Avatar billede Slettet bruger
02. december 2007 - 10:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg gemme mine mails i Thunderbird

Jeg har prøvet at se efter et sted hvor der står eksporter, men det er ikke lykkedes. Derfor er spørgsmålet om jeg kan gemme mine mails i Thunderbird.
Jeg leger for meget med maskinen og så forsvinder de f.eks ved en ny installation
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. december 2007 - 10:40 #1
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2007 - 10:49 #2
Gælder det også i SUSE.

Jeg kan ikke åbne filen, og ved ikke hvad jeg skal åbne den med. Ser ellers meget spændende ud
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. december 2007 - 11:06 #3
Doh! Sorry, havde ikke lige bemærket, at det var til Linux.

Nej, programmet er kun til Windåse - kender desværre alt for lidt til Linux, til at jeg kan hjælpe dig :(
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2007 - 11:09 #4
øv

Det var ærgerligt. Jeg synes netop, at jeg mangler sådan et backupprogram i Suse.
Men tak for forsøget
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2007 - 11:42 #5
http://www.cyberciti.biz/faq/linux-backup-thunderbird-email-profile/

Fandt dette, men kan ikke finde ud af at bruge det. Måske andre kan?
Avatar billede double-g Juniormester
03. december 2007 - 19:17 #6
Fakta er at du kan tage backup hurtigere manuelt, end det tager at starte et af de der smarte programmer.

Det eneste du behøver gøre, er at gå ind i dit home dir ( /home/*brugernavn*/ ) og markere - vis -> skjulte filer og finde mappen .thunderbird og kopiere den over på dit backup drev. Når du så vil gendanne den, så kopierer du den bare tilbage og alle dine kontoer og indstillinger er tilbage igen. Hvis det kun er dine mails du vil lave backup af, så skal du lidt længere ind.

/home/*brugernavn*/.thunderbird/*tilfældige-bogstaver.default/Mail/

Nøjagtigt det samme gælder Firefox. Der er det bare mappen .mozilla du skal kopiere. Når det gælder Firefox, er der dog et glimrende alternativ, nemlig tilføjelse GoogleBrowserSync ( http://www.google.com/tools/firefox/browsersync/ ) Når den er installeret, så gemmer Firefox altid cookies, passwords, historie, bogmærker og åbne faneblade online på din gmail konto (kræver selvfølgelig at du opretter en sådan, hvis ikke du har det i forvejen :-)) når du lukker den, og næste gang du åbner Firefox så henter den alle oplysningerne. Det er nærmest perfekt, hvis du bruger flere computere eller har dualboot, for så installerer du bare BrowserSync på alle computere og du vil altid være tilbage hvor du sluttede selvom du ikke bruger samme Firefox.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2007 - 21:53 #7
Igen et fremragende og meget fint svar, jeg fint kunne bruge.

Har nu oprettet gmail.

Du skriver indstillillinger og kontoer er der, når jeg har kopieret mappen Thunderbird. Er mine mails der også ?


Det er jeg ret sikker på de er, men spørger, da jeg ikke har prøvet det endnu.

Smid et svar. Man skulle tro du, var lærer, så god du er til at forklare diverse spørgsmål :-)
Avatar billede double-g Juniormester
03. december 2007 - 22:37 #8
Jeps dine mails ligger i en undermappe til .thunderbird/ og bliver derfor kopieret med.

Det eneste du ikke kan få til at virke igen er hvis du har installeret Digital Signatur.

Jeg smider et svar. Og overvejer en ny karriere bag katederet...
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2007 - 07:44 #9
Du dummede dig lidt igen nu ved at nævne noget nyt i dit svar. Jeg har prøvet at installere digetalt signatur men det er ikke lykkedes. Kan man det ?

Hvis det er muligt, laver jeg et nyt spørgsmål, der hedder digetalt signatur.
Avatar billede double-g Juniormester
04. december 2007 - 10:16 #10
Bortset fra at TDC er dybt og inderligt forelsket i Outlook / OutlookExpress og kun laver guides til dem, så skulle der ikke være noget i vejen for at installere DigitalSignatur i Thunderbird.

