Avatar billede lzs Nybegynder
04. november 2007 - 19:32 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Installere windows 95

Ja, så er jeg sku kommet lidt i problemer :)
Har fundet den gamle comp frem fra gemmerne og ville formatere den. Jeg brugte denne guide http://hjem.get2net.dk/jkbo/guides/guides_formatering.htm med startdiskette osv. Det gik også fint nok, jeg har fået formateret alle drevene, men problemet er nu, at jeg ikke ved, hvordan jeg kommer videre. Har prøvet at putte windows 95 cd'en i, men der sker intet (har sat cd som first boot device). Har sku ikke så meget forstand på det, så hvis nogen kan hjælpe lidt, ville det være super :D
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. november 2007 - 19:35 #1
Booter den korrekt op og får du prompt?

Prøv at skrive install og Enter
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. november 2007 - 20:00 #2
Eller setup og Enter

Begge dele kræver selvfølgelig, at du har skiftet placering til D:\
Avatar billede montago Praktikant
04. november 2007 - 20:01 #3
man skal bruge en win95 boot disk (eller win98se CD) til at boote på

derefter skal man ind på cd-drevet : typisk d:\

og skrive endten setup eller install

... det sku mange år siden jeg sidst har installeret win95 !!!
du burde installere win98 i stedet, hvis du har en CD... win98 køre mange gange bedre, og kræver næsten det samme hardware
Avatar billede lzs Nybegynder
04. november 2007 - 21:07 #4
Det ser sådan ud når jeg den starter http://lassezschmidt.googlepages.com/Windows95.JPG og så kommer den ikke videre. Jeg ved ikke lige hvordan jeg kommer over på cd-drevet. Der er c:\ d:\ og e:\ i den, så ved ikke lige hvad cd-drevet skulle være.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. november 2007 - 21:09 #5
d:\ og Enter eller e:\ og Enter

Derefter setup eller install og Enter
Avatar billede lzs Nybegynder
04. november 2007 - 21:19 #6
den siger bare forkert kommando eller filnavn til alle sammen. Det jeg mente før var, at harddisken er delt op i 3 partioner c:\ d:\ og e:\.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. november 2007 - 21:21 #7
Jamen så ligger den jo nok på f:\ :)
Avatar billede lzs Nybegynder
04. november 2007 - 21:35 #8
hmm nej desværre, den siger bare, at det er en ugyldig drevangivelse. Det her fatter jeg altså ikke :) godt at styresystemerne er kommet videre siden dengang :D
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. november 2007 - 21:36 #9
Og du har bootet op på den medfølgende floppy diskette?
Avatar billede nielle Nybegynder
04. november 2007 - 21:40 #10
Prøv at skrive d: - altså uden \
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. november 2007 - 21:47 #11
DOHH!!

Går i seng nu tror jeg :)
Avatar billede lzs Nybegynder
04. november 2007 - 21:49 #12
Har prøvet at boote både med og uden opstartsdiskette.
nielle >> har faktisk hele tiden skrevet det uden \ :) men det giver det samme.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. november 2007 - 21:51 #13
Godt, at du er skarpere end mig :)

Prøv at lave en boot-disk, der understøtter CD-drevet:

http://www.mybootdisks.com/getnow.asp?file=dos622.exe
Avatar billede nielle Nybegynder
04. november 2007 - 21:53 #14
Drev C:, D: og E: - er det alt sammen harddiske?
Avatar billede lzs Nybegynder
04. november 2007 - 21:56 #15
thesheriff >> ok, det prøver jeg lige i morgen, er vidst ved at være for træt nu :)

nielle>> ja det er det.
Avatar billede nielle Nybegynder
04. november 2007 - 21:57 #16
Hvad står der i din autoexec.bat eller config.sys? Er der noget i stil med LASTDRIVE=E ?
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 17:09 #17
hvad skal jeg egentlig bruge en bootdisk til? :)

nielle>> når jeg kørerexec.bat så siger den slet ikke noget med lastdrive og den kan ikke noget når jeg skriver config.sys
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 17:10 #18
der skulle så stå når jeg skriver autoexec
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 17:13 #19
Du skal åbne dem med en teksteditor - ikke køre dem :)

Bootdisken er til - surprise - at boote op på :)

