Avatar billede kkd Nybegynder
05. november 2007 - 09:36 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Bilradio med backupstrøm med problemer.

Jeg har en opstilling som fremgår af tegningen her:
http://www.akvariedatabasen.dk/radioopstilling.gif

Jeg skal have en bilradio i køkkenet, hvor jeg vil være i stand til at slukke for strømforsyningen, uden at bilradioen taber de gemte indstillinger. Til det er der sat en 12V bly-akku ind i opstillingen.
Problemet er at radioen ikke husker indstillingerne (og der er strøm på akku’en). Når man slutter vippeafbryderen lyser radioen op i et splitsekund, for derefter at gå i ”standby” og vise et klokkeslæt der hedder 0:00 i displayet – og den har glemt alle indstillinger.
Piller man akku’en af, og slutter afbryderen, lyser radioen ikke op i det der splitsekund, men går direkte i ”standby” og viser 0:00 i displayet (alle indstillinger er selvfølgelig også væk, når der ikke er en akku indkoblet).

Jeg har tidligere haft en lidt anderledes opstilling, men efter samme princip, der virkede upåklageligt. Er der nogen der kan gennemskue hvad jeg gøre?

P.S. Der er to dioder for at få spændingen ned på et passende niveau for at kunne lade på akku’en.

/kkd
Avatar billede peet-49 Novice
05. november 2007 - 12:41 #1
Der skal være konstant strøm på backuppen.
Avatar billede esj123 Nybegynder
05. november 2007 - 12:47 #2
Det har han også i form af battariet, det skal virke den opstilling han har tegnet. Enten er der ikke spændning nok på batteriet eller også er drift og memory plus byttet hvis du bruger standard iso stik fra radioen så er der nogen modeller hvor netop dette er tilfældet eks. VW radioer.
Avatar billede peet-49 Novice
05. november 2007 - 12:55 #3
Er det forbundet rigtigt, vil det også virke, men der kan, som du skriver være byttet om på + og +baclup
Avatar billede peet-49 Novice
05. november 2007 - 14:39 #4
Du har tjekket evt. sikring på backupledningen, der plejer, at sidde en 0.5A sikring.
Avatar billede kkd Nybegynder
02. januar 2008 - 11:20 #5
Der var byttet om - det er fikset nu - takker!
Avatar billede peet-49 Novice
02. januar 2008 - 12:02 #6
Selv tak.