Avatar billede zvinx Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af titel

Hej.
Nogen der ligger inde med en funktion der kan konvertere en skreven titel om til et navn til adressen?

F.eks. konvertere dette:
Dette er en øvelse
til
dette_er_en_oevelse

Det skal virke med danske og engelske tegn.

På forhånd tak.
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:50 #1
Sådan?

$str = "Dette er en øvelse";

$str = strtolower($str);

$str = str_replace(" ", "_", $str);
$str = str_replace("æ", "ae", $str);
$str = str_replace("ø", "oe", $str);
$str = str_replace("å", "aa", $str);
Avatar billede zvinx Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:54 #2
Ja også bare lige en udvidelse med alle danske og engelske tegn også :-)
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:55 #3
Nu ved jeg ikke lige hvilke specielle engelske tegn du tænker på? Desuden burde den allerede være ok som den er.
Avatar billede w13 Novice
21. oktober 2007 - 16:56 #4
Hvilke tegn er danske eller engelske? Hvad vil du have dem lavet om til?

Det kunne hjælpe rigtig meget at vide, hvad du skal bruge det til.
Avatar billede zvinx Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:01 #5
Altså det er bare til "pretty url" konvertering, så en titel på en side kommer op i adressen. Derfor skal titlen konverteres til kunne at indeholde a-z, 0-9 og _. Men f.eks. skal "é" ikke bare slettes men laves om til "e" osv.
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:11 #6
Ok, så viul jeg foreslå at du bruger strtr() til alle accent-tegnene:

http://dk2.php.net/manual/da/function.strtr.php

Det kunne f.eks. se sådan her ud for alle e-accenterne:

$str = "Dette er en øvelse";

$str = strtolower($str);

$str = str_replace(" ", "_", $str);
$str = str_replace("æ", "ae", $str);
$str = str_replace("ø", "oe", $str);
$str = str_replace("å", "aa", $str);

$str = strtr($str, "èéêë", "eeee");
Avatar billede zvinx Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:21 #7
Jep, er nogenlunde klar over hvordan det kan gøres, men for at være på den sikre side har jeg oprettet dette spørgsmål hvor jeg spørger om der er nogen der tilfældigvis ligger inde med sådan en funktion :)
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:26 #8
Kategorien her er nu tænkt som "hjælp til selvhjælp". Ikke som en kategori hvor at man får det hele lavet.

Hvis det er det du er ude efter vil jeg foreslå at du flytter til den relevante kategori:

http://www.eksperten.dk/spm/Opgaver/Programmeringsopgaver

Min personlige interesse i at være aktiv her er for at lære andre at blive bedre programmøre.
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:33 #9
Hvis du salv laver en løsning her så skal jeg nok hjælpe med at klare eventuelle problemer der måtet være med den. :^)
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2007 - 17:39 #10
<ole>

Er det ikke betydeligt lettere bare at give filerne navne uden danske tegn og mellemrum?  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede nielle Nybegynder
29. oktober 2007 - 18:34 #11
Er du kommet vidre med denne her?
Avatar billede zvinx Nybegynder
04. november 2007 - 16:12 #12
Har selv lavet det nu :)
Avatar billede nielle Nybegynder
04. november 2007 - 19:58 #13
Hvordan så din løsning ud?