Avatar billede superherodk Nybegynder
20. oktober 2007 - 19:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Proces dræner alt kraft i PC'en

Jeg er ved at kigge på en PC hvor harddisken, efter opstart i Win XP, begynder at køre så den sluger alt kraften fra PC'en i ca. 5 - 6 min.
Jeg har forsøgt at finde ud af hvilket program der er skyld i at PC/harddisk er ikke-kontaktbar, i joblisten. Men der ikke noget program/proces der trækker mere end max. 3% af CPU'en.
Hvordan kan jeg finde ud af hvilket program der er skyld i dette og hvordan kan jeg evt. rette op på problemet?

På forhånd tak
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2007 - 19:34 #1
Der kan være en del årsager, f.eks at den autoupdater fra nettet på dit XP, antivirus program, adobe osv osv. Kan også skyldes dit antivirus program der scanner din disk og endelig kan det dog også skyldes spyware.

Prøv at deaktivere programmerne en efter en, ved at gå i
Start, klik på KØR og skriv: msconfig
Klik på faneblad START og fjern et flueben af gangen og se om du kan finde det program der evt. arbejder.
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2007 - 19:40 #2
Avatar billede badazz Novice
20. oktober 2007 - 21:26 #3
hvis du bruger avg antivirus scanner den ofte lige efter opstart hvilket kan gøre maskinen meget langsom..
Avatar billede nva Praktikant
21. oktober 2007 - 07:50 #4
Avatar billede superherodk Nybegynder
21. oktober 2007 - 10:16 #5
Jeg har prøvet adskillige Ad- og spyware programmer uden at der er fundet noget (udover lidt tracking cookies).
Maskinen bruger McAfee Security Center (har tidligere brugt Avast, hvor der også var samme problem). Den er (så vidt jeg kan se) ikke sat til at scanne ved opstart.
Der er ligeledes heller ikke installeret Office XP på maskinen.
Findes der et program hvor man kan se hvilke processer der benytter harddisken (f.eks. ligesom Vista Ultimate)? Har I evt. andre idéer til hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak
Avatar billede nva Praktikant
21. oktober 2007 - 10:35 #6
Du kan jo prøve Filemon eller Diskmon herfra http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/fileanddiskutilities.mspx?wt.svl=featured
Mit gæt er at det kan være windows der indexerer dine filer.
Avatar billede superherodk Nybegynder
21. oktober 2007 - 13:17 #7
Det viste sig at være indexeringen der drænede alt kraften fra PC'en!? Det er da ikke særlig smart af Microsoft - Men det er pillet fra nu på begge harddiske i maskine, så der er adgang til at bruge PC'en umiddelbart efter normal opstart... Dejligt  =)

nva -> Vil du svare, så jeg kan give dig point
Avatar billede nva Praktikant
21. oktober 2007 - 13:20 #8
Godt du fandt ud af hvad problemet var :)