Avatar billede jimgordon Nybegynder
27. november 2007 - 21:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Auto kode generation til DAL

Kender nogen et godt kode genererings tool til automatisk oprettelse af et data access lag. Udfra en db eller xml skal db klasser oprettes. Klasserne skal være type stærke og kunne plugges i et datagrid, hvor evt. undo / cancel i grid skal understøttes i de data bærende objekter, noget lignende IEditable intefacet.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2007 - 21:54 #1
VS kan generere typed data sets.

VS 2008 kan generere LINQ for databases classes.
Avatar billede jimgordon Nybegynder
27. november 2007 - 22:11 #2
Har lige brugt typed dataset til to web projekter. Det spiller sådan set udmærket, det er bare noget ufleksibelt. Hvis man ændre en datatype i db, er det noget besværligt at opdatere xsd i DAL. Kan også bedre lide objekter der afspejler ens domæne logik fremfor db entiteter. VS 2008 er jeg ved at hente fra MSDN men den kan jeg ikke lige plugge ind til mine eksisterende projekter. Har du et link til LINQ for database klasser.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2007 - 22:17 #3
Avatar billede neoman Novice
27. november 2007 - 22:23 #4
I forbifarten og uden ansvar:) http://www.subsonicproject.com/default.aspx
Avatar billede dna Nybegynder
27. november 2007 - 23:03 #5
Har også kun godt at sige om SubSonic!
Avatar billede jimgordon Nybegynder
01. december 2007 - 22:03 #6
smid nogle svar...
Avatar billede dna Nybegynder
01. december 2007 - 22:13 #7
Kan ikke lige bruge de point til noget, så bare smid dem til nogle af de andre.

Valgte du LINQ, SubSonic eller noget 3. ?

dna
Avatar billede arne_v Ekspert
01. december 2007 - 22:17 #8
svar
Avatar billede jimgordon Nybegynder
03. december 2007 - 08:47 #9
Da jeg ikke er på VS2008 endnu, valgte jeg at kikke på subsonic som ser ud til at køre arbejdet fint. Er der nogle der har gode ideer til at extende subsonic frameworket? Jeg har normalt et middeltire ml. UI og DAL. En slags forretningslag, hvor man kan manipulere med data inde det sendes videre ned i DAL. Er det måden eller skal man laves partielle klasser til Subsonic DAL med ens egen kode tilføjelser.
Avatar billede dna Nybegynder
03. december 2007 - 18:14 #10
Det kan laves med partielle klasser. Ønsker du noget lidt andet; det kunne være en helt opdeling af Entity og Dalc klasser, så kan deres templates ganske nemt modificeres.

dna