Avatar billede weblex Nybegynder
20. oktober 2007 - 08:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

PC kan ikke starte

Når jeg tænder min PC, starter blæsere m.m. op, men efter 1-2 sekunder går den ud igen. Jeg kan så slukke og tænde strømmen og forsøge igen. Som regel efter 5-10 forsøg kommer den i gang. Men det er blevet værre og værre igennem de sidste par uger, og her til morgen kan jeg slet ikke få den i gang.

Jeg har forsøgt med lidt rengøring for støv (et eller andet skulle jeg ligesom foretage mig) men uden resultat.

Hvilke fejlmuligheder kan der være tale om? Strømforsyning eller...?

Og er der gode råd til at få gang i dyret igen?
Avatar billede kick Nybegynder
20. oktober 2007 - 09:31 #1
Kan godt være din psu er færdig..Har du checket om din køler på din cpu sidder som den skal alså om den har fin kontrakt så den køler din cpu ned..

Du må gerne lige kom med en beskivelse af dit hardware..
Avatar billede martinsorensen Nybegynder
20. oktober 2007 - 10:07 #2
#1: Kan være din kølepasta under kølegitteret ned til cpu,en som er tørt. Ja det lyder mærkelige, men på ældre computere kan det sagtens blive tørt og cpuen overopheder.

#2: Kan skyldes noget af din hardware sidder løst. Altså ikke er sat ordentligt i sine respektive slots.

#3: Din strømforsyning er i stykker og sender ustabiltstrøm ud til computeren, eller nogle af dine modstande på bundkortet er røget.

#4: Hvis du har installeret noget software for nyligt kan det du prøve at, når du får den igang, lave en restore i windows.

Der er mange, mange andre ting der kan være galt. Men dette er hvd jeg selv har oplevet kan gøre at man kommer ud for det du er kommet ud for! Så prøv at skifte strømforsyningen med en fra en anden computer. HUSK, det skal være samme watt. Ellers som du siger du har gjort. rens computeren HELT! For det lyder som om der er noget som ligger og laver modstand i strømbanerne og derved genstarter den.

Håber du får det løst!

Mvh

Martin
Avatar billede weblex Nybegynder
20. oktober 2007 - 11:31 #3
Det ser ud som om køleren sidder som den skal - blæseren starter op, når jeg tænder, men hele systemet går sagt ud efter få sekunder.

#1
Jeg tror ikke der er problemer med varme. PC´en har ikke været tændt i en uge pga. ferie, så det kan vel ikke være kølepastaen?

#2
Jeg synes, at alt sidder som det skal. Jeg har rokket lidt ved det meste.

#3
Jeg hælder mere og mere til strømforsyningen. Jeg bøvler lige lidt videre og håber på flere svar :)

#4
Jeg tror ikke det er softwarerelateret - problemet er kommet i løbet af de sidste 4 uger og er blevet værre og værre. Det synes jeg ikke tyder på softwareproblemer.

Tak for svarene begge 2 - jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu og håber på mere respons...
Avatar billede klavil Seniormester
20. oktober 2007 - 11:51 #4
Hvis det er begyndt at være galt efter du er kommet hjem fra ferie, kan det evt være tordenvejr som kan have sent små transienter ind i huset hvorved små følsomme elartikler såsom en pc kan tage skade. Det kan ske at din PSU pga dette er blevet ødelagt. Din 12 Volt forbindelse kan være skadet men resten kan starte op.
Hvis du ikke har pillet ved computeren mht software eller hardware lyder det helt klart som din strømforsyning
Avatar billede weblex Nybegynder
20. oktober 2007 - 17:53 #5
Og jeg har faktisk været ude for et tordenvejr, som brændte min router af. Det passer tidsmæssigt med tidspunktet, hvor problemet startede.

Jeg forsøger mig i første omgang med at skifte strømforsyningen. Det er trods alt en billig investering. Så må vi se hvad der sker :)

Tak for svarene - læg et svar hvis I vil have point.
Avatar billede kick Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:13 #6
Jeg vil ikke have nogle point så klavil kan bare nak dem
Avatar billede klavil Seniormester
21. oktober 2007 - 14:16 #7
Skidt med pointene. Vil hellere høre efterfølgende om du får den op at køre igen
Avatar billede weblex Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:00 #8
Den er kommet op at køre her til eftermiddag - en udskiftning af strømforsyningen hjalp :-)

Er faktisk blevet mere og mere sikker på, at problemerne startede med føromtalte tordenvejr, så mon ikke det har været synderen.

matinsorensen -> vil du have point?
Avatar billede klavil Seniormester
22. oktober 2007 - 16:43 #9
Det lyder godt. skønt du fik løst problemet
Avatar billede kick Nybegynder
05. november 2007 - 15:50 #10
Smider et svar hvis du mener jeg skal have lidt point