Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2007 - 17:49 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Ignorere egne spørgsmål - er det blevet værre?

Når jeg ser på de spørgsmål, som jeg har deltaget i, er der
påfaldende mange, som ikke lukker deres spørgsmål. Ikke
engang på opfordring. jeg synes umiddelbart det er en stigende
tendens. Har andre den samme oplevelse?
Avatar billede enya Nybegynder
30. november 2007 - 17:53 #1
Ja - jeg synes også det er et problem. Om det er blevet værre, ved jeg dog ikke, da jeg er fhv. ny på E.
Avatar billede Beach Mester
30. november 2007 - 18:13 #2
Syntes altid det har været et problem her på E, om tendensen er stigende ved jeg ikke.

De fleste gange er det måske (læs: nok) fordi at den der stiller ? ikke har fået 100% svar og så ikke rigtigt kan tage stilling til point.

Jeg har selv ældre ? kørende, men spør ved tvivl altid om det er OK at stille det på vent til jeg har gennemprøvet de løsningsforslag der er kommet frem:-)

//Beach
Avatar billede snowball Novice
30. november 2007 - 19:13 #3
Jeg synes også det er blevet lidt værre, og jeg er skam også det er træls at folk ikke reagerer på at folk hjælper dem.

Man ser alt for ofte at folk stiller et spørgsmål og så vender de aldrig tilbage igen. Nogle vender tilbage for at læse de indlæg der er kommet, men de bruger desværre ikke lige et par minutter på at følge op på det.

Jeg har noteret det som en ting vi skal have diskuteret i forbindelse med lanceringen af den nye Eksperten. Forslag til hvad man kan gøre ved det, modtages gerne her eller via mail.

Snowball / Admin
Avatar billede ebe Praktikant
30. november 2007 - 21:43 #4
når jeg kigger i spørgsmål jeg har deltaget, er der 240 spørgsmål som ikke har accepteret svar. Jeg synes at i skal gøre det sådan, at man ikke kan stille nye spørgsmål, så længe man har f.eks. 2 åbne spørgsmål. Hvis ikke man selv lukker, lukker eksperten automatisk efter 14 dage og inddrager pointsene.
Avatar billede ebe Praktikant
30. november 2007 - 21:44 #5
... og sletter spørgsmålene...
Avatar billede snowball Novice
30. november 2007 - 22:48 #6
Det har længe været et ønske at man max kunne have x antal spørgsmål åbne ad gangen, så det håber jeg (og regner med) er blevet indført.

At lukke spørgsmål automatisk er dog straks en meget mere kompliceret sag, for det kan umuligt laves på en fair måde.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. november 2007 - 23:51 #7
Det burde være simpelt nok. Opret en række superbrugere (eller flere admins). Når f.eks 5 af disse har klikket et eller andet sted på at spm skal lukkes, og hvem der skal have point, lukkes der. Spørger bliver derefter banned.
Generelt synes jeg styringen af E er alt for slap. E burde beslutte sig for om man vil være et seriøst site, eller for alt og alle. Det giver ikke os der gider at bruge vores fritid til at hjælpe, lyst til dette. Og så er der selvfølgelig nogen der vil sige at jeg så bare kan holde mig væk. Det gør jeg også i lange perioder...
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2007 - 23:55 #8
Hvis det teksnisk kan lade sig gøre, at man max kan have 3-4 åbne spørgsmål af
gangen, synes jeg det er en god ide. Det vil jo tvinge en spørger til, at lukke
et spørgsmål, for at åbne et nyt. Og det vil sætte et fint fokus på problemet,
så alle bliver opmærksom på det.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 00:01 #9
Det hjælper ikke. Der er mange der opretter en ny konto, stiller spm, og ikke vender tilbage. Næste gang de skal bruge E, kan/gider de ikke huske koden, og opretter blot en ny konto og et nyt spørgsmål.
Avatar billede Beach Mester
01. december 2007 - 02:01 #10
Snowball->"At lukke spørgsmål automatisk er dog straks en meget mere kompliceret sag, for det kan umuligt laves på en fair måde"

Teknisk burde det ikke være en umulig opgave at scanne alle åbne ? ældre end X dage og eks. først udsende en reminder (kan ikke lide ordet rykker) til spørger via e-mail, og efter yderligere Y dage uden bevægelser i tråden, lukke denne og ligligt fordele de angivne point imellem alle der har været inde med svar og/eller kommentar. Dette evt. kryderet med et mindre pointgebyr til E.

