Avatar billede pgm Nybegynder
11. december 2007 - 11:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ikke Chapter Style men Part style

Hej,

Nu har jeg ledt både i memoir manualen, daleifs bog og http://www.imf.au.dk/system/latex/artikler/MemoirChapStyles/MemoirChapStyles.pdf

Med udgangs punkt i chapter stylen "daleif1" (side 18), så kunne jeg godt tænke mig at lave noget lignende til min \part (så den bliver lidt mere spændende).

Men jeg kan ikke finde noget om at ændre på \part i samme omfang som på \chapter ( eg. \makechapterstyle ). Er det helt umuligt?

Har prøvet at kigge på pagestyle, men synes ikke at kunne finde noget mere specifikt.

Min chapter kode som burde være "part" i stedet for.

\usepackage{color,calc,graphicx,soul,fourier,wallpaper}
\definecolor{nicered}{rgb}{.647,.129,.149}
\makeatletter
\newlength\dlf@normtxtw
\setlength\dlf@normtxtw{\textwidth}
\def\myhelvetfont{\def\sfdefault{mdput}}
\newsavebox{\feline@chapter}
\newcommand\feline@chapter@marker[1][4cm]{%
\sbox\feline@chapter{%
\resizebox{!}{#1}{\fboxsep=1pt%
\colorbox{nicered}{\color{white}\bfseries\sffamily\thechapter}%
}}%
\rotatebox{90}{%
\resizebox{%
\heightof{\usebox{\feline@chapter}}+\depthof{\usebox{\feline@chapter}}}%
{!}{\scshape\so\@chapapp}}\quad%
\raisebox{\depthof{\usebox{\feline@chapter}}}{\usebox{\feline@chapter}}%
}
\newcommand\feline@chm[1][4cm]{%
\sbox\feline@chapter{\feline@chapter@marker[#1]}%
\makebox[0pt][l]{% aka \rlap
\makebox[1cm][r]{\usebox\feline@chapter}%
%\makebox[0cm][r]{\usebox\feline@chapter}%
}}
\makechapterstyle{vtrapport07}{
\renewcommand\beforechapskip{14cm}
\renewcommand\chapnamefont{\normalfont\Large\scshape\raggedleft\so}
\renewcommand\chaptitlefont{\normalfont\huge\bfseries\scshape\color{nicered}}
\renewcommand\chapternamenum{}
\renewcommand\printchaptername{}
\renewcommand\printchaptername{\ThisCenterWallPaper{1.02}{grafik/thechapter .png}} % Indsæt et baggrundsbillede
\renewcommand\printchapternum{\null\hfill\feline@chm[3.5cm]\par}
\renewcommand\afterchapternum{\par\vskip\midchapskip}
\renewcommand\printchaptertitle[1]{\chaptitlefont\raggedleft ##1\cleardoublepage ##1}
}
\makeatother

\chapterstyle{vtrapport07}
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 11:23 #1
Koden til at justere på part er forklaret i memoir manualen og memoir addendum
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 11:28 #2
Der er ikke noget direkte som hedder partstyle, så her skal du kode de enkelte dele, men ideen er den samme som for chapterstyles, der er bare ikke nogen container til partstyles som der er til chapterstyles

Du skal lege med

\newcommand{\beforepartskip}{\null\vfil}
\newcommand{\midpartskip}{\par\vskip 20pt}
\newcommand{\afterpartskip}{\vfil\newpage}
\newcommand{\partnamefont}{\normalfont\huge\bfseries}
\newcommand{\partnumfont}{\normalfont\huge\bfseries}
\newcommand{\parttitlefont}{\normalfont\Huge\bfseries}
\newcommand{\printpartname}{\partnamefont \partname}
\newcommand{\partnamenum}{\space}
\newcommand{\printpartnum}{\partnumfont \thepart}
\newcommand{\printparttitle}[1]{\parttitlefont #1}

ovenstående er default

og i pseudokode er det

hvis partnumre:
    \printpartname \partnamenum \printpartnum
    \midpartskip
sivh
\printparttitle{titel tekst}

Så måde du selv rode med resten, efter lidt eksperimenteren er det meget nemt.
Avatar billede pgm Nybegynder
11. december 2007 - 11:33 #3
Takker! Så er det lidt at lege med :-)
Avatar billede pgm Nybegynder
18. august 2010 - 13:53 #4
kan du lave et svar?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 14:15 #5
et svar
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 14:45 #6
tak for det