Avatar billede grumfidum Nybegynder
06. december 2007 - 18:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

2,5" i 3,5" SATA stik

Hej.. min bærbar er i uorden og skal derfor have den ind til rep. Ville gerne tømme den for opgaver m.m. inden da de har det med at tømme den ud fra erfaring. Har så bestilt en boks til harddisken så den kunne tilsluttes USB på min stationære. Men nu viser det sig at boksen har ATA og harddisken kører på SATA. Det ser for mig ud som om at min stationære SATA disk og bærbar SATA disken har samme stik. Kan jeg bruge 2,5" på den stationære i stedet for 3,5" og boote fra den? så kan jeg nemlig køre det hel over på en ekstern disk. Tænker mest i strømstyrke m.m så den ikke bliver brændt af.

Mvh Michael
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. december 2007 - 18:43 #1
hvad med at bytte den, til en som kan køre med begge dele..??
Avatar billede grumfidum Nybegynder
06. december 2007 - 18:46 #2
det kunne jeg også, men hvis jeg nu kan slutte den til min stationær er jeg ude ovre problemet med endnu en uges ventetid m.m. Ved bare ikke om den bliver brændt af hvis den bliver sat på samme stik som harddisken der er 3,5"
Avatar billede haverslev Novice
06. december 2007 - 20:07 #3
Du kan ikke sætte den 2,5" over i din stationære og boote op på den - der skal minimum en repair installation til at Windows.
Det skal der fordi, at din 2,5" Hdd har siddet i en anden maskine og windows er installeret på den maskine, herved er der lavet et hash (fingeraftryk) af det installerede hardware, det være sik bundkort, cpu osv.

Men du kan sætte den på den "anden" SATA controller og lade din normale 3,5" disk sidde i maskine og du booter op på den og derefter kan du få adgang til din 2,5" som "slave" disk.
Dog kan det blive nødvendigt at overtage ejerskabet af den, se her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421
Avatar billede Beach Mester
06. december 2007 - 22:39 #4
Du kan også kaste en adapter ind imellem din 2,5" og din USB box--->
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425220

//Beach
Avatar billede grumfidum Nybegynder
07. december 2007 - 00:44 #5
Hej igen.. fik det hele løst. Jeg pluggede 2,5"eren i hvor 3,5" plejede at sidde og så bootede den bare derfra som jeg håbede, så alt er overført nu. Fik ikke stødt på problemer med hverken hash'et eller ejerrettigheder. Dejligt. Men det var nu stadig haverslevs kommentar der gav mig den sidste overbevisning om at det ikke kunne skade disken at prøve, så hvis du smider et svar er pointsene dine. :)

Og tak til jer andre for hjælpen også... elsker denne site. Fedt med hurtige svar og andres kloge ord når man har tvivl.
Avatar billede haverslev Novice
07. december 2007 - 07:58 #6
Godt det lykkedes for dig :-)
Kan kun sige at du har været utrolig heldig, blot at kunne sætte den til og boote op på den UDEN nogen form for problemer/ændringer.
Det plejere nemlig godt at kunne give problemer ved blot at chipsettet er anderledes osv.
Avatar billede grumfidum Nybegynder
07. december 2007 - 13:46 #7
Ved jeg var utrolig heldig denne gang. Har rodet meget rundt med diske før, så skulle nok klare eventuelle forhindringer, men frygtede mest at den kunne brænde af. :) Men tak igen i hvert fald