Avatar billede rainmaker Praktikant
11. december 2007 - 10:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Apache 2 kan ikke vise siden på dansk

Hejsa.
Fik installeret debian i aftes på min lille maskine.
Alt køre som smurt, troede jeg da.
Så skriver jeg noget med Æ Ø Å på min hjemmeside, så kommer der underlige kinesiske tegn.
Hvad skal jeg lige ændre og hvor for at rette så det virker ?

På forhånd tak
Brian P.
Avatar billede di8leva Nybegynder
11. december 2007 - 10:32 #1
Jeg ved ikke precist hvad som skal ändres, men jeg syns ikke du skal bruge Æ Ø Å

Æ = &Aelig;
Ø = Ø
Å = Å
Avatar billede rainmaker Praktikant
11. december 2007 - 10:35 #2
Jeg har aldrig haft det problem før nemlig.
Og kunne ikk lige finde noget på nettet, selvom det sikkert står en masse om det :-)
Avatar billede jjkeller Nybegynder
11. december 2007 - 10:40 #3
Har du checket httpd.conf?
Mener der er en option et sted der hedder Default CharSet eller lignende. Og den kan man få mange sjove ting ud af.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
11. december 2007 - 10:43 #4
Dit problem er tegnsættet. Du har med stor sandsynlighed brugt ISO-8859-1 til dine sider, men Apache er nok sat op til at bruge UTF-8 som standardtegnsæt (og din side overskriver ikke tegnsættet).

Enten må du skifte tegnsæt til UTF-8, eller også må du finde AddDefaultCharset i din Apache-konfiguration og ændre den.

Alternativt er der ikke angivet noget tegnsæt nogle steder, og din browser derfor er nødt til at gætte. I så fald bør du ændre konfigurationen eller din side til at angive tegnsættet i HTTP headeren (igen, AddDefaultCharset hvis du håndterer det fra Apache - gør du det på siden afhænger det af hvad du bruger til den).
Avatar billede rainmaker Praktikant
11. december 2007 - 15:41 #5
AddDefaultCharset UTF-8

ændret til

AddDefaultCharset off

så virker alle mine bogstaver :-)

Smid et svar hvis i vil have points, og tak for hjælpen :-)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
11. december 2007 - 17:02 #6
Værsgo.