Over for den der har stillet ? syntes jeg det er fair, da man vel selv har til opgave at følge op med yderligere ? og ved manglende svar selv tage point retur.

Over for dem der har været inde med svar / kommentar kan man måske tale om at nogle vil blive snydt og andre få point uberettiget. Dette kunne så ligges ind i kontooplysningerne hos den der har stillet spørgsmålet-> Z-antal spørgsmål lukket automatisk af E.

Jeg og sikkert en del andre ville nok betænke sig ved at hjælpe brugere med en alt for høj Z-faktor:-)

Sidst så er der problemet med at nogle så vælger at oprette nye brugerkonti hver gang det ikke ser så godt ud med den gamle konto. Dette kunne meget (?) nemt stoppes ved at det fra en given dato koster et symbolsk beløb indbetalt via dankort eller andre bankbetalingsmidler på eks. 25,- at oprette en ny bruger.
Dette vil stoppe de værste, fjerne de useriøse og måske også tiltrække den type brugere der rent faktisk ser E som et forum der kan hjælpe en med problemer der kan være yders bekostlige at betale professionel hjælp for.

Det har været fremme mange gange at E skal være gratis, og dette ville det jo stadig være for dem der allerede har en konto. At det pludselig koster ved kasse ét vil uden tvivl også stoppe nye folk der har fornuftige hensigter hvilket er i den negative side. Men set i forhold til de posetive, at stoppe folk der prøver at gøre livet surt for alle os andre, så er det måske prisen E må betale.

Nu ved jeg ikke hvor mange E-Pro brugere der er, men mange af disse er jo også betalende brugere. Så det er jo ikke helt umuligt at få kroner på bordet hvis man mener man vil noget med E!

Meninger om fremtiden på E er der sikkert nok af, og da fortiden har vist at der bliver lyttet til os brugerne når der har været opdateringer i sigte, så var det ordene fra mig i denne omgang...

//Beach
Avatar billede arne_v Ekspert
01. december 2007 - 02:33 #11
Problemet med spørgsmål der ikke bliver lukket er gammelt. Meget gammelt.

Et maximum på antal åbne spørgsmål er meget rimeligt men 2-3 er alt for lavt. Flittige
spørgere kan sagtens have en del spørgsmål ude ad gangen. 8-10 er nok bedre. Evt. 4 som
nyprettet, og efter at man har accepteret svar i de første 25 spørgsmål vokser det til 10.

Tvangslukning har altså nogle problemer.

Automatisk tildeling af point til deltagere er næppe en god ide, så skal der hurtigt
blive lagt mange tomme svar/kommentarer.

At lade E tage alle point tilbage er dybt unfair overfor dem som har brugt tid
på at svare. Og nogle gange kommer folk tilbage. I søndags var der en som accepterede
et svar af mit fra oktober 2003 !

Så er der den fagkyndige vurdering tilbage. Coadmins vurderer substansen af svar
og tildeler point. Principielt en udmærkert ordning. Men det vil kræve en stor
mængde coadmins med en stor viden.

