Avatar billede kotelet Nybegynder
24. november 2007 - 00:33 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

SMS sikkerhed?

Hej venner

Jeg vil gerne lave en hjemmeside der kan modtage ordrer fra kunden via SMS. Oplysningerne som kunden sender via SMS er yderst følsomme og det er vigtigt at det er mindst lige så sikkert som web-shops mv. SMS'en må altså ikke kunne opfanges af andre end mig og mit firma.

Kan det lade sig gøre? (Bemærk jeg spørger ikke hvordan, selvom i er velkomne til at tilføje :)
Avatar billede a1a1 Novice
24. november 2007 - 01:35 #1
nej ;o)
mobilnettet er krypteret..

men du kan "fake" en "sms/mobil adresse" ligeså nemt som en email adresse
Avatar billede radion Nybegynder
24. november 2007 - 01:36 #2
sms'er bliver jo ikke krypteret, og kommer gennem adskillige centraler på vejen, og der bliver de jo muligvis logget. jeg har ikke forstand på om folk uden adgang til centralerne kan få fingrene i dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2007 - 01:39 #3
Du kan vel ikek bruge et ja eller nej til meget uden en begrundelse og begrundelse
må vel næsten inkludere en hvordan.

Ja. Du kan opnå en sikkerhed der er mindst lige så stor som web.

Beskeden fra telefon til mobil selskab er krypteret som anden GSM trafik. Trafikken fra
mobil selskab til jeres firma kan også krypteres. HTTPS er almindeligt.

Hvis man skal hacke sig ind på den kommunikation mener jeg at man enten skal
vide mere om kryptering end der er offentliggjordt (amerikanske organisationer med
3 bogstavs forkortelser) eller man skal opstille en falsk GSM sender nær mobil
telefonen.

Jeg antager at du ikke behøver beskytte dig mod den slags.
Avatar billede radion Nybegynder
24. november 2007 - 01:42 #4
sorry, du har ret, det er krypteret, men, med en 54 bits kryptering der med almindelig computerkraft er ret hurtigt brudt

ellers har jeg set for mange film :/
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2007 - 01:56 #5
Hm. http://en.wikipedia.org/wiki/A5/1 siger at der faktisk er blevet offentliggjordt
angreb på krypterings algoritmen de senere år.

(de 54 bit kan godt være mere sikkert end man umiddelbart tror fordi SMS tekster
er ret korte)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. november 2007 - 09:01 #6
"SMS'en må altså ikke kunne opfanges af andre end mig og mit firma." - men den bliver gemt af teleselskaberne i lang tid, og kan læses af politi osv.
Avatar billede kotelet Nybegynder
04. december 2007 - 12:58 #7
Super tusind tak for jeres kommentarer allesammen. Så jeg forstår det overordnet sådan at jeg med nogenlunde ro i sindet kan oprette dette? Det drejer sig blandt andet om dankort oplysninger der bliver overført.

erikjacobsen >> Ja det er klart - det er heldigvis ikke så hemmeligt at politiet ikke mp se det ;-)
Avatar billede webgon Nybegynder
14. december 2007 - 11:25 #8
Vær opmærksom på, at en sms's afsender/nr. nemt kan forfalskes via evt en internet gateway (:
Avatar billede kotelet Nybegynder
07. februar 2008 - 12:37 #9
tak for jeres svar, er der nogen der vil lægge et "svar"
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 15:14 #10
.
Avatar billede a1a1 Novice
07. februar 2008 - 18:59 #11
tjoo ;o)
Avatar billede a1a1 Novice
07. februar 2008 - 18:59 #12
hov