Avatar billede frosig Nybegynder
08. november 2007 - 13:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny server med lavt strømforbrug / ingen støj

Hej,

Jeg sidder og leger lidt med tanken om at bygge en server, hvor performance kun spiller en meget lille rolle, for jeg tror ikke, at man kan købe en cpu den dag i dag, som ikke kan det, som jeg gerne vil (mail, web, ftp). Derimod er støj og strømforbrug meget vigtigt. Jeg tænkte, at jeg vil benytte cpu, der er beregnet til en bærbar, men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at vælge den rigtige. Har I nogle gode forslag?
Avatar billede simlau Nybegynder
08. november 2007 - 14:03 #1
Hej forsig

Du kan købe en amd's Athlon64 X2 BE-2300 cpu'er der max bruger 45W, under full load, og koster ikke ret meget.

Et bud på et bundkort kunne være: Asus M2A-VM det har indbygget grafikkort, ingen køler, og micro atx.

Du skal have en eller anden form for cpu køler, men der kan også fåes nogle modeller der køler passivt eller hvor den fan der er på ikke larmer.

På denne måde her får du et meget billigt system der er meget strøm besparende. Prisen for et system bygget på en bærbar cpu vil være væsentligt dyrere.

Held og lykke

Hilsen Simlau
Avatar billede simlau Nybegynder
08. november 2007 - 14:09 #2
Desuden skal du være meget opmærksom på den strømforsyning du køber, hvis den ikke er energi effektiv ødelægger du alle dine gode intentioner om lavt strømforbrug.
Avatar billede frosig Nybegynder
08. november 2007 - 16:56 #3
Super. Tak skal du have. Når du siger energieffektiv strømforsyning, har du så et eksempel?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. november 2007 - 17:15 #4
Du kunne lade den her indgå i dine overvejelser:
http://www.pcworld.dk/art/9132?page=1

Den klarer bl.a.

adgang til dine filer når du er på farten, deling af filer på din hjemmenetværk via web eller ftp, fotogallerier, downloadstation til både almindelige filer samt ftp og BitTorrent downloads, webserver, medieserver, iTunes server samt printer server.

Strømforbrug
Slukket: 0,6 Watt. Forventet årlig omkostning v. 24 timers drift: 10 kroner
I drift: 13,8 til 15,6 Watt. Forventet årlig omkostning v. 24 timers drift: 250 kroner

- og den eneste støj er den smule en harddisk giver. Den er blæserløs.

Prisen er ca. 2.000 kr. plus prisen for den harddisk, du smider i den.
Avatar billede simlau Nybegynder
08. november 2007 - 18:05 #5
Det bud halifax kommer med ser ud til at være rigtig godt, også mht strøm forbrug. Men hvis du heller vil have en rigtig computer. Er der er bud her:

Asus M2A-VM, AMD 690G, AM2             410,00
AMD Athlon64 X2 BE-2300, EE, BOX         554,00
Kingston DDR2-667, 1024MB, CAS             165,00
SeaSonic S12II PSU, 330Watt             499,00
Hitachi TravelStar 7K200, 120GB, SATAII     739,00

Ialt 2.367,00

Det er en computer med en strømforsyning med en minimum energi effektivitet på 85% fra seasonic.

Jeg har valgt at komme en 2.5" bærbar harddisk i da den bruger mindre meget mindre strøm end en 3.5". Hvis 120 gb ikke er nok for dig, må du op med den store pengepung eller vælge en 3.5" disk.

Hvis det var mig ville jeg bare bruge et gammelt cdrom under opsætningen og så tage det fra bagefter..

Hilsen simlau
Avatar billede frosig Nybegynder
08. november 2007 - 22:29 #6
Halifax, Jeg er ude efter en 'rigtig' server, som jeg kan installere linux på, men ellers havde det været et rigtigt godt alternativ.

Simlau, jeg er endt med at vælge lige præcis de komponenter, som du nævner, pånær harddisken, fordi jeg gerne vil køre raid 1 (og så bliver 2 2,5" diske lidt dyre). Kan du ikke lægge et svar, så du kan få nogle point, tak :-)
Avatar billede simlau Nybegynder
08. november 2007 - 22:45 #7
Jeg har lige en kommentar mere, du kan få bundkortet med hdmi stik, hvis du også vil  bruge den til media center på et tidspunkt.. Det koster 50 kr mere eller sådan noget, måske noget at tage med.

Held og lykke med købet.

Hilsen Simlau
Avatar billede simlau Nybegynder
08. november 2007 - 22:49 #8
Lige en sidste ting.. Du skal nok vælge en anden køler til cpu'en, den der følger med kan godt finde på at sige en lille smule.
Avatar billede frosig Nybegynder
08. november 2007 - 23:02 #9
Det kigger jeg på. Endnu engang tak