Avatar billede thg3 Nybegynder
31. oktober 2007 - 08:33 Der er 14 kommentarer

Problemer med at logge på trådløst netværk?

Jeg har en Linksys WRT54GS router som jeg netop har installeret via min bærbare pc (via netkabel), opsat kode på netværket og efterflg. logget på nettet trådløst. Det virker helt fint.

Så har jeg min stationære pc i et andet rum, som jeg så vil logge på det trådløse netværk. Den finder fint netværket med ca. 40-45% signalstyrke og jeg bliver også bedt om kode når jeg vil logge på det trådløse netværk, men så står den ellers bare og tænker og skriver "Henter netværksadresse" og så sker der ikke mere.

Er den en fejlopsætning på routeren så den kun kan logge en på eller hvad kan problemet være?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
31. oktober 2007 - 08:39 #1
Har routeren aktiveret dhcp
Avatar billede thg3 Nybegynder
31. oktober 2007 - 09:29 #2
Det må jeg lige tjekke op på. Under hvilket menu punkt aktiveres dette?

Men det er da stadig underligt at den bærbare pc godt vil logge på trådløst???
Avatar billede plundborg Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:40 #3
Du vil få samme fejl, hvis krypteringsnøgle er forkert eller hvis der er mac adresse filter på. Du kan altid checke om dhcp er aktiv ved at tilslutte en af de 4 lan porte.
Avatar billede thg3 Nybegynder
31. oktober 2007 - 20:35 #4
Hvis jeg går ind i routeropsætningen er DHCP aktiveret.

Under "Setup" er der under punktet "MAC Adress Clone" valgt disable og under "Wireless" er der under punktet "Wireless MAC Filter" er der også valgt disable..

Hjælp???
Avatar billede plundborg Nybegynder
31. oktober 2007 - 20:58 #5
kører du WPA-PSK eller WEB.

Prøv at evt at benytte "guiden trådløs netværk" fra kontrol panel og angiv ssid, om du bruger WEB eller WPA og følg derefter anvisningerne.
Avatar billede thg3 Nybegynder
01. november 2007 - 08:01 #6
Jeg kører WPA-PSK.

Det er TDC ADSL - det er ikke noget med at de kun understøtter en på nettet eller sådan noget?

Hvad er SSID? Er det ikke det navn man har givet sit net?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
01. november 2007 - 10:39 #7
Jeg går ud fra at du har angivet det korrekte navn - ja ssid, og jeg går ud fra du har angivet den korrekte kode og den korrekte metode (wpa) - dit tådløse netværks kort er sat korrekt i og den rigtige driver er installeret understøttet osv.
har du testet at dit trådløse netværks kort er sat til automatisk at detektere ip adresse dns og gateway (sørg for at der ikke er angivet nogle statiske oplysninger)

du kan også evt. prøve at stille din pc ved siden af din router for at sikre dig at du ikke kun på "en god dag" har 40% men så meget som muligt og så konstant som muligt.

jeg ville starte med de to nemme ting.

mht til TDC og deres udstyr osv. tjah jeg kænder ikke til producenten men du kan jo altid ringe til deres support og spørge om begransningerne selv om det umidelbart ikke bør har noget at sige. hvis du kørrer med "tdc sikkerhedspakke" spørge om der kunne være problemmer med deres software kontra dit trådløse netværk.

Hvis du ikke gider ringe til tdc kan du også bare sætte routeren med kabel på din pc og sætte det op på den, og herefter tilgå det trådløse med din bærbar for at teste.
Avatar billede thg3 Nybegynder
01. november 2007 - 11:49 #8
Problemet er at det hele fungerer mere eller mindre automatisk uden nogen form for at ændre noget. SSID, kode og krypteringsmetode er valgt korrekt.

På pc'en er det en Linksys USB WUSB54GSC netkort som bliver brugt og installeret med nyeste driver. Efterflg. søger den efter net og finder så mit hvorefter jeg vælger connect og ok. Efterflg. bliver den så ved med at stå at tænke og hvis man peger ned med Windows XP trådløs symbolet nede ved uret står den til at være logget på, men bliver ved med at skrive "Henter netværksadresse".

Så jeg ved ikke rigtig hvor automatisk at detektere ip adresse dns og gateway skulle kunne laves???
Avatar billede thg3 Nybegynder
02. november 2007 - 07:31 #9
Så har jeg prøvet "guiden trådløs netværk" fra Windows, det virker overhovet ikke.

Andre forslag? Der må der være andre som bruger Linksys routerer og kender opsætningsmenuen????
Avatar billede plundborg Nybegynder
02. november 2007 - 19:47 #10
Det er kun ifb med webspeed, at tdc ikke tildeler mere end en ip adresse tiul en PC. men det kommer man uden om ved at sørge for at det er MAC adressen på routeren, der får den TDC DHCP tildelte ip adresse. Resten klares så vha NAT genne router. (Altså ikke det problem du kigger ind i.)

Hvilken ip adresse får din bærbare ? (ipconfig /all)

Hvilket interval er sat op på din DHCP server funktion i routeren ?
Avatar billede thg3 Nybegynder
07. november 2007 - 09:42 #11
Nå. Så har jeg prøvet at slå alt kryptering fra og så kan den logge på når den har stået og snorret 1 min.

Men det kører forholdsvist ustabilt og svinger mellem 1-10Mbit og af og til ryger man af. Man kan jo så se at signalet og kvaliteten af signalet er meget dårligt, så det er helt sikkert der problemet ligger.

Imellem Linksys WRT54GS routeren og min pc er der ca. 15m. og 2 forholdsvis tykke vægge, så det er nok der i problemet ligger, men hvad kan jeg gøre ved det (andet end at trække et kabel)?

Nogen som har erfaringer med Linksys's og D-Link's 802.11n produkter?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
09. november 2007 - 08:27 #12
du kan sætte repeaters på f.eks. dlinks acesspoints har muligheden for at sættes til at aggeare som repeater, du kan evt. sætte en eller to på så du får ført dit signal videre, men jeg ville nok trække kabel til den personligt da det ofte ikke kan svare sig økonomisk. samt at have en stabil linie til din router er klart at foretrække til din stationære pc. og så bruge den bærbare til at være mobil istedet. men som sagt hvis du hellere vil have udstyr op end et lille kabel man kan skjule så kan du som sagt sætte repeaters op
Avatar billede thg3 Nybegynder
09. november 2007 - 09:10 #13
Er det f.eks. denne som kan bruges?: D-Link DWL-G710 Wireless Range Extender
Avatar billede flyhigh Nybegynder
12. november 2007 - 07:33 #14
ja