Den vil så give dig mulighed for at bruge dit cd-rom drev, så du kan installere Win95 fra det.
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 17:18 #20
Ok, men hvilken skal jeg så bruge http://www.mybootdisks.com/bootdisk.asp?type=bootdisks
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 17:22 #21
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 17:23 #22
Hvordan skal jeg så åbne dem med en teksteditor? Når jeg åbner disketten på min bærbar kan den ikke finde de filer, kun inde i cmd (under dir)
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 17:27 #23
Sorry, kom jeg da vidst lige til at overse :D Prøver lige med den boot-disk, krydser fingre for at det virker.
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 17:45 #24
Nu siger den det her, så der sker da lidt :) http://lassezschmidt.googlepages.com/MS-DOS.JPG
Der må jo så mangle en driver, men hvordan finder jeg så den?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 17:50 #25
Er du sikker på, at drevet virker?
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 18:09 #26
det virkede i hvert fald i går, inden jeg formaterede (som jeg nok ikke skulle have haft gjort :D)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 18:19 #27
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 18:55 #28
Har nu prøvet begge to, men får desværre bare samme resultat :S
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 19:12 #29
Prøv at boote op med Win98 diskette i stedet:

http://www.mybootdisks.com/getnow.asp?file=win98.exe
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 20:34 #30
Nu sker der da lidt, jeg kommer nu frem til det vindue, hvor man kan kan vælge cd-rom support. Men den siger stadig "no drivers found - aborting installation" og så kommer der en helt masse, hvorefter den så siger "device driver not found: MSCD001" og "no valid CDROM device drivers seledted" og så står den bare på a:\ igen.
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 20:37 #31
En lille google søgning, viser da også at jeg ikke er den første med det problem :P http://www.google.dk/search?q=banana+%2Bv340+%2Bmscd001&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 20:43 #32
Åbn config.sys ved at skrive edit config.sys og erstat den med flg.:

device=himem.sys
device=oakcdrom.sys /F:mscd001
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=btcdrom.sys /F:mscd001
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys /F:mscd001
files=10
buffers=10
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z

Åbn autoexec.bat på samme måde og erstat den med flg.:

lh MSCDEX.EXE /F:mscd001
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 21:43 #33
Så har jeg gjort det, den eneste forskel nu er dog bare, at når den starter siger den: A:\lh MSCDEX.EXE /F:mscd001
file not found

F:\ er vidst stadig ikke CDROM drevet, den siger noget med RAMdrive og at det er en virtual disk
Avatar billede lzs Nybegynder
05. november 2007 - 21:43 #34
btw tak for hjælpen :D selvom jeg åbenbart ikke lige kan få det til at virke
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 21:57 #35
Den er heller ikke nem :)

Har du et andet CD-rom drev du kan smide i maskinen?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2007 - 22:06 #36
Download og brænd www.helgec.dk/unik.iso (skal brændes som bootimage) boot op på cd``en - -> når du får A-prompten skifter du til cd-drevet (sikkert D:) tag cdèn ud af drevet og sæt i stedet Win95 cdèn i drevet, nu skriver du
win95 install  -> enter
så bør det køre
Avatar billede lzs Nybegynder
06. november 2007 - 19:02 #37
thesheriff>> nej det har jeg desværre ikke, ville ellers have været rart :)

helgec>> har nu prøvet med sådan en cd der, men det funker altså stadig ikke, kan sku ikke komme over på det cd-drev.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2007 - 19:19 #38
"kan sku ikke komme over på det cd-drev." Vil det sige at du kan ikke boote med den CD ??
Avatar billede lzs Nybegynder
06. november 2007 - 19:53 #39
ja, der sker ingenting.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2007 - 20:49 #40
Som jeg læser det er Win95 da installeret (billedet 04/11-2007 21:07:27)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2007 - 20:51 #41
En DELL computer fra 97 kan sagtens køre Win98 og også boote fra cd-drev - jeg tror ikke du har fået sat boot rækkefølgen korrekt
Avatar billede lzs Nybegynder
06. november 2007 - 21:02 #42
det med win95 kommer kun, når jeg booter op på en win95 boot disk. Har både prøvet at sætte boot-rækkefølgen til diskette og cd først.
Avatar billede lzs Nybegynder
08. november 2007 - 18:58 #43
Som i jo nok kan se har jeg ikke kunnet løse problemet så lukker bare her. Vil du (thesheriff) smide et svar, synes sku du fortjener det :D
Avatar billede thesheriff Nybegynder
12. november 2007 - 15:21 #44
Vi fandt jo ingen løsning, så snup du dem bare selv :)
Avatar billede lzs Nybegynder
12. november 2007 - 20:14 #45
Hehe ok det gør jeg så, men i skal alle have tak for hjælpen :D