Avatar billede filia Juniormester
22. oktober 2007 - 15:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pris på illustrationer + rettigheder?

Jeg skal give et tilbud på to tegninger/børnemotiver til anvendelse på to skamler/stole.
Jeg regner med en timepris pr. stk, men kunden ønsker derudover en engangspris på rettighederne, så prisen er fast og uafhængig af antal og anvendelse. Altså om der laves 1 eller 5000 stole samt om motiverne også anvendes på andre produkter.

Der er ikke tale om eneret, men det kan evt. også ligge i det, sådan at jeg afstår fra yderligere salg af rettigheder på motiverne.

Hvordan griber jeg det an?
:-)
Filia
Avatar billede a1a1 Novice
22. oktober 2007 - 17:55 #1
hvis kunden vil have rettighederne er der vel tale om eneret?

det du skal gøre op med dig selv er at om du vil; sælge engang for alle eller have procenter af hvert salg.

Det er meget normalt at lave noget "engang for alle". Nike logoet kostede vist kun $200 ;o) (de har dog givet hende en "bonus")
Avatar billede filia Juniormester
22. oktober 2007 - 18:19 #2
Ja, det finder jeg ud af det med eneret eller ikke. Men hvad er en pris for rettighederne på 'blanco'-anvendelse, herunder evt. eneret, når royalty normalt vil ligge omkring 8-10%?
Er der et 'bud' på prisen for rettighederne udover timeprisen for tegningerne?
:-)
Filia
Avatar billede speedy2000 Nybegynder
23. oktober 2007 - 16:06 #3
Hvis de vil have en engangspris for eneret. så synes jeg at 10 x din pris for at tegne dem er rimeligt.. hvis du f.eks. skal have 1.000 kr for at tegne dem, så må 10.000 kr. for enerettigheder være rimeligt.
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 17:05 #4
Hej Speedy og A1 - - bedre sent end aldrig, håber jeg, vil I ikke lægge et svar, så jeg kan give points for indsatsen?
På opfordring er jeg i gang med at rydde op i gamle dages ulukkede spørgsmål fra min side og ser til min beklagelse, at det er glippet med points og afslutninger ind imellem.
Jeg beklager - og tak for hjælpen!!!
Avatar billede filia Juniormester
23. januar 2010 - 00:30 #5
Jeg lukker hermed spørgsmålet.
:-)