Og husk på at tvangslukning ikke genererer den spørger som ikke har lukket. Point trækkes
fra hans konto når han opretter spørgsmålet.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2007 - 02:42 #12
Jeg har ikke fået en eneste mail i denne tråd. Må selv se efter hvad der kommer.
Det er et problem også i andre spørgsmål. Jeg vil jo nødig give en spørger den
opfattelse, at nu gider jeg ikke lege med mere.
Avatar billede enya Nybegynder
01. december 2007 - 02:53 #13
>jasveg: Vi tror vel altid det bedste om andre..? Også at man er seriøs, når man stiller spørgsmål på Eksperten..
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2007 - 05:40 #14
Jovist, men jeg mente nu den anden vej. Man forsøger at hjælpe en spørger, med
en kommentar. Spørgeren har yderligere spørgsmål, men får måske ikke noget svar,
fordi man ikke får en mail, og derfor ikke aner noget om det nye spørgsmål osv.
Det ved spørgeren imidlertid ikke, og får måske derfor det indtryk, at man ikke
gider være med mere. Det hænder også, at jeg checkker for mail -ingenting. Men
3 minutter efter, får jeg pludselig 5 stk. Så det fungerer ikke som det skal.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 09:02 #15
arne_v: Mit forslag går også på superbrugere - folk der har været aktive i lang tid, og som har et godt ry. Dem kunne admin hurtigt pege et par håndfulde ud af.

Spørgsmål som ikke er lukket efter en måned, kunne blive markeret med en bestemt farve. Hvis en superbruger så kom forbi, skulle vedkommende have nogle ekstra valg andre ikke har:

Lukning
Hvem skal have point - fluebensprincippet.

Når et bestemt valg har fået 5 stemmer, lukkes. For hver stemme der afgives, sendes en mail til spørger: "En superbruger har stemt for lukning i dit spørgsmål". Der skal ikke være nogen liste over superbrugere, og hvordan de aktuelt har stemt.

Ja, jeg ved godt der er nogen der har problemer med at modtage mails når der er kommet nye indlæg, og hvad så? Har man stillet et spørgsmål, er man vel også interesseret i at følge op på det. Gør man ikke det over en til to måneder, er det vel ens egen skyld.
Avatar billede ebe Praktikant
01. december 2007 - 09:31 #16
arne v>> Jeg kan godt følge logikken i det meste du siger men: jeg synes ikke at f.eks. 5 spørgsmål er for lidt. De fleste svar kommer faktisk indenfor første døgn.

Man kunne også gøre følgende, for at give aktive medlemmer en chance for at have mere end 5 åbne spørgsmål: Når spørgeren har været inde med en kommentar eller bare har trykket på send, flages spørgsmålet som "aktiv" i 24 timer. Der slettes kun "passive" spørgsmål. På den måde kan flere end 5 spørgsmål holdes i live, men det kræver så at man besøger dem hver dag.

At lade eksperten tage pointsene er ikke mere unfair end i dag, hvor ingen får noget.

Det med z-faktor synes jeg også er en god ide, den kunne faktisk lægges ved siden af spørgsmålet. Den kunne også bruges til de få medlemmer som næsten konsekvent tager alle points retur selv.

Generelt synes jeg egentlig, at alle burde være voksne og anstændige nok til sætte pris på eksperten og respektere de folk som hjælper en. Og så er det bare synd at der er nogle få brodne kar imellem, som så kræver en masse energi og arbejde hvis man vil dem til livs :(
Avatar billede nielle Nybegynder
01. december 2007 - 10:21 #17
Ad 01/12-2007 09:02:25. Umiddelbart lyder det som en god ide. MEN der skal i så fald tages højde for inhabilitet. Superbrugerne er jo ofte også dem som svare på et givet spørgsmål - skal de have muligheden for at tvangs-lukke et spørgsmål og tildele points til sig selv? Nej, vel.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 10:37 #18
Selvfølgelig skal superbrugere ikke kunne stemme, hvis de selv er aktive. Og den slags folk jeg har i tankerne, kunne aldrig finde på den slags.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 10:46 #19
Om et spørgsmål skulle lukkes, kunne være inden for disse kriterier (og selvfølgelig andre):

Har bruger overhovedet fået god hjælp? spm lukkes ikke.

Har spørger accepteret hjælpen skriftligt, men ikke accepteret svaret: Spm lukkes med point til hjælper.