Der plejer at være en enkel vejledning her : http://mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/TDC_Digital_signatur , men den er tilsyneladende lige pt nede til fransk vask og strygning. En uofficiel men fantastisk vejledning til alle aspekter af den Digitale Signatur / Mozilla produkterne kan downloades her :

http://www.lind-damkjaer.dk/moreDS/DigitalSignaturMozilla_v0.5.pdf

Den er rigtig god til at blive klogere på Digital Singnatur, hvis du gider læse det hele, men selve afsnittet om Thunderbird skulle være lige til at gå til selvom den er lavet til version 2.0.0.4

Desværre kan jeg ikke være behjælpelig med andet end at henvise til ovenstående vejledninger, da jeg ikke selv har Digital Signatur og sikkert heller ikke får det inden det bliver muligt at bruge den til stemme til folketingsvalg og andet brugbart.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2007 - 15:48 #11
Jeg syntes, nu at det digetale signatur er en smart lille ting, jeg har brug for en gang i mellem.

Ikke uventet kunne TDC ingen vejledning overhovedet give. Bortset fra at jeg selv kunne forsøge mig frem, hvad jeg allerede har gjort.

Dog kunne de henvise til denne vejledning, som også er nævnt i dit link. Her er det bare den samme browser, der er nødvendig for at have signaturen på flere computere

http://privat.tdc.dk/digital/
Avatar billede vejmand Juniormester
05. december 2007 - 08:43 #12
Avatar billede double-g Juniormester
05. december 2007 - 19:46 #13
samsonjens>> hvis du også har tænkt dig at anvende din nyserhvervede gmail konto til e-mails sammen med Thunderbird, så er Google ved at implementere funktionen IMAP, der fungerer lidt a'la BrowserSync i Firefox. Så har du altid synkroniseret dine mails uanset hvor mange computere du har Thunderbird installeret på. Og det er ikke nødvendigt at huske på at tage backup.


vejmand>> takker :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2007 - 20:22 #14
hvis du også har tænkt dig at anvende din nyserhvervede gmail konto til e-mails sammen med Thunderbird  ---->  Her forstår jeg ikke hvad du mener ?

I øverste højre hjørne på min ny iGoogle hjemmeside kører noget synkronisering til min e-mailadresse.  Men ideen er at bruge Thunderbird til at sende og modtage fra stadigvæk og så  bruge min gmail som en slags hotmal til at sende særlig vigtig meddelelser til, så jeg var 100% sikker på at de ikke blev slettet.

De meddeleser jeg skriver og modtager i Thunderbird kommer jo ikke automatisk i min gmail?
Avatar billede double-g Juniormester
05. december 2007 - 20:39 #15
Nej det gør de ikke automatisk, men du kan sætte Thunderbird op til at hente og sende gennem gmail foruden din(e) nuværende konto(er).

Først åbner du gmail i Firefox -> indstillinger (øverste venstre hjørne) -> videresendelse og POP/IMAP -> aktiver POP /aktiver IMAP

Ved hver af punkterne POP/IMAP er der et punkt 3) en installationsvejledning, hvor der er en nøjagtig vejledning til opsætning af Thunderbird. (Det er kun nødvendigt at aktivere den funktion du vil benytte. Enten POP *eller* IMAP )

Hvis du kun har POP muligheden, så har Google endnu ikke tilføjet IMAP funktionen til din konto. Dansksprogede kontoer er altid mellem de sidste der får adgang til nye funktioner. Et lille tricks er at sætte sproget til engelsk under indstillinger -> generelt. Så går der sjældent mere end 24 timer før IMAP funktionen er tilføjet.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2007 - 21:06 #16
Jeg har prøvet lidt på det nu og der ligger ganske udmærkede vejledninger til hvordan det skal gøres, så det tror jeg på skal gå når jeg får lysten og energien til det. Det viol være en rigtig god ting.

Jeh har kun pop muligheden, så jeg tror jeg venter med at få det bragt ud i livet.

Mine indstillinger lå nu i øverste højre hjørne i min gmail. -)  Tak fordi du gjorde mig opmærkson på den mulighed
Avatar billede vejmand Juniormester
21. marts 2008 - 11:25 #17
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester