Avatar billede simjul Nybegynder
23. oktober 2007 - 12:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skabelon med 3 x 3 låste bokse

Hvordan kan jeg nemmest oprette en skabelon bestående af 3 x 3 enkeltstående bokse, hvori der skal indsættes billeder. Boksene må ikke ændre størrelse, når forskellige billeder efterfølgende indsættes.

Jeg forsøgte at lave en skabelon vha. tekstbokse i Word, men kan ikke få låst størrelsen på boksene. Jeg har også forsøgt via en tabel i Word, men dette lykkedes heller ikke.

Bør jeg bruge et andet program i Office-pakken?

Håber på snarlig hjælp
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. oktober 2007 - 14:12 #1
Brug tabeller i stedet for tekstbokse. Tabeller kan du kontrollere fuldstændig, både i højde, bredde og placering.
Avatar billede simjul Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:12 #2
Jeg forsøgte at lave en tabel bestående at 1 celle - min enkeltstående boks. Jeg kunne imidlertid ikke få en kopi af denne tabel placeret til højre for min allerede eksisterende tabel - kun nedenunder, hvilket ikke giver mig min side med 3 x 3 bokse. Alle bokse skal i øvrigt have en ramme, og der skal være luft imellem rammerne.
Hvordan løser jeg dette?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:30 #3
2 forskellige muligheder:

1 tabel med 5 kolonner, hvor kolonne 2 og 4 fungerer som "adskillere".

eller den lidt mere avancerede (som kan være en smule mere vanskelig at arbejde med, da det reelt bliver en indlejret tabel)

1 tabel med 3 kolonner og med afstand mellem kolonnerne (tillad afstand mellem celler, som findes under tabelegenskaber, indstillinger).
Avatar billede simjul Nybegynder
25. oktober 2007 - 10:40 #4
Selvfølgelig - Tak

Jeg har nu fået lavet en fin opstilling vha. 5-kolonne løsningen, men kan ikke få låst mine bokse, så de ikke ændrer størrelse, når et større billede indsættes. Jeg har fravalgt "Tilpas automatisk til indholdet".  Jeg har også forsøgt at beskytte dokumentet, men uden held. Har du et forslag til løsning?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:21 #5
Jeps. Højreklik på tabellen, vælg Tilpas Automatisk, Fast kolonnebredde (justér evt. dine kolonnebredder, så de stemmer). Så er der styr på bredden.

Højreklik på tabellen, vælg egenskaber (eller vælg egenskaber i menu, hvis du kører 2007). Klik på Række-fanen. Klik af i Angiv højde. Vælg/indtast højden. Sørg for, rækkehøjden bliver sat til præcis.

Voila :-)
Avatar billede simjul Nybegynder
25. oktober 2007 - 16:46 #6
Super - så er der styr på tabellen. Det hjalp, at rækkehøjden blev sat til præcis.

Jeg takker for hjælpen.

Husk at lægge et svar, så jeg kan dele point ud.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. oktober 2007 - 20:10 #7
Velbekomme :-)