Avatar billede Beach Mester
13. december 2007 - 01:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Crop til bestemt opløsning i PSE6

Er nok løbet lidt sur i PSE6, så prøver lige her:-)

Har næsten 10.000 billeder jeg inden lørdag skal fikse så de kan vises på en Sony fladskærm der har opløsningen 1366X768

Alle mine billeder ligger i forskellige opløsninger, overvejende i 3888X2592 hvilket jo ikke holder 16X9 formatet.

Hvad gør jeg smartest når jeg både vil beskære alle billederne via Crop til forholdet 16X9 (det skal jeg jo så gøre manuelt) og samtidig vil have billederne ned i 1366X768 formatet i en opløsning der passer (180PPI???) til den skærm jeg skal vise billederne på?

Jeg har prøvet først at bruge Crop og derefter batch´he alle billederne til opløsningen, men det ligner noget fra Bilka:-(
Har også forsøgt mig med med manuelt at bikse et par billeder så de passer, men det kommer jo til at tage en evighed at komme igennem alle billederne så...

Kan man via Organizer sætte PSE6 op, så jeg "bare" vælger hvor der skal beskæres og så ellers får programmet til selv at ændre opløsningen så den passer ind på 1366X768 med en PPI/DPI der passer til den skærm hvor billederne skal vises?

//Beach
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. december 2007 - 21:20 #1
Hvorfor vil du have dem i 180ppi hvis det skal bruges til skærm brug ?

kan du ikke bare springe over croppen og så bare få den til at passe så den kan vises indenfor den opløsning du nu arbejder med (1366x768) og så organisere billederne lidt så de opløsningsmessigt ligger sammen i mapper, så mange forskellige opløsninger der forhåbentligt ikke og så ellers tage hver mappe og lave en batch på.....
Avatar billede Beach Mester
13. december 2007 - 22:40 #2
michael-k--->
Jo, det kunne være en løsning. Men da jeg skal eksportere alle billederne til Premiere elements for at lave et slideshow der har bla. panorering og/eller zoom som effekt i filmen så har jeg kalkuleret med 200% zoom som øjemål.

Jeg er flasket op med PS5 fra tidligere jobs, og først nu mange år efter været på indkøb efter noget Adobe legetøj der skal ende med en HD-video. Så alle de her nye ting med at tage forbehold for ppi mm. er absolut nyt for mig. Må også sige at der er sket ting og sager i Prog. som det har sin egen mening omkring.

Har aldrig før lavet video (læs: slideshows) og kan kun se at det jeg gør nu stinker langt væk af Bilka... Nej, tror vi er en tur i Aldi eller Netto *S*

Jeg har dd. igen leget lidt og har fra i går lavet en mega brøler. Jeg troede PS viste billedet i 100% pixel hvilket lignede lort. Men sørme om ikke der var et icon til 100% pixel der er noget mere fornuftigt at se på!

Den vejledning du forsøger med.... Mener du jeg skal batche alle billederne til 1366X768 og derefter lege med udsnit?

Kan ikke helt følge dit forslag men er stadig lydhør over for hjælp:-)

//Beach
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. december 2007 - 23:01 #3
Det som jeg ville gøre er følgende.

Organisere alle dine billeder så de ligger i mappe efter opløsning. Det vil sige alle billeder som har opløsning på 3888x2592 ville jeg ligge i en mappe, andre opløsninger i andre mapper, altså så de ligger i mapper som samme opløsning.

Så ville jeg optage en batch hvor du cropper et billede og ændre opløsningen til 1366x768 og gemme billede. Så har du hele forløbet. Og så det ellers bare køre din batch i den mappe og alle billeder bliver lavet om.

Brug så samme fremgangsmåde med de andre mapper du har med billeder.

Det skulle gerne kunne lade sig gøre. Og glem så alt om ppi da det ikke har noget at sige når det kun er til skærm brug, tænk kun på det hvis du skal til at printe :)
Avatar billede Beach Mester
13. december 2007 - 23:14 #4
michael-k--->
Ser godt ud, men bliver jo nød til at lave en Crop efter de forhold der er i billedet!
Er det muligt at "stoppe" denne arbejdsgang for manuelt at vælge udsnittet for derefter at kører videre med resten ind til næste billede er klar til Crop?

//Beach
Avatar billede Beach Mester
13. december 2007 - 23:16 #5
UPS, har ikke læst din vejl. rigtigt.. Prøver lige at lege....

//Beach
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. december 2007 - 15:36 #6
Bare sørg for at din mappe struktur er iorden, så de billeder med samme opløsning ligger i samme mappe. Så altså jobbet du laver er det samme på alle billeder...
Avatar billede Beach Mester
29. april 2008 - 23:53 #7
Vi fik vist aldrig afsluttet her. Ligger du ikke lige et svar?

//Beach
Avatar billede Beach Mester
14. juni 2008 - 22:30 #8
Lukker, ønsker du point må du jo lige komme med en kommentar:-)

//Beach