandt til sidst Active Killdisk, som jeg brugte succsfuldt til at formatere min vens D drev og derefter prøvede jeg at formatere hans C drev.
circa 20% inde i formateringen af C crashede computeren og nu nægter windows at starte.
jeg har prøvet med diverse start disketter, fdisk og killdisk men får altid en I/O error.
da jeg stak min vista cd i kunne computeren dog godt starte og boote op med vista, men halvejs gennem installationen kom programmet med en harddiskfejl og genstartede.

jeg vil tro der er noget galt med C drevet, men jeg kan ikke ændre D drevet til master da enhver ændring i bios(eller bare at gå ind i biosen og sige exit without saving settings, resulterer i en sort skærm når jeg genstarter, der er intet signal til skærmen.
dette kan fikses ved at tage batteriet ud af bundkortet.
dog betyder det at jeg ikke kan ændre setup i bios fra default settings.

suk, jeg skulle bare formatere hans computer...
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 17:04 #1
Der er nok "Bad sector`s" på disken - formater hele disken med FAT32 og kør derefter en SCANDISK med overflade-scanning - så får du syn for sagen
Avatar billede jtt Nybegynder
17. oktober 2007 - 17:04 #2
Er d: drevet en fysisk harddisk eller en partition på en "stor" disk ?

Hvis det er en fysyisk disk kan du jumpe den om til master, og dermed kan du evt. prøve om det går bedre med at installer Windows.

Jeg havde en lignende fejl forleden, og det viste sig at være en raamfejl. Da jeg skiftede rammene så kørte det som smurt.
Avatar billede loevgaard Praktikant
17. oktober 2007 - 17:05 #3
Du stiller ikke noget spørgsmål, men forstår udmærket din frustration, utak er verdens løn ;o)

Jeg synes du skal fortælle dig ven, hvad der er gået galt, og så købe en ny hdd. Hvis du endelig får held til at etablere den igen, så går den sikkert snart ned igen. Jeg har prøvet noget lign. og der var hende jeg lavede det for meget forstående, og så købte jeg det stykke hardware, der skulle bruges :)
Avatar billede andorage Nybegynder
17. oktober 2007 - 17:14 #4
Helgec, hvad kan jeg bruge til at formatere disken med? jeg har prøvet med forskellige startdisketter og CDer men ikke haft noget held. alle disketter giver en I/O error

jtt, det er en fysisk disk. måske kan det løse problemet at skifte jumpers...

l0vgaard, det lyder fristene :)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 17:18 #5
"Helgec, hvad kan jeg bruge til at formatere disken med?" http://www.helgec.dk/insert.iso (brændes som bootimage) http://www.helgec.dk/livecd.html (guide til live cd)
http://www.helgec.dk/gparted.html (guide til gparted -> formaterings-værktøj)
17. oktober 2007 - 18:37 #6
... eller Killdisk http://www.killdisk.com/downloadfree.htm + http://www.helgec.dk/killdisk.html - så får du checket disken i samme omgang...
Avatar billede andorage Nybegynder
17. oktober 2007 - 18:53 #7
den siger det her når jeg prøver at bruge den
isolinux 2.05 2004-07- 16
disk error 80, ax = 4280, drive 9F
boot failed: press a key to retry
Avatar billede jtt Nybegynder
17. oktober 2007 - 19:12 #8
Hvis det er meddelelsen, når du forsøger at boote op på en diskette, så har du tydeligvis et hardwareproblem med diskettedrevet. Rensediskette, trykluft - for at rense drevet ? Har du evt. mulighed for at montere en fungerende drev midlertidigt ?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 19:16 #9
Det lyder ikke rigtigt - har du brændt cdén som et bootimage? kan du boote med cdèn på en anden computer?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 19:17 #10
Min kommentar 17/10-2007 19:16:30 var rettet imod hvis det drejer sig om INSERT
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 19:23 #11
Du er velkommen til at ringe og få hjælp indtil kl 20:00
Avatar billede andorage Nybegynder
18. oktober 2007 - 08:17 #12
Okay, jeg fik formateret C: men hvordan får jeg dataen allokeret ordenligt så C virker? jeg syntes ikke jeg kan finde noget til at gøre det og alle de ting jeg normalt operer med virker ikke
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2007 - 09:12 #13
Hvis det er mig du spørger så prøv lige at forklare mig status Pt.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2007 - 19:56 #14
Halloooooooooo