Har spørger aldrig responderet på hjælpen: Spm. lukkes, point til E

Spørger har ikke fået tilstrækkelig hjælp, og spørgsmålet er gået dødt: Spm lukkes ikke.

Jeg mener nemlig ikke at alle ældre spørgsmål resolut skal lukkes.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. december 2007 - 20:08 #20
Tak for jeres synspunkter:)
Avatar billede enya Nybegynder
03. maj 2008 - 02:23 #21
Tja.. Gammelt spørgsmål - men emnet er desværre lige så aktuelt i dag.. :(
Har været "aktiv" på E. i ca. 1 år nu - og jeg synes der er mange, som aldrig følger op på deres egne spm.
Jeg forstår bare ikke, hvorfor man så overhovedet "gider" oprette et spm. - hvis/når man ikke "gider" følge på på det..?? Mvh. enya
Avatar billede off-line Nybegynder
03. maj 2008 - 12:37 #22
Du har desværre helt ret. Jeg tænkte netop på det i går, og i dag har jeg lige kikket
på de sidste 60 spørgsmål jeg har deltaget i. Kun ca. 1/3 del har lukket spørgsmålet.
Desværre er der nogen, af de som svarer, som finder, at det er helt i orden. Og gang
på gang, hvor jeg har gjort opmærksom på, at en spørger har et hav af åbne spørgsmål,
og derfor ikke skal forvente svar, kommer der alligevel nogen og svarer. Så det er
håbløst at vente forbedringer. Men jeg er selv blevet bedre til, at skrue ned for
aktiviteten, og vil skrue yderligere ned, også fordi computer ikke er min store
interesse. Man bliver bare så let fristet til at svare, hvis man tror man kan hjælpe.
Jeg har en masse spændende bøger jeg skal have læst, og ingen af dem handler om
computere:)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2008 - 21:54 #23
Efter min mening er de der "vi svarer ikke fordi du har mange åbne spørgsmål" en
meget uheldig udmelding at komme med i tråde.

Intentionerne er gode nok.

Men resultatet er ikke godt. Brugerne skynder sig nemlig selv at tage point i alle
de åbne spørgsmål !
Avatar billede off-line Nybegynder
03. maj 2008 - 22:27 #24
Tja hvad skal man da så gøre? Bare acceptere, at en bruger pisser på de som forsøger
at hjælpe? Hvis jeg taber lysten til at svare, er ulykken nok til at overse, men hvis
det også sker for de egenlige eksperter, så er det da et problem for Eksperten.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2008 - 23:06 #25
Måske prøve og få brugeren til at afslutte spørgsmål på en ordentlig måde.

I min bog er det at lukke et spørgsmål ved selv at tage point værre end ikke
at afslutte et spørgsmål.

I sidste tilfælde er det jo trods alt muligt at spørger på et tidspunkt for
gjordt det rigtigt.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2008 - 00:41 #26
Ja det er jeg sådan set ikke uenig i:)
Avatar billede enya Nybegynder
04. maj 2008 - 00:45 #27
Nej - Det er jeg heller ikke.. :)
Jeg undrede mig "bare" og kom så i tanke om dette gl. spørgsmål.. Mvh. enya
Avatar billede enya Nybegynder
04. maj 2008 - 05:46 #28
NB: Det var nu heller ikke for at "vade" mere i dette emne, at jeg skrev.. :)
Uanset hvordan/hvad man forsøger fra E.'s side, kan problemet jo nok ikke undgås helt..?
Men jeg synes nu stadig, at det er lidt "surt" at forsøge at hjælpe og så ingen respons få..
Mvh. og God søndag til jer begge.. :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2008 - 12:45 #29
Tak i lige måde, og er det dig, som har ønsket solskin, så er der respons der:)
Avatar billede enya Nybegynder
05. maj 2008 - 00:48 #30
Ja - jeg fik da supergod respons på ønsket om solskin i dag.. ;-))
Og det opr. spørgsmål, må vi jo nok bare lære ikke at lade os "irritere" af..? Mvh. enya