Avatar billede riishoj Nybegynder
11. december 2007 - 08:48 Der er 5 kommentarer

Splitte record op i fire dele

Fra en database henter jeg et recordset, som består af fire karakterer, lad os kalde dem abcd. Hvert bogstav i recordsettet repræsenterer en værdi i fire andre tabeller.
Hvordan får jeg splittet abcd op, så jeg kan hente a-værdien fra den tilhørende tabel, b-værdien fra den tilhørende værdi osv.?
Avatar billede softspot Forsker
11. december 2007 - 09:09 #1
Vil du gøre det direkte i databasen, eller i din scriptkode?

Hvis det er i databasen du vil gøre det, hvilken database er der så tale om?

I scriptkode kan du for VBS benytte funktionen "mid" til at udtage et tegn ad gangen:

vaerdier = rs("vaerdier")
for i = 1 to 4
  tegn = mid(vaerdier, i, 1)
  ' foretag dit opslag med dette tegn som nøgle...
next

I en access-database (eller SQL Server database for den sags skyld) kunne du f.eks. joine ved at udtrække hvert enkelt tegn fra feltet og koble det til de relevante tabeller:

SELECT a.felt1, b.felt2, c.felt3, d.felt4, e.felt5
FROM (((tabel1 a
INNER JOIN tabel2 b ON b.noegle = left(a.vaerdi,1))
INNER JOIN tabel3 c ON c.noegle = right(left(a.vaerdi,2),1))
INNER JOIN tabel4 d ON d.noegle = right(left(a.vaerdi,3),1))
INNER JOIN tabel5 e ON e.noegle = right(vaerdi,1)
Avatar billede riishoj Nybegynder
11. december 2007 - 10:55 #2
Jeg tror, at jeg kan bruge dit forslag, men har ikke mullighed for at af det lige nu. Prøver senere.
Lige et spørgsmål. Kan jeg også bruge dit forslag, når værdierne iike er separeret på nogen måde? Eksempelvis "abcd"
Avatar billede riishoj Nybegynder
11. december 2007 - 10:57 #3
men har ikke mullighed for at af det lige nu=men har ikke mulighed for at prøve det af lige nu.
Avatar billede riishoj Nybegynder
16. december 2007 - 22:43 #4
Du havde bare den rigtige løsning på mit problem. 1000 tak for hjælpen. Send et svar så jeg kan give point.
Avatar billede riishoj Nybegynder
03. februar 2008 - 10:59 #5
Send lige et svar softspot, så jeg kan få lukket tråden............