Avatar billede lesp Nybegynder
31. oktober 2007 - 10:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Programmering til PDA

Hey!

Hvordan kan man lave programmer til PDA? Hvilken teknologi, hvordan overføres det osv?

Eventuelt et link til videre studier?

Adam
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2007 - 11:29 #2
Det afhænger af hvilket styresystem du har på PDA'en:

Hvis det er en Windows Mobile variant kan du vælge Compact Framework (en .Net teknologi).

Hvis det ikke er, ja så kan du formentlig vælge Java til formålet. Du kan i øvrigt også programmere med Java mod en Windows Mobile PDA.
Avatar billede lesp Nybegynder
31. oktober 2007 - 12:16 #3
Hvordan overføres det så?
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2007 - 12:44 #4
Som regel via et USB kabel eler Bluetooth. Man kan også kopiere programmerne til et Compact Flash (eller lignende) og overføre af den vej.

Hvis det er en Windows Mobile kan det f.eks. gå igennem Active Sync programmet, eller man kan deploy'e direkte fra Visual Studio.
Avatar billede lesp Nybegynder
31. oktober 2007 - 14:10 #5
Okay. Men det link, som old-faithful har givet mig, det kan også bruges til programmering af applikationer til en PDA? Hvordan er det at foretrække i forhold til JAVA?
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2007 - 16:01 #6
Ja og nej.

Den kan lave programmer til Compact Framework 1.0 (den nyeste version er 2.0). Men disse kan altså kun kun køres på Windows baserede PDA'er. Programmeringssproget kunne f.eks. være C#.

Om man foretrækker C# eller Java er ultimativt et spørgsmål om smag. Men med Java ville du kunne lave applikationer til ander operativsystemer. Du ville endvidere skulle ud og finde et passende værktøj, et IDE, at programmere og kompile dine programmer i.
Avatar billede lesp Nybegynder
01. november 2007 - 09:30 #7
Jeg har kun tænkt mig at programmere applikationer til Windows baserede PDA'er. Er det så nemmere at bruge det link jeg fik end at lære at programmere i JAVA?
Avatar billede nielle Nybegynder
01. november 2007 - 10:56 #8
Nu har jeg ikke selv arbejdet med det, så du må tage mine udtalelser med et gran salt.

Der er to ting du skal være opmærksom på:

Synes du at programmeringssproget er nemt at arbejde med? Værktøjet giver mulighed for at arbejde med C++ eller Visual Basic. I modsætning til dem er den anden mulighed altså Java. Det er kun dig selv som kan vurdere om du ville kunne lide det ene eller det andet.

Dog synes jeg at et værktøj fra 2002 er ved at være lidt gammelt – til Windows baserede PDA’er er der siden kommet Compact Framework 1.0 og 2.0 som er .Net baserede teknologier, og Java er ligeledes kommet i et par nye versioner siden da. De nyere versioner af sprogene giver altså nogle muligheder som der ikke er i det "gamle" værktøj – ikke dermed sagt at det er muligheder du overhovedet får brug for.

Det andet er om værktøjet er godt? Er det lige til at sidde og skrive kode i, at kompilere i, at debugge i, at deploye i? Jeg har ingen anelse, selv foretrækker jeg Visual Studio 2005 til formålet.

Hvis du vælger at gå Java vejen skal du ud og finde nogle værktøjer til formålet, hvorimod det ovenstående link nok er nok-i-sig-selv.
Avatar billede alj Praktikant
01. november 2007 - 11:03 #9
hej lesp
du skal da vist bruge ms visual studio 2005 til ovennævnte
mvh
alj
Avatar billede nielle Nybegynder
01. november 2007 - 15:10 #10
Problemet med at bruge VS 2005 er at PDA understøttelsen ikke er med i den gratis Express version - man skal altså til at betale penge til en licens. Det er ikke sikkert at det er et problem, men du kunne det jo være.
Avatar billede nielle Nybegynder
06. november 2007 - 17:53 #11
Har du fået svaet tilfredsstillende på dit spørgsmål?
Avatar billede nielle Nybegynder
10. november 2007 - 11:59 #12
Der er i øvrigt ogsååe dette gratis alternativ:

http://www.opennetcf.org/CategoryView.aspx?category=Home
Avatar billede nielle Nybegynder
19. november 2007 - 17:06 #13
Svar?
Avatar billede nielle Nybegynder
27. november 2007 - 16:32 #14
Takker for